Coca-Cola wil iCoke.nl

21 juni 2005, 03:00

Coca-Cola wil iCoke.nlZoals 23 mei bekend gemaakt, werkt Coca-Cola internationaal onder de naam iCoke aan een nieuw interactief marketingproject om jongeren aan zich te binden.

Als ludieke aktie had ik icoke.nl geregistreerd, zonder kwade bedoelingen en enkel tot doel om het belang van vroegtijdige domeinregistratie bij marketeers duidelijk te maken. Het domein wilde ik onder vergoeding van de gemaakte kosten en een vrijwillige bijdrage van Coca-Cola aan het Wereld Natuurfonds teruggeven aan Coca-Cola.

Bij terugkomst van twee weken vakantie zat er een verrassing voor mij in de brievenbus van The Coca-Cola Company.

Coca-Cola had een zogenaamd derdenbeslag gelegd op het domein icoke.nl. Dat wil zeggen dat dit domein tot nader orde niet kon worden vrijgegeven of overgedragen worden.

Geen precedent.

Uit de gesprekken met Coca-Cola en haar advocaat van advocatenkantoor NautaDutilh werd al snel duidelijk dat Coca-Cola Nederland niet mee zou kunnen werken aan deze aktie, aangezien men internationaal de afspraak heeft nimmer een financi?le vergoeding te betalen aan “domeinnaamkapers”, ongeacht hun bedoelingen.

Hoewel mijn oproep om een goed doel te steunen zeker gewaardeerd wordt, geeft Coca-Cola aan wereldwijd reeds talloze goede doelen te sponsoren en ook daarin graag volledig vrij te willen blijven. Men wil geen precedent scheppen en Coca-Cola Nederland zou onherroepelijk door het hoofdkantoor in Amerika worden overruled. Dus geen vergoeding van de gemaakte kosten en geen bijdrage aan het Wereld Natuurfonds.

Het eerder genoemde derdenbeslag was ingesteld om te voorkomen dat ik het domein vrij zou geven omdat Coca-Cola niet wilde meedoen aan de aktie en iemand anders het domein vervolgens in handen zou kunnen krijgen.

Aangezien ik nimmer kwade bedoeling heb gehad met de registratie van het domein en enkel het belang van domeinregistratie onder marketeers (waaronder die van Coca-Cola) duidelijk wilde maken, heb ik besloten het domein over te dragen aan Coca-Cola.

Aktie geslaagd?

Ondanks het feit dat Coca-Cola niet mee kan/wil doen aan de aktie en ik het domein dus zonder tegenprestatie overdraag, ben ik van mening dat de aktie geslaagd is; Weblogs hebben de posting overgenomen en daarmee de materie bij marketeers onder de aandacht gebracht, reacties van MF-lezers waren overwegend positief en last but not least Coca-Cola Nederland is wakker geschud 😉

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

13 Reacties

    Derhalve

    Actie geslaagd? Wakker geschud? Je neemt hopelijk aan dat marketeers die dit nog niet wisten hun vak niet verstaan en de afgelopen jaren in een diepe, zeer diepe winterslaap hebben verkeerd?


    21 juni 2005 om 04:50
    media

    Ik denk wel dat ze hun vak verstaan maar dat ze een enorme blinde vlek hebben voor internet. Ik denk dat je je zult verbazen over het aantal traditionele marketeers dat totaal geen besef heeft wat er op internet gebeurt en hoe belangrijk dit is (of kan zijn) voor hun merk en producten. Het feit dat er slechts enkele procenten van de mediabudgetten naar internet gaan terwijl het internet inmiddels een van de meest gebruikte media is voor nagenoeg alle doelgroepen zegt al voldoende. We hebben (helaas) nog een lange weg te gaan…


    21 juni 2005 om 04:56
    Kees

    Hoewel je respect moet hebben voor de marketeers van Coca-Cola gezien al hun activiteiten, mag het duidelijk zijn dat men mbt icoke.nl niet de schoonheidsprijs heeft verdiend. Ik kan mij een concurrend colamerk voorstellen dat puur vanwege publicitaire aandacht icoke.nl zou hebben geregistreerd. Als marketeer zou je niet je concurrent op deze wijze aan aandacht willen helpen.

    Ik ben het eens met Marco dat er marketeers zijn die hun vak wel verstaan, maar inderdaad nog niet de finesse van internet kennen, terwijl dat voor hun werk wel degelijk van belang is. Goede aktie om dit onder de aandacht te brengen.


    21 juni 2005 om 05:31
    Robert Gaal

    Ik kan je verzekeren: dit gebeurt dagelijks al dan niet meerdere keren per dag, en nee: niemand wordt “wakker geschud”. Maar goed…

    Gelukkig bestaan er nog mensen als jij Erik! ANARCHYYY!


    21 juni 2005 om 05:31
    Bas

    Ik weet bijna wel zeker dat de meeste marketeers hun vak niet verstaan. Ten eerste juist door deze blinde vlek voor het internet. Dat hoort gewoon thuis in je marketing mix. Maar je merkt het met alles, vooral bij grote bedrijven, worden budgetten vergooid aan projecten waarvan elke student weet dat ze zinloos zijn. Nee, er zitten veel bagger marketeers in het vak.

    Persoonlijk lijkt je actie me minder geslaagd. Zeker als je zelfs de vergoede kosten niet terug krijgt. Persoonlijk zou ik het mooi hebben gevonden als je het voor de rechter had laten komen. Want ik wil wel eens weten of je in je recht staat om in ieder geval een schappelijke vergoeding te krijgen. Toch minimaal de gemaakte kosten. Maar goed, helaas werkt het systeem zo dat grote bedrijven met diepe zakken nu eenmaal een langere adem hebben dan slimme mensen die wel hun vak verstaan.


