Cafés moeten extra betalen voor voetbalbeelden

3 maart 2006, 06:02

Videma, de waakhond van de openbaarmakingsrechten op videofilms en tv-programma’s wil dat horeca-eigenaren gaan dokken voor het publiek gebruik van televisiebeelden in hun etablissementen. De timing is perfect want al sinds jaar en dag worden topvoetbalwedstrijden en met name die van oranje in grote getale door liefhebbers in de kroeg bekeken. Nog een kleine honderd dagen en de oranje polonaise door de straten, over pleinen en in kroegen gaat van start. De onderhandelingen met vertegenwoordigers van de Horecabond over een tijdig convenant zijn vastgelopen waardoor Videma zelf de onverlaten aanschrijft met vorderingen en betalingsregelingen. Het zou gaan bedrag van 150 tot 200 euro per jaar per locatie.

Peanuts in mijn ogen en overbodig bovendien want het gaat hier om selectieve distributie die buiten de mediawet valt en derhalve een progressief businessmodel mogelijk maakt. Rechthebbenden zoals Versatel en de ECV maar ook muzieksyndicaten zouden de selectieve distributie naar openbare gelegenheden zoals kroegen moeten benutten om een ander reclameregiem er op los te laten. De mogelijkheden die zeg maar narrowbroadcasting in zich heeft zijn aantrekkelijk omdat er extra reclameboodschappen meegegeven kunnen worden aan de content.

Gebruik dode spelmomenten (vrije trap, hoekschop, blessurebehandeling) voor een commercial, speel gesponsorde community games met Heineken en de TOTO in de pauzes. Mobiele telefoon in de hand en hop, wedden, scoren en gamen. Een veelvoud aan inkomsten wordt mogelijk en in ruil voor deze commerciële tolerantie mag de horecaondernemer zonder kosten voetbal- of muziekbeelden vertonen. Ik zie zelfs de financiering van een groot plasmascherm in een dergelijk model tot de mogelijkheden behoren. Een mooi extensief voor ON wellicht…

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Stonehead

    Dat wordt ongetwijfeld een rechtszaak. Videma maakt er handig gebruik van dat het begrip ‘openbare vertoning’ in de wet al vanaf het begin te simpel is vastgelegd. Wat zou er toch aan ten gronde liggen dat ze dat jarenlang hebben laten liggen en er nu opeens een punt van maken?

    Ik heb zelf als lid van een filmcommissie een paar keer keurig aan Videma gemeld welke films we dat jaar gedraaid hadden. Dat ging prima. Wél erg vervelend was dat Videma vóóraf van ons wilde weten hoeveel mensen er elk komend jaar ongeveer zouden komen, en hoeveel films we überhaupt gingen draaien. Het betekent dat je als non-profit-commissie tevoren moet nadenken hoeveel mensen je wil gaan trekken, anders kun je dus verlies lijden.


    3 maart 2006 om 08:37
    Valetparker

    Ik zat hier van de week over na te denken maar ik vind het echt de wereld op zijn kop.

    Er wordt een grotere groep mensen bereikt door ze samen te laten kijken ( ik kijk zelf tenminste nooit naar een sportwedstrijd, maar alleen als er een groep ergens op een gezellige plaats gaat kijken) , hierdoor zien meer mensen de reclames. Het zou logischer zijn als de Videma clubs en cafes betaalt voor het uitzenden en de aanschaf van dure beamers en dergelijke.

    Ik snap ook niet waarom ze niet net als RTL grandprix, dat een Tomtom reclame tijdesn het programma uitzendt, bij voetbal e.d. de ‘Amstel bier Replay’ hebben, of ‘we bekijken het nu vanuit de Philips opposite angle’


    3 maart 2006 om 12:40
    Theo Meereboer

    De clubs en cafe’s kopen zulke dure spullen omdat ze dit door de meeromzet terug verdienen. En anders gaan de kroegkijkers naar elders, dus het is ook klantenbinding. Ik denk dat we ons moeten afvragen waarom Videma er is en wat de toekomst is van Videma.

    Ik geloof vooral in de voorgestelde win-win situatie die Albert schetst.

    Maar ik snap niet waarom ON hier naar voren geschoven wordt als kandidaat. Hun knutselfilmpjes met dolgedraaid logo (product van simpel 3D programma) voor Heineken, getoond tijdens het crossmediacafe, vond ik niet erg overtuigend. De toegevoegde waarde voor zowel brandvalue als toeschouwer kon ik niet achterhalen, etc. etc. Het plan erachter leek me ook niet echt gebaseerd op gedegen onderzoek naar motief en wens van de gebruiker. Ik raak niettemin graag overtuigd van het tegendeel.


    3 maart 2006 om 20:47
    venturo

    Theo, ON is nog in ontwikkeling, juist dit soort content zou hun positie en propositie verbeteren. Kijk naar het experiment recent met de afsluiting van de OS. Binnenkort zal ik iets meer kunnen vertellen over hoe je van narrowcast narrowboadcasting kan maken aan de hand van een pilot waar ik bij betrokken ben. Overigens ON is zeer geinteresseerd in upgrade mogelijkheden voor hun dienst.


    4 maart 2006 om 07:30
    loket

    Iets zegt me dat de auteursrechten op films en tv-programma’s niet hetzelfde zijn. Mensen die een kroeg bezoeken voor het bekijken van een voetbalwedstrijd hebben al ‘betaald’ voor die uitzendingen. Ze kijken alleen op een andere locatie. Het is anders als de kroegbaas elke avond een nieuwe film op DVD aanzet. Dan zou een heffing mijns inziens wel terecht zijn.


    5 maart 2006 om 10:08
    venturo

    Yep Peter, mee eens maar ook daar kan je een gesponsorde variant voor bedenken. Ik kan me voorstellen dat de rechten voor zo’n film door zeg maar Bacardi betaald worden of zo.


    5 maart 2006 om 10:49
    Maurice Meijer

    Hoi,

    Ik ben van plan om quizzen te gaan regelen bij bedrijven, cafe’s en verenigingen. Moet ik ook afdracht betalen aan BUMA/Stemra, Sena en Videma als de fragmenten van geluid en video niet langer zijn dan 30-45 seconden?

    Alvast bedankt voor jullie reacties.

    Groet,

    Maurice


    16 april 2009 om 13:37
    JaapBloem

    Hee die Maurice,

    Zou het er gewoon op wagen hoor. Iietsiepietsie langer zelfs om ze te jennen, geef ik je als tip. En pak een stel standaardbrieven om die eikels te digi-spammen.

    Het is als het rookverbod, zeg ik als niet-roker. Teken van zwakte in de crisis dat er nu zo gehamerd gaat worden op klungelwaarden :((


    16 april 2009 om 15:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!