Checklist voor verantwoorde duurzaamheidsclaims in reclame
De bvA, netwerk van merkleiders, lanceert vandaag de "Gids voor Duurzaamheidsclaims" met een checklist voor verantwoorde duurzaamheidsreclame.
Met deze gids, schrijft de bvA in het persbericht van vanmiddag, wil bvA marketeers en hun bureaus ondersteunen bij het maken van verantwoorde reclame op het gebied van duurzaamheid. Goed dat ze dat doen, dachten wij hier. Want er ging nog wel eens wat mis en dat zal in de toekomst ook nog wel gebeuren (lees, bijvoorbeeld: “Sustainable Brand Index: Waarom Albert Heijn toch niet de duurzaamste supermarkt was“. Think again, voor de 2024 editie, waarschuwt Durk Bosma.
Marketing als aanjager duurzaamheid
Merken kunnen een belangrijke rol spelen om positieve gedragsverandering en duurzame keuzes te stimuleren bij de consument, meent de bvA. Henriette van Swinderen, directeur: “Merken kunnen en willen steeds vaker bijdragen aan duurzaam gedrag en daarover communiceren. Maar tot nu toe waren de regels niet altijd duidelijk waardoor adverteerders terughoudend werden. Deze gids die de huidige regelgeving toelicht en praktische voorbeelden geeft, is dan ook bedoeld om duidelijkheid te geven over wat wel en niet kan. Zo weten adverteerders op welke manier zij hun duurzaamheidsreclame moeten onderbouwen en kunnen consumenten vertrouwen op de reclame die zij te zien krijgen.”
Gids voor Duurzaamheidsclaims
De gids en de checklist vind je hieronder. Over de checklist schrijft bvA: “Met correcte claims win je geloofwaardigheid en help je consumenten om duurzame keuzen te maken. We wensen je veel succes met het ontwikkelen van verantwoorde, effectieve en gewaardeerde duurzaamheidscampagnes.” Tussen haakjes staan referenties naar de Nederlandse Code voor Duurzaamheidsreclame van de Reclame Code Commissie.
Urgent voor consumenten én merken
Uit het persbericht: “Uit het groeiend aantal klachten over duurzaamheidsclaims bij de Nederlandse reclamejury: de Reclame Code Commissie, blijkt hoe belangrijk het is om doordacht en eerlijk over duurzaamheid te communiceren. De gids geeft daarover duidelijke richtlijnen en beantwoordt daarmee een belangrijke behoefte. Aan de hand van 6 principes worden de regels in detail uitgelegd en geïllustreerd met voorbeelden uit de Nederlandse praktijk. Voor een snel overzicht van de regels is een praktische checklist toegevoegd. Marketeers, bureaus en andere betrokkenen in het marketingproces worden zo ondersteund om de belangrijkste valkuilen te vermijden die kunnen leiden tot misleidende duurzaamheidsclaims.”