Consumentenonderzoek via Flickr.com?

30 januari 2006, 07:04

Consumentenonderzoek via Flickr.com?

Ruim een half jaar geleden schreef ik al eens over de mogelijkheden van de online foto-community Flickr.com voor merken. Wereldwijd hebben inmiddels meer dan 1,5 miljoen consumenten ruim 60 miljoen foto’s op Flickr.com geplaatst. Naast een handjevol professionele foto’s zijn dit vooral huis-tuin-keuken kiekjes maar door het gebruik van tags (trefwoorden die zijn gekoppeld aan de foto’s) is het in korte tijd mogelijk om een indruk te krijgen van wat er leeft bij een grote groep consumenten.

Stel je bent werkzaam bij een levensmiddelenproducent, dan is het toch fantastisch om in de keuken (30.000+ foto’s) te kijken van de consument. Of mee te gaan naar de markt (40.000+ foto’s), de supermarkt (3.000+ foto’s) of de bakker (3.000+ foto’s). Alleen voor het trefwoord food zijn inmiddels al meer dan 200.000 foto’s online te bekijken!

Kent iemand al voorbeelden van marktonderzoekers die gebruik maken van Flickr.com?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

13 Reacties

    ErwinVanLun

    iPod is nog altijd DE koploper: Inmiddels 21899 foto’s van consumenten en/met hun iPods. Daar kan geen BMW (12295), Nike (3809) of Marlboro (901) aan tippen!


    30 januari 2006 om 08:41
    justien

    Sinds ik afgelopen zomer tijdens een workshop mobtagging bemerkte dat men vooral op zoek is naar het ‘gehoortd’ worden vraag ik me dit ook af.

    Zelfs gebruik ik sites als flickr, maar ook hele andere sites, vooral als informatiebron. Ik kijk dan niet alleen naar de postings, maar ook naar de relaties tussen de posters, comments en dergelijke.

    Overigens las ik deze vraag een aantal weken geleden ook op innovatieland.nl.


    30 januari 2006 om 09:17
    Pascal

    Flickr.com kan inderdaad een zeer interessante bron worden voor marketeers. Het enige wat ik nog mis, is het zoeken naar foto’s in combinatie met demografische gegevens. Als ik zoek naar foto’s met ‘keuken’ en ‘nederland’ kom ik helemaal niets tegen. Veel Nederlandse bedrijven hebben volgens mij helemaal geen behoefte aan foto’s van Amerikaanse keukens. Wat dat betreft moet Flickr om gebruikt te kunnen worden voor marketingdoeleinden in Nederland denk ik eerst nog wat verder gaan groeien.


    30 januari 2006 om 13:24
    media

    Annedien, in feite bestaat dit al; denk aan trendwatching.com die over de hele wereld trendwatchers hebben die foto’s opsturen. Flickr is juist zo aardig omdat het spontaan is en er geen achterliggende onderzoeksgedachte achter zit.

    Pascal, simpel maar briljant idee; ze zouden inderdaad een soort van geotag moeten toevoegen!


    30 januari 2006 om 18:06
    Michel

    Geotagging is toch al mogelijk in Flickr met een flinke omweg? Probleem is alleen dan dat de gebruiker zeolf moet taggen en zijn/haar foto’s niet automatisch getagged worden.


    30 januari 2006 om 19:09
    media

    Klopt Michel maar zoals je zelf al aangeeft kent het nu nog wel wat drempels. Foto’s zouden standaard de geotag van de gebruiker moeten krijgen en bij het invoeren zou je dat moeten kunnen wijzigen (bijv. als foto elders is genomen). Ook bij het zoeken zou je deze extra tag moeten kunnen invoeren. Zoals Pascal al voorstelde, ik wil alleen foto’s van keukens in Nederland.


    30 januari 2006 om 19:17
    ErwinVanLun

    Stel dat we een fotoformaat zouden krijgen met GPS coordinaten. Zou elke camera een foto maken en direct de GPS coordinaten erin zetten en opnamedatum en opnametijd. Dat kan je dan ook met elk filmbeeldje doen. Dan kan je een soort tijdfilm maken: foto’s genomen op precies dezelfde plek gedurende 1, 5 of 100 jaar. De keuken in je huis tijdens de afgelopen honderd jaar ? Erwin


    31 januari 2006 om 07:00
    justien

    Denk persoonlijk dat de waarde van dit gegeven niet zozeer ligt in de verzameling en inzending van beeld, maar in het feit dat ‘de respondent’ zonder inmenging van een adverteerder of producent zijn echte mening geeft, in een natuurlijke setting. en dit geldt natuurlijk niet alleen voor het beeld op flickr, maar ook voor opinies. Vermoedelijk zijn veel organisaties daarom ook zo huivering. Controle kwijtraken blijft een moeilijk ding.


    1 februari 2006 om 07:51
    Michel

    Ok, dank voor de link! Ik had natuurlijk zelf ook kunnen zoeken en vinden 😉

    Waar ik nu dan persoonlijk nieuwsgierig ben en zelf ga zoeken is of Flickr ook al door de concurrentie ingezet wordt (ja natuurlijk). Concurrenten van de iPod die foto’s van bekraste Nano’s plaatsen, Levi’s die snel versleten zijn, Nerds die aan Grolsch zitten vs. echte mannen die Heineken drinken..


    4 februari 2006 om 10:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!