Consumenten verward door adsl-lokkertjes

19 februari 2004, 12:57

De concurrentie in de Nederlandse breedbandmarkt is hevig. Aanbieders buitelen over elkaar heen met aanbiedingen. Maar welke aanbieder is nu echt het goedkoopst, snelst en beste? Webwereld deed onderzoek en heeft de belangrijkste aanbieders in kaart gebracht.

Providers stunten met instappakketten, gratis aansluitkosten en introductiepakketten. Bovendien zijn er veel goedkope abonnementen bijgekomen om een nieuwe groep mensen online te krijgen. Consumenten zien hierdoor de bomen het bos niet meer, zo blijkt uit de vele mailtjes die de redactie van WebWereld iedere dag over dit onderwerp ontvangt.

Een nieuw onderzoek van WebWereld, de grootste ict-nieuwssite van Nederland, moet hierin verandering brengen. Voor dit onderzoek heeft WebWereld de belangrijkste specificaties van 85 pakketten van twintig providers in kaart gebracht.

Uit het onderzoek blijkt onder meer dat de verhouding tussen de snelheid en prijs bij sommige internetaanbieders is gehalveerd. In september vorig jaar kostte het duurste pakket van XS4ALL via KPN bijvoorbeeld omgerekend nog 0,50 euro per Kbps (kilobit per seconde). Na alle snelheidsverhogingen is dit gedaald tot 0,24 euro per Kbps.

“Internetters beginnen nu een beetje waar voor hun geld te krijgen”, denkt Laurens Verhagen, Chef Redactie van WebWereld. “Providers verhogen hun snelheden overigens niet alleen om nieuwe klanten te trekken. De isp’s lijken zichzelf klaar te maken voor de toekomst, waarbij hogere snelheden zijn vereist om bijvoorbeeld online televisie te kunnen kijken.”

Profiteren

“Consumenten plukken hier momenteel de vruchten van”, constateert Verhagen. “In een half jaar tijd is breedbandinternet veel goedkoper geworden. Niet alleen de prijs is overigens belangrijk. Daarom hebben we ook gekeken naar bijvoorbeeld de effectieve downloadsnelheid.”

In samenwerking met iPing Research heeft WebWereld ook andere relevante informatie verzameld, zoals de pingtijden en een beoordeling van de diverse helpdesks. “Vooral de helpdesk is voor veel mensen belangrijk”, zegt Verhagen. “Duurbetaalde hulp met lange wachttijden geeft meestal grote frustraties.”

Het onderzoek is op www.webwereld.nl te downloaden en kost 1,15 euro.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!