Crossmedia congres Amsterdam MediaCity tijdens opening TINE/MacExpo

2 maart 2006, 18:59

Op 26 april laat CMBO in samenwerking met Amsterdam RAI de praktijk zien van de crossmedia beweging. Sprekers uit alle hoeken van het media landschap zullen de wijze waarop zij crossmedia hebben omarmd vooral verklaren vanuit verschuivende mediakanalen- en processen.

Het programma vult over de volle breedte alle aspecten van het crossmediaal denken, doen en handelen. De verschillende sprekers zullen elk vanuit hun eigen achtergrond en discipline, hun bewegingen in media kanalen- en processen verduidelijken. Zij zullen hun visie met u delen, zodat vooral u als bezoeker van dit congres concrete handvaten krijgt aangereikt om ook in uw werkomgeving een doortimmerd media beleid te kunnen ontwikkelen.

De hele mediawereld is behoorlijk in beweging. Of het nu gaat om traditionele uitgevers die hun geluk zoeken in overnames van radio- en televisiestations, of internet bedrijven, die zich gaan bezighouden met narrowcasting in de retailsector, alle bewegingen duiden op een revolutionaire verandering van het media landschap.

Business modellen gaan op de schop om de aandacht van de consument blijvend te kunnen trekken. De individualisering van de maatschappij is in combinatie met de mogelijkheden van de technologie, de stuwende kracht achter de huidige beweging, die we in één verzamelwoord crossmedia noemen.

Het congres richt zich op media inkopend- en producerend Nederland. Media budgetten worden steeds dynamischer verdeeld over de media kanalen. Klantbewegingen zijn daartoe de sturende parameters. Grote multinationals weten inmiddels hun klantbewegingen goed in kaart te brengen. Het midden- en kleinbedrijf staat aan de vooravond dat te gaan doen.

Het congres wordt gehouden tijdens de openingsdag van TINE/MacExpo, Nederlands grootste beurs op ICT gebied. Juist de ontwikkelingen op ICT gebied hebben de digitalisering van media producties de afgelopen jaren aanzienlijk versneld. De integratie van de technische mogelijkheden maken de integratie van media toepassingen mogelijk.

CMBO ontwikkelde daarbinnen een denkmodel om juist die proces bewegingen te kunnen blijven volgen. Geen willekeurige betekenissen van de term crossmedia, maar een duidelijk grid, waarbinnen alle gevolgen voor mensen, methoden, middelen en markten in kunnen worden geplaatst.

Dit model is de basis voor het congres waarbinnen Dick van de Graaf van Endemol en Hans van Grieken van Cap Gemini de keynotes voor hun rekening zullen nemen. In twee achtereenvolgende sessies zullen uitgevers, telecom bedrijven en RTV bedrijven, waaronder PCM, KPNTV, Google en BNN, hun visie geven op het veranderende mediaspeelveld. Een afsluitend forum laat vooral de praktijk zien van producerende- en consumerende media bedrijven.

Kom naar dit congres om het samenspel te beleven tussen de crossmedia beweging, ICT en media inkoop- en productie processen. Nog geen enkel congres kon u op deze wijze voorzien van precies die informatie die voor u van belang is.

Programma

Dagvoorzitters:

Peter Luit, Luit Consultancy, voorzitter CMBO

Monique de Haas, Dondersteen Media, bestuurslid CMBO

Opening:

Jan Peter van der Toren, secretaris Innovatie platform

Keynote 1:

Dick van der Graaf, Endemol

“In de digitale wereld worden de productieprocessen totaal anders”

Keynote 2:

Hans van Grieken, Cap Gemini

“In de komende twee jaar komt meer informatie beschikbaar dan in de afgelopen 40.000 jaar”.

Praktijkcases van onder andere (kom hier terug voor de laatste updates!!):

Michael Nederlof, PCM

“Omdat de inhoud nu multilevel beschikbaar moet zijn, stellen we andere eisen aan redacteuren”

Ludolf Rasterhoff, KPN TV

“Het begrip live-televisie gaat verdwijnen”

Joris van Heukelom, BNN

“Het is prettig om te spelen met sterke merken”

Hiptv

Mark Duijndam, Google Benelux

“De markt bepaalt de waarde van een trefwoord”

Gebruikersforum o.l.v.:

Ronnie Overgoor (Pitchtv) met een aantal verrassende gasten!

“Vroeger had je te maken met producenten en zendgemachtigden, nu heb je je eigen kanaal”

Kom regelmatig terug voor programma updates

Peter Luit is zelfstandig consultant binnen de mediamix. Met een technisch/bedrijfskundige achtergrond bekijkt hij media ontwikkelingen vooral vanuit procesdenken. Hij adviseert mediabedrijven (grafisch, interactief/on-line, broad-narrowcasting) op het gebied van innovatie processen, ontwikkelen van nieuwe methoden en het stimuleren van mensen op het gebied van hun eigen 'marktfitness'. Als voorzitter van de brancheorganistaie voor de communicatiemedia CMBO is hij betrokken bij diverse aanpalende organisaties die in de breedte van het speelveld opereren. Hij is daarnaast bestuurder bij VNO-NCW en mede initiatiefnemer van het Platform Creatieve Media binnen VNO-NCW.

Categorie
Tags

13 Reacties

    Theo Meereboer

    Peter, er komen veel interessante sprekers. Wel mis ik nog mensen van bijvoorbeeld .bone, Rhinofly of Qi. Dus zeg maar de meer online campagne gerichte mensen. Of van een reclamebureau, m.a.w. de creatiekant en dan vooral de kleinere flexibele en slagvaardige bedrijven, daar waar de concepten verweven raken met de crossmedia strategieen.

