Content Marketing: Wacht niet op je concurrent

10 juni 2011, 06:20

Contentmarketing. Bedrijven in B2B moeten er niet mee wachten tot hun concurrenten hun sporen hiermee al verdienen. Dit wordt inmiddels wel duidelijk gemaakt door inbound marketing goeroe Mike Volpe. Mike is Chief Marketing Officer bij het marketing software bedrijf HubSpot en wij spraken met hem tijdens het B2B Marketing Forum Amsterdam.

Content en Succes: Oorzaak en Gevolg

HubSpot is in de afgelopen vijf jaar enorm gegroeid. Bovendien heeft Hubspot eerder dit jaar 32 miljoen USD mogen ontvangen van Salesforce, Google en Sequoia. Wie had dat kunnen dromen bij de oprichting nog maar zo kort geleden?

Van een paar dozijn naar meer dan 4.500 klanten. Hoe kan een bedrijf in zo korte tijd zo sterk groeien? Mike geeft aan dat een belangrijke oorzaak hiervoor is dat de markt verandert. Koopgedrag is veranderd en daar moet ook de marketingaanpak in mee. Bedrijven zetten steeds meer in op een inbound marketing strategie. Inbound marketing gaat ervan uit dat de klant naar de leverancier toekomt. Die leverancier moet dan wel zorgen dat ie gevonden kan worden, en gezien wordt als een interessante partij. In business-to-business, het liefst een thoughtleader.

Thoughtleadership

HubSpot is een van de bedrijven die vooraan staat bij het bieden van software-oplossingen die marketeers helpen deze veranderingen in het koopgedrag aan te grijpen. Bovendien geeft Hubspot zelf het goede voorbeeld en is het bedrijf het toonbeeld van ‘inbound’, ze deelt veel content, waardevolle informatie met de doelgroep en laat zien dat dit ook echt werkt. We zoeken in Nederland vaak naar een B2B case voor content marketing. Hubspot is zo’n case, een waar succesverhaal.

Waarom inbound marketing?

Dat bedrijven (in Amerika) massaal aan de slag gaan met inbound marketing is niet voor niets. Veel marketeers zijn nog bezig met het gebruiken van het publiek van andere bedrijven. Bijvoorbeeld door het plaatsen van advertenties in bestaande bladen, die veelal worden genegeerd. Je moet juist je eigen publiek opbouwen, door eigen blogs en dergelijke te ontwikkelen. Hiermee verlaag je tegelijkertijd de kosten van je marketing.

De dynamiek van inbound marketing

Inbound of content marketing is dynamisch. Dat komt omdat je door het delen van content a la minute de mogelijkheid tot interactie met je prospect of klant hebt. Als je aan de slag gaat met nieuwe manieren van marketing heb je ook dynamische werknemers nodig. HubSpot gelooft ook in de empowerment van de mensen die je in huis hebt. 80 werknemers hebben een eigen blog, en de meesten gebruiken social media. Hoe je dit controleert? De enige regel die bij HubSpot bestaat hierover is ‘Use Common Sense’. Vertrouw de stem van je werknemer. Er bestaat geen ‘brand standard’. De mensen bij HubSpot ZIJN het merk.

Doelen behalen door vaak te meten

Ook – en vooral bij – inbound marketing is het meten van de effecten heel erg belangrijk, benadrukt Mike. Door het gebruik van marketing software van bijvoorbeeld HubSpot kan dit eenvoudig en overzichtelijk. Je kunt onder meer de leads traceren die je genereert door gebruik van social media en blogging en in hoeverre deze leads uiteindelijk klant worden.

Het is sterk aan te raden om zeer regelmatig effecten te meten. Vaker dan eens in een kwartaal.

Mike: “Anders is het alsof je 100 km gaat rijden in de auto en pas na 75 km je ogen opent. Wanneer je dagelijks de effecten controleert, kun je veranderingen in de strategie meteen doorvoeren. Je kunt bijvoorbeeld besluiten een extra webinar te organiseren die maand of een blog te posten, om alsnog je targets te halen.”

Verschil Europa en de VS

Wanneer de markt in de Verenigde Staten wordt vergeleken met de Europese markt blijkt dat de VS voorloopt wat betreft inbound marketing binnen B2B. Er wordt meer geblogd en het gebruik van social media ligt in de VS duidelijk hoger. Toch valt op dat Europa verder is op het gebied van het gebruik van mobiele telefoons in de inbound marketing.

Het roer om? Wacht niet te lang!

Mike vind het interessant en geweldig om te zien dat ook in Nederland steeds meer bedrijven het roer omgooien en kiezen voor een inbound marketing strategie. Hij tipt bedrijven om hier niet te lang mee te wachten. Het is juist een grote uitdaging om de eerste in jouw sector te kunnen zijn met deze strategie.

Dit artikel is gebaseerd op een video-interview met Mike Volpe.

Wil je meer weten over contentmarketing?

Content Marketing versus Silence Marketing in B2B

Waar hoort content marketing thuis in je bedrijf?

Get content, get customers

Content in B2B Marketing steeds belangrijker

B2B blogging en content marketing trends rapport

Houdt jouw klant wel van cheese balls? Hoe te beginnen met content marketing in B2B

Content Marketing in B2B; what is it and how are European companies applying it

Ingrid Archer is mede-oprichter van B2B marketingbureau SPOTONVISION en het B2B Marketing Forum. Als marketing- en communicatieprofessional heeft zij ruim 25 jaar ervaring in B2B. Zij initieerde succesvolle campagnes in diverse sectoren en is een van dé experts in Nederland op het gebied van buyer persona’s, customer journeys, account-based marketing en buyer enablement in B2B. Ingrid schrijft voor verschillende blogs en geeft regelmatig webinars en masterclasses over B2B-marketing. Ook is zij docent persona-ontwikkeling en account-based marketing aan de Beeckestijn Business School. Voordat Ingrid spotONvision oprichtte in 2006 werkte zij onder meer als Manager Marketing en Communicatie bij Stater (onderdeel ABN AMRO) en als Global Product Launch Manager bij Baan Company. Ingrid werkte in meerdere nationale en internationale functies en kent de uitdagingen van B2B marketing in de meest brede zin.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!