Consumenten mijden online advertenties

1 februari 2005, 15:34

Online adverteren wordt minder effectief. Recente trends zoals zogenaamde banner-blindheid en lage doorklikratio’s hebben online adverteerders doen afvragen waarom consumenten sommige advertenties op internet bewust uit de weg gaan.

Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat steeds meer consumenten advertenties op internet het liefst vermijden. Voor dit mijdgedrag blijken diverse belangrijke verklarende variabelen te bestaan. Ten eerste is er de bereikbaarheid van doelen. Consumenten zoeken doelgericht op internet en vrezen dat het voortdurend verschijnen van (pop-up) advertenties het bereiken van het doel verhindert. Ten tweede is er de overdaad aan advertenties op bepaalde webpagina’s. Het gaat hierbij vooral om het gevoel dat consumenten krijgen over de hoeveelheid banners, pop-ups, advertorials en dergelijke. Ten derde zijn er de negatieve ervaringen in het verleden. Uit eerder onderzoek bleek al dat informatie die in het verleden is opgedaan van grote invloed is op consumentengedrag. Eerdere negatieve ervaringen kunnen de doorklikratio van advertenties aanzienlijk verminderen, zo blijkt uit het nieuwste onderzoek.

Bron:

Journal of Advertising nr. 4, p. 89, 10,2 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!