    21 juni 2005 om 05:32
    Bill

    Ik snap de argumentatie niet.

    Coca Cola Nederland is wakker geschud omdat jij de domeinnaam voor hun neus wegkaapte?


    21 juni 2005 om 05:39
    Kasper Katje

    Want ik wil wel eens weten of je in je recht staat om in ieder geval een schappelijke vergoeding te krijgen. Toch minimaal de gemaakte kosten.

    Een domeintje registreren kost tegenwoordig hooguit 5 euro en is binnen een minuut gepiept dus om daar nu een rechtzaak voor te beginnen lijkt me een beetje onzinnig.


    21 juni 2005 om 07:15
    Bas van Eijk

    Aktie geslaagd? Anarchy? Je bent gewoon gedold door Cola Cola. Je hebt hier tijd en geld in gestoken (hoewel minimaal) en dat wordt je gewoon afgenomen… Ik denk dat ze bij Coca Cola even hard gelachen hebben op een marketeersvergadering, meer niet.

    Aktie mijn inziens dus niet geslaagd 😀


    21 juni 2005 om 07:41
    KJ

    Ach, was dit niet win-win? Marco had een mooie item en iCoke is hierdoor alvast verzekerd van een plekje op de mental map van marketend Nederland.


    21 juni 2005 om 09:53
    Kevin Vanhove

    Nu de actie vind ik in die zin geslaagd dat het een leuke marketingfacts stunt is. Zal je toch wel wat extra bezoekers opgeleverd hebben.


    21 juni 2005 om 12:17
    Rens

    @Jasper

    Via die Coca Cola link kwam ik bij de iPod gebruikers en reclame naar mobieltjes.. ik vroeg me af of er op emerce of marketingfacts wel eens aandacht was besteed aan bijvoorbeeld reclame-SMS/MMS in ruil voor lagere abonnementskosten?


    21 juni 2005 om 12:35
    evroekel

    @Jasper: Zonder het signaal dat Emerce een bericht in de maak had, was mijn bericht op Marketingfacts iets later geplaatst, het vereiste enkel nog de laatste puntjes op de i. Vandaar dat binnen 10 minuten na ons telefoongesprek op 23 mei het artikel op Marketingfacts ook live ging. Je hebt enkel het proces versneld.

    Als ik zonder zelf het domein te registreren had gepost dat icoke.nl nog vrij was, had het zeker niet de aandacht gekregen die het nu heeft gekregen. Het communicatiedagblad plaatste 19 mei een posting waarin men schreef dat icoke.nl nog vrij was. Tussen 19 en 23 mei hebben ik op Nederlandse weblogs weinig tot niets over dit feit gelezen. Grote kans dat als ik op deze zelfde wijze dit feit had gepost op Marketingfacts, eveneens vrijwel niemand het had overgenomen.

    Marketingfacts hoeft zeker Coca-Cola niet te beschermen tegen kwaadwillende domeinkapers. Coca-Cola en haar advocaten weten inmiddels inderdaad hoe het werkt. Niet elke marketeer heeft echter die kennis en beseft ook niet het belang van domeinregistratie. Juist die groep is (denk en hoop ik) een beetje wijzer en bewuster geworden van het geheel.

    Marketeers wijzen op het belang van tijdige domeinregistratie kan op meerdere manieren en deze naar mijn mening ludieke aktie is een manier. Dat hoef je zeker niet een goede aktie te vinden, maar zelfs vanuit de advocatuur die vaak met kwaadwillende domeinkapers te maken hebben, heb ik positieve reacties ontvangen.

    Hoewel we het dus oneens zijn over het nut van de aktie, toch bedankt voor publicatie bij Emerce. Het heeft zeker geholpen het doel te bereiken dat ik voor ogen had met deze ludieke aktie.


    21 juni 2005 om 12:38
    Vanderhoven Nick

    Geen mega-stunt, maar toch leuk om te lezen. Naar mijn aanvoelen is het “wakker-schudden”-argument wel maar een flauwe uitvlucht voor de echte bekommernis, maar ja wie ben ik.

    Dat Coca-Cola wel andere dingen om het hoofd heeft is duidelijk. Dat het registreren van domeinnamen in alle landen tegelijkertijd een moeilijke opdracht is is ook duidelijk. Maar dat wil nog niet zeggen dat je zomaar het domein kan kapen.

    Als ik je een tip mag geven. Doe dit niet bij Microsoft. Coca-Cola heeft op basis van het merkenrecht ook recht op de domeinnaam. Jij maakt gebruik van het woord icoke, anders dan ter onderscheiding van waren en diensten. Coca-Cola kan sowieso schade aantonen zodat ze buiten de domeinnaam ook nog een schadevergoeding kunnen eisen.

    Wat ik niet begrijp is dat ze beslag legden op de domeinnaam en niet een procedure startten via ICANN (UDRP) bvb via het WIPO. Als iemand mij dat kan verklaren? Via die online procedure is het op zeer korte tijd en bijna kosteloos geklaard. Ik veronderstel dat ze gewoon wachtten tot de domeinnaam eigenhandig werd overgedragen. Normaal is Coca-Cola anders toch aggresief in het verdedigen en opeisen van hun rechten.

    Er zou een procedure zoals bij de intellectuele eigendom moeten komen zodat er een regel van voorrang kan gelden. Of er een procedure bestaat die in een keer in heel veel landen domeinnamen registreert weet ik niet.

    Toch bedankt, met dit berichtje word ik ook weer wat bekender 🙂


    21 juni 2005 om 13:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!