    Voor mijn gevoel ligt het zwaartepunt nu overwegend bij de zender kant. Ook in het model wordt nog meer uitgegaan van push(en daaraan gerelateerde pull) en minder van user generated content c.s. In het laatste geval zou je kunnen spreken van gevolgen voor merken, middelen en mediabureau’s.

    Niettemin een programma dat meer dan de moeite waard is.


    2 maart 2006 om 19:48
    venturo

    Ik heb het gevoel dat dit gezelschap wel wat oppositie kan gebruiken 🙂 Zonder weerstand geen brandend lampje….


    2 maart 2006 om 20:38
    media

    Peter, heb het bericht nu een paar keer gelezen en het is me nog niet duidelijk waar het over gaat. Het lijkt wel een persbericht 😉

    Even zonder gekheid, als je de aandacht wilt van de lezer zou je de helft van de tekst weg kunnen laten en in een paar regels uitleggen waar het om gaat. Interessant programma maar ik denk inderdaad dat het goed zou zijn als er ook vanuit adverteerderskant, de mediabureaus en wellicht creatieve bureaus (zoals Theo aangeeft) een beeld wordt geschetst.


    2 maart 2006 om 20:53
    Waldo Smeets

    Klinkt erg interessant, mooie lijst van sprekers. Uiteraard is dit zelfbevlekking, maar ik zie ook wel een rol weggelegd voor Adobe. Na de overname van Macromedia toch een van de grootste ‘enablers’ van het crossmediale gedachtengoed?


    2 maart 2006 om 21:07
    Theo Meereboer

    Is Adobe/Macromedia dan al niet aanwezig bij Tine/MacExpo? Misschien een cross-exponentiele uitwisseling?

    Overigens heb ik in 2004 op de IBC in de RAI een presentatie van Macromedia over de geweldige mogelijkheden van flash-video gezien… in een powerpoint presentatie! Dat was pas crossmediaal enabled.


    2 maart 2006 om 21:31
    Arash

    Met Marco eens “Keep it short and simple”

    Programma ziet er interessant uit. Misschien een idee om de website van MediaCity ook overzichtelijker te maken en een professionelere uitstraling te geven.


    2 maart 2006 om 21:58
    Theo Meereboer

    @ Waldo (offtopic): natuurlijk mee eens, gebruik de tool die van pas komt. Maar flash heeft zelf juist een heel mooie presentatie tool (zoals je via de link laat zien).

    Nee, de aanwezigheid is niet hetzelfde, vandaar cross-expo 😉


    2 maart 2006 om 22:15
    amsterdamant

    @Marco, Nu ben ik toch wel benieuwd, is dit passend als bericht op marketingfacts? Het event is al (2 keer?!) aangekondigd & ik had op deze plek een aankondiging met enige reflectie op het programma et cetera best op zijn plaats gevonden. Ook lijkt het mij boeiend als iemand (anders dan de heer Luit) zijn of haar licht kan laten schijnen over het CMBO-model waar ik voorlopig nog geen kaas van kan maken. Met name niet als ik mij afvraag voor wie het is bedoeld. Maar goed, ik ben op vakantie, misschien moet ik mijzelf er eerst eens meer in verdiepen 😉


    3 maart 2006 om 02:24
    Peter Luit

    Dank voor jullie suggesties, met name Adobe zou inderdaad prima passen, alsmede ook de suggesties van Theo. Het programma is voor zo een 85% ingevuld, dus recaties als deze kan ik goed gebruiken. Het blijkt steeds moeilijker te zijn de juiste mensen op de juiste plaats in het juiste congres te krijgen. Het aanbod is enorm. We zijn best al een beetje trots op hetgeen we nu hebben. Maar reacties uit het ‘veld’ zijn voor mij van grote waarde.

    Nogmaals dank daarvoor, ik ga er mee aan de slag!

    Peter


    3 maart 2006 om 05:22
    media

    Antoinette, ik ben het met je eens vandaar ook mijn eerdere reactie!

    Peter, warom reageer je niet op de reacties van o.a. Antoinette en ondergetekende? Het is mij namelijk ook niet helemaal duidelijk wat het CMBO-model nu precies is (heb gisteren zelf maar een link naar de site gelegd anders was het helemaal abacadabra voor de meeste lezers).

    Aankondiging van events heb ik overigens geen problemen mee; dat past prima bij Marketingfacts toch?


    3 maart 2006 om 05:42
    Peter Luit

    Ter verduidelijking: Het model is bedoeld om bedrijven beter bewust te maken van de positie waarin ze verkeren ten opzichte van de positie waar ze naar toe zouden willen/kunnen groeien. Zet die twee uitersten naast elkaar en analyseer dan de gevolgen voor mensen, methoden, middelen en markten.

    Dus de hokjes zijn bedoeld als ‘wat doe ik daar’ of ‘wat wil/kan ik daar gaan doen’.

    De sprekers zullen dus ook vanuit het eigen mediakanaal gaan verklaren op welke wijze zij andere kanalen hebben omarmt en op welke wijze zij hun processen hebben aangepast, rekening houdend met mensen, methoden, middelen en markten.


    3 maart 2006 om 07:47
    Peter Luit

    Waldo, you’re in! Thanks Ronald!


    8 maart 2006 om 18:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!