Cookieless Era wacht niet op Google

29 juni 2021, 10:30

Google Chrome stelt blokkeren third-party cookies uit, maar dat houdt niet in dat je achterover kunt leunen

2022 zou het jaar zijn waarin de Cookieless Era zijn grote intrede maakt. Maar op 24 juni 2021 kondigde Google aan om de ondersteuning van third-party cookies pas in het najaar van 2023 te beëindigen. Maar wacht niet af, luidt het devies. Gebruik die tijd om zaken in orde te maken!

Vanaf het najaar van 2023 blokkeert Google Chrome, in navolging op de andere bekende browsers Safari (Apple) en Firefox, ook de zogenaamde third-party cookies. Safari en Firefox blokkeren third-party cookies al langere tijd, maar pas met de aankondiging vanuit Google waarin zij aangaven ook third-party cookies te gaan blokkeren, kwam marketingland pas echt in actie.

Update Google

In een verklaring voor de uitstel geeft Google aan dat het voor ieders belang is dat er voldoende tijd is voor partijen om tot de juiste oplossingen te komen en hun diensten te migreren. Begin 2022 zou daarin niet haalbaar zijn. Wel zal Google in 2022 zijn ontwikkelde oplossingen releasen zodat er voldoende tijd is voor adverteerders om zich hierop aan te passen.

Niet wachten, maar onderneem nú actie!

Betekent dit dat we nu niet in actie zouden moeten komen? Het antwoord daarop is absoluut: NEE! Want allereerst is er momenteel al sprake van dataverlies door het blokkeren van third-party cookies in de browsers Safari en Firefox. Wij zien bij meerdere van onze opdrachtgevers dat 50 procent van het totaal aantal gebruikers Safari en Firefox gebruikt. Hierdoor is 50 procent van bezoekers- en conversiedata niet (goed) inzichtelijk. Dit heeft dus nu al een enorme impact op jouw marketingdata.

Een screenshot uit ons Cookieless impact dashboard. Voor deze specifieke opdrachtgever zien we het aantal sessies dat wordt beïnvloed door de Cookieless Era over de tijd toenemen tot bijna 25 procent.

Traffic Builders heeft momenteel cases met oplossingen als Server Side Tagging. Dit hebben wij, naast dat we dit voor opdrachtgevers doen, ook voor onze eigen website geïmplementeerd. Hierbij kunnen we een goede vergelijking trekken tussen de binnenkomende data van de oude versus de nieuwe setup. En zelfs nu zien we al dat we met de juiste Server Side Tagging setup NU al meer en kwalitatief betere data afvangen dan met de oude datacollectie-setup. En dat is al zichtbaar op basis van data van een kleine datarange. Onze conclusie is dan ook: de Cookieless Era wacht niet op Google.

Er komt meer data binnen wanneer servers-side tagging is geïmplementeerd. Door recente wijzigingen ligt het percentage nieuwe gebruikers relatief hoger. Over de tijd heen zal dit gelijk gaan trekken.

Tel daarbij op dat de kans groot is dat veel (jongere) gebruikers door dit nieuws zullen overstappen van browser. Chrome loopt het risico gebruikers te verliezen. Daarnaast zien we dat het gebruik van Adblockers nog steeds blijft toenemen wat de traditionele datametingen niet ten goede komen. Tot slot moet elke organisatie stappen maken rondom de overstap naar Google Analytics 4. Dus ook al stelt Google het verdwijnen van third-party cookies uit, er is geen tijd om achterover te leunen.

Wees voorbereid

Juist nu is het belangrijk om stappen te zetten zodat je nu al over een optimale datakwaliteit beschikt. En als het moment daar is en Google Chrome ook third-party cookies blokkeert; dan hoef jij je geen moment zorgen te maken over jouw data, campagnes, retargeting en attributiemodellen. Daarnaast geven deze extra maanden je ook de tijd om extra first-party data te gaan verzamelen, misschien wel de belangrijkste vorm van data in de Cookieless Era!.

Wil je meer lezen over de Cookieless Era en wat dit voor jouw merk en bedrijf betekent? Zie hier de serie artikelen die Lotte Mol erover schreef.

folkertvanoorschot
Digital Analytics Consultant bij Traffic Builders

Ik werk als Digital Analytics Consultant bij Traffic Builders waar ik mee bezig hou met het opstellen van meetplannen, het analyseren van data, en adviezen geven op basis van deze data. Daarnaast heb ik ervaring als onderzoeker in de psychologie. Hier is mijn interesse voor consumentenpsychologie ook ontstaan en uiteindelijk ook de passie voor marketing. Daarna ben ik me gaan focussen op merk- en marktonderzoek waarna ik erachter kwam dat ik de data toch wel erg graag in duik! Zodoende ben ik terecht gekomen bij Traffic Builders.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!