Dagbladen mogen radio en TV maken

27 oktober 2005, 20:48

Bereik van nieuws per mediumtype

RNW: Nederlandse krantenuitgevers moeten de volledige vrijheid krijgen om ook radio- en televisie-uitzendingen te maken. Door de bestaande beperkingen op te heffen, kunnen uitgevers makkelijker overleven in een tijd waarin mensen steeds minder kranten lezen, stelt het Commissariaat van de Media in het vierde rapport Media-concentratie in Beeld (pdf) dat deze week is verschenen. Volgens het commissariaat blijven Nederlanders vooral door radio en televisie op de hoogte van het nieuws. De nieuwsprogramma’s van de Publieke Omroep scoren daarbij goed.

Om heel eerlijk te zijn begrijp ik geen bal van de cijfers die door het Commissariaat van de Media zijn gepresenteerd. Radio het hoogste bereik voor wat betreft nieuws?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

5 Reacties

    loket

    Radio is het grootste mediumtype als je kijkt naar de tijd die men daar dagelijks aan besteed. Het grootste deel is weliswaar passief luisteren, maar vergis je niet in ‘good old’ radio.


    28 oktober 2005 om 04:56
    Tobias

    Kan me goed voorstellen dat radio het hoogste bereik heeft, aangezien veel bedrijven de radio standaard hebben aanstaan. Er zijn meer abonnementen op kranten in Nederland dan het aantal televisiekijkers dat naar nieuws kijkt. De cijfers lijken me dus volledig duidelijk.


    28 oktober 2005 om 10:53
    Jacobien

    Denk ook aan de autoradio. Daar worden heel wat uurtjes naar geluisterd.


    28 oktober 2005 om 15:47
    media

    Ik ben overtuigd en trek mijn woorden terug. Had even geen rekening gehouden met radio als achtergrond op werk. Het bewust luisteren naar nieuws op de radio buiten de werktijden (en autoritten) lijkt me beperkt. In dat geval kies je eerder voor tv, dagbladen of internet.


    29 oktober 2005 om 08:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!