Co-creatie bij exclusieve whisky club, of een charlatan-actie?

6 september 2006, 10:53

De Schot James Thomson gaf les aan internationale ‘connaisseurs’ over het distilleren van whisky. Zijn kennis van het distilleren en de grote groepen whisky-enthousiastelingen die hij ontmoette, brachten hem op het idee om een ‘co-creative’ distilleerderij op te richten. Daarbij zou een kleine groep mensen kunnen meedenken over de whisky en de bedrijfsvoering. Je moet er maar op komen, alhoewel… er bestaat al een ‘open source’ biermerk!

Het principe is eenvoudig: Je creëert een whiskyclub met de naam Ladybank Distillery Club, verbonden aan een distilleerderij met de kleinste productie van Schotland. Je beperkt het aantal leden tot 1250, maakt het lidmaatschap een ‘upmarket’ bedoening (vanaf 3250 GB Pond) met een mooi certificaat, en laat het 50-jarige lidmaatschap overdraagbaar zijn van generatie op generatie (of de eerstvolgende op de wachtlijst). Daarbij heb je jaarlijks recht op een rantsoen whisky, en nog enkele ander exclusieve voordelen.

Hier draait alles om exclusiviteit! De bijbehorende website steekt goed in elkaar, en co-creatie klinkt natuurlijk ook goed. Inmiddels lijkt het een succesvolle onderneming met meer dan 300 leden uit 30 verschillende landen. Mooi toch? Er is echter één klein probleem; De betreffende distilleerderij bestaat nog niet (behalve op mooie artist impressions). En de co-creatie komt in het verhaal eigenlijk ook nergens meer echt terug.

Bij een bericht over de Ladybank Distillery op de The Scotsman stond het volgende commentaar; A lot has been written about the plans for Ladybank distillery over the years though nothing has really happened. For the investors´ sake let us hope that Ladybank soon will produce more spirit than words. Unfortunately not so much interest shown for the recently opened distillery at Daftmill, not far from the site intended for Ladybank, where new spirit has been distilled since end of 2005. Why not let the next whisky article be on Daftmill Distillery?

Hebben we hier te maken met ‘een man met een droom’ en een geweldig marketingverhaal? Of hebben we hier te maken met een slimme charlatan die op korte termijn over een vette bankrekening beschikt? Immers; bij 1250 clubleden hebben we het wél over minimaal een bedrag van 4.062.500 GBP (6,1 miljoen euro) dat je op je bankrekening hebt staan.

Ben-Anne Wieringa
Directeur/Eigenaar bij Marketvoice

Ik ben geïnteresseerd in de mix van marktonderzoek, marketing, en ‘competitive intelligence’. Een belangrijke vraag voor mij is hoe je als bedrijf de kennis en ideeën van je klanten kunt achterhalen. En hoe deze informatie te gebruiken om producten te verbeteren en er meer van te verkopen. Weblogs kunnen daarbij een rol spelen, als instrument voor onderzoek, innovatie en word-of-mouth marketing. Als Senior Marktonderzoeker bij Internetprovider @Home (Essent Kabelcom) heb ik veel ervaring opgedaan met online klantcontact.

Categorie
Tags

3 Reacties

    finzend

    Echt een supergoed idee (in beide gevallen;)

    Ik hoop echter dat het geen charlatan is want ik denk dat dit juist in de whisky-hoek veel kans van slagen heeft (dat blijkt wel). In tegenstelling tot bier (of wijn) is whisky toch een stuk exclusiever, en dat maakt het wel interessant.


    6 september 2006 om 14:45
    Frans Willems

    Weet er iemand wat de stand van zaken rond Ladybank is? Ik ben heel benieuwd hoe het Business Plan eruit ziet.

    Ik heb de informatiebrochure aangevraagd; niet om mee te doen, maar omdat ik met een soortgelijk idee rondloop, maar dan beter.


    20 juli 2008 om 18:24
    Ben-Anne Wieringa

    Ik heb eens even gezocht maar niets gevonden; het is akelig stil rond Ladybank sinds december 2006. Zou het dan toch één grote charlatan-act zijn geweest? Je zou in ieder geval nog eens kunnen bellen naar 0845 450 1885 (21-23 Hill Street, Edinburgh, Midlothian, EH2 3JP, Scotland).

    Succes met jouw idee!


    21 juli 2008 om 09:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!