Een groenere website met Marie Kondo

23 augustus 2018, 09:00

De Japanse Marie Kondo werd wereldberoemd als Queen of Organizing. Haar opruimstrategie, bekend als de ‘KonMari-methode’: bewaar slechts waar je blij van wordt. Dat minimaliseren, daar kun je als webmaster nog wat van leren. Duidelijke, beknopte, eenvoudige en lichte websites zijn namelijk beter voor je bezoekers én beter voor het milieu. Hoe gaan sustainable en user centered webdesign samen met Kondo?

Het internet zal waarschijnlijk het grootste ‘ding’ zijn dat we als mensheid hebben gebouwd. Het is geen verrassing dat het enorm veel energie kost om onze apparaten, datacenters en gerelateerde infrastructurele behoeften te produceren en van stroom te voorzien. En wat dacht je van het volgooien van de schijnbaar grenzeloze online ruimte met YouTube-video’s, Facebookposts, enzovoort? De energetische voetafdruk van de IT-sector wordt al geschat op ongeveer 7 procent van de wereldwijde elektriciteit. Niet gek dus, dat sustainable webdesign steeds meer aandacht krijgt.

Sustainable webdesign ís user centered design

Het mooie is: duurzaam webdesign is óók gebruiksvriendelijk webdesign. Het toepassen van duurzaamheidsprincipes zal niet alleen je website groener, maar ook je bezoekers blijer, maken.

“Duurzaam webdesign is ook gebruiksvriendelijk webdesign”

Op een duidelijke en gebruiksvriendelijke website hoeft minder gezocht en geklikt te worden door de bezoeker. Minder doorbladerde pagina’s betekent dat er minder serveraanvragen worden gedaan, en minder foto’s en multimediabestanden worden geladen. Zo wordt er minder energie verbruikt. Tegelijkertijd zijn je klanten tevreden, omdat ze efficiënt op een website zoeken.

Drie gebruiksvriendelijke duurzaamheidsprincipes

1. Findability

Findability is een term die beschrijft hoe gemakkelijk of moeilijk het voor een persoon is om gewenste content te vinden, zowel via zoekmachines als voor een website zelf. Hoe beter informatie vindbaar is, hoe minder overbodige stappen iemand moet doorlopen om te vinden wat hij of zij nodig heeft.

En zoals aangegeven: makkelijk gevonden worden kost minder data, dus minder energie. Bonus: het levert je meer traffic op én het kost Google minder energie (crawlbudget), wat ook weer beter is voor je SEO.

2. Snelheid

Wil je je bezoekers tevreden en betrokken houden, dan moet je webpagina onmiddellijk laden. Snelheid is zelfs een rankingfactor voor Google. Een korte laadtijd is daarnaast ook groener, simpelweg omdat een efficiënte website minder energie verbruikt.

3. Design en user experience

Duurzaam webdesign is ontwerp dat efficiënt en toegankelijk is. En laat dit nu ook voor een goede user experience zorgen. Maak het makkelijk om toegang te krijgen tot je site, ongeacht welke hardware gebruikt wordt. Mobile-first webontwerp helpt te voorkomen dat er problemen ontstaan met die toegankelijkheid, bijvoorbeeld omdat grote items niet geladen worden die zijn ontworpen voor desktop.

Groene hosting

In dit artikel ga ik in op drie manieren om je website groener te maken die ook invloed hebben op de gebruikersvriendelijkheid. Toch wil ik ook graag een vierde punt aanhalen. Namelijk groene hosting. Hoe groen jouw hostingbedrijf is, kun je uitzoeken met een snelle check via The Green Web Foundation, maar heel betrouwbaar is deze misschien niet. Een handige lijst van hostingpartijen en datacenters en de mate waarin zij groen zijn, vind je hier.

Opgeruimd staat netjes – en groen

Hoeveel pagina’s en stukjes code waar je helemaal niet blij van wordt, bevat jouw website wel niet? Van overbodige pagina’s en afbeeldingen, advertenties en trackingcodes tot stukjes javascript met mysterieuze functies: allemaal zinloze digitale opslag. Tijd om als een ware Marie Kondo aan de slag te gaan met het opruimen en minimaliseren van je website.

Groottes van websites over de afgelopen acht jaar. Bron: HTTParchive

KonMari voor je website

De insteek van de KonMari-methode is simpel: neem afscheid van zaken die je niet gebruikt. Kondo’s advies is per categorie op te ruimen, niet per ruimte. Deze strategie kun je ook voor je website handhaven.

Enkele tips om je website op te schonen:

  • Verwijder ongebruikte plugins
  • Loop de mediabibliotheek na en verwijder ongebruikte media
  • Gooi overbodige pagina’s weg
  • Verwijder slecht scorende blogposts (denk weer aan dat crawlbudget)
  • Maak inhoud beter vindbaar met behulp van een klantvriendelijke foutpagina en de juiste omleidingen
  • Zorg voor redirects
  • Zorg ervoor dat html-, CSS- en Javascript-bestanden zo klein mogelijk zijn (verwijder onnodige spaties)

Mocht je je geroepen voelen: volgens Kondo’s methode moet je spullen die je wegdoet voor hun diensten bedanken alvorens ze weg te gooien.

Net als het opruimen van je huis, geeft ook het weggooien van digitale rommel een goed gevoel. In het geval van het opschonen van je website draagt het zelfs bij aan een duurzamere website en een betere gebruikerservaring. Vier je opruimsucces: misschien kun je naderhand bijvoorbeeld een speedtest doen om het verschil te zien.

Meer tips over het verminderen van digitale opslag vind je in deze Zillow video:

Heb jij wel eens nagedacht over de footprint van je website? Sustainable webdesign krijgt steeds meer aandacht. Het mooie is dat dit veel overlap heeft met user centered design. Duurzaam is ook gebruiksvriendelijk. Wil jij ook een groenere én gebruiksvriendelijkere website? Laat je inspireren door Marie Kondo, start met opruimen en verminder de digitale opslag.

Anniek de Hoop
Online marketeer bij Heers

Anniek is content marketeer bij Internetbureau Heers. Na het afronden van een opleiding HBO Communicatie startte ze als visual merchandiser bij een grote retailer. Totaal niet waar ze voor opgeleid was, maar door de combinatie van opleiding en die functie ontwikkelde ze zich tot visueel ingestelde communicator. Met een voorliefde voor tekst en online, zo bleek later door (werk)ervaring. Als content marketeer voor Heers kan ze beide naar hartelust mixen en uitdiepen. Heers is een online marketingbureau met focus op traffic en conversie, voor organisaties die geen genoegen nemen met alleen aanwezig zijn.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Hans Snel

    Wat een origineel en nuttig blog Anniek, dank je wel. Ik zal het delen met de Happy Planet Professionals, een netwerk van maatschappelijk bewust ondernemende zelfstandigen.

    Weet jij of je de footprint van je website op een bepaalde manier kunt meten? Dan kun je ook het resultaat van de opruimactie zien (los van de positieve klantervaringen).


    24 augustus 2018 om 06:38
    AnniekdH

    Dankjewel voor je mooie woorden Hans! En natuurlijk ook voor het delen, dat stel ik zeer op prijs.

    Een tool om de daadwerkelijke footprint van je website te meten kwam ik nog niet tegen. Wel ken ik Ecograder, waarmee je zou moeten kunnen testen hoe groen je website is. Ik heb het echter niet genoemd in dit stuk omdat wij onze twijfels hadden over de uitkomsten.


    24 augustus 2018 om 12:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!