Consument kritischer over reclame

19 september 2003, 04:01

De consument heeft geen hoge dunk van reclame. Reclame werkt prijsverhogend, is misleidend, niet echt leuk, geeft geen betrouwbare informatie en er is vooral teveel van, zo blijkt uit een grootschalig onderzoek onder duizend consumenten van vakblad Adformatie ter gelegenheid van haar dertigjarig bestaan.

In het onderzoek kregen de respondenten onder meer stellingen over reclame voorgelegd, die deels ook vijf jaar geleden werden gebruikt. De houding van de Nederlander ten aanzien van reclame is alleen maar negatiever geworden, zo blijkt. Zo haalt de stelling ‘reclame verhoogt de prijs van artikelen’ een bijna tweemaal zo hoge saldoscore (het aantal mensen dat het eens is met de stelling minus het aantal oneens-stemmers) als in 1998.

Ook de reacties op de nieuwe stelling ‘reclame overdrijft maar liegt niet’, zijn weinig rooskleurig: een meerderheid onderschrijft deze uitspraak niet. ‘Jokkende’ reclame staat, samen met ongevraagde en programmaonderbrekende reclame, dan ook bovenaan in de toptien van (spontaan genoemde) ergernissen. Het hoge volume van (tv-)reclame scoort hier trouwens ook hoog.

Reclame waar de Nederlandse consument moeite mee heeft zijn, naast de gebruikelijke telemarketing, reclame via sms, e-mail en internet. Reclame die de consument het liefst verboden zou zien, is reclame voor gokproducten (casino’s) en reclame die zicht richt op kinderen tot zes jaar. Het onderzoek kent nog wel een bescheiden pluspuntje: het persoonlijk nut dat men van reclame heeft beoordeelt men het milde rapportcijfer 5,5. In ‘98 was dat 5,3.

Intomart voerde het onderzoek uit. De resultaten worden gepubliceerd in het jubileumnummer van Adformatie, dat vandaag verschijnt.

Bron:

http://www.adformatie.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!