De nieuwe campagnemanager op LinkedIn

10 augustus 2015, 08:00

Eind juli bracht LinkedIn een nieuwe versie van haar Campagne Manager uit. Dat dit hard nodig was, is een understatement. Inmiddels zijn we een aantal weken verder en hebben we de tool flink kunnen testen. In dit artikel onze bevindingen.

In dit artikel baseren we ons op de ervaring met sponsored updates campagnes. Bannering en follow ads worden hier buiten beschouwing gelaten. Dit artikel is op persoonlijke titel geschreven, op basis van de ervaringen binnen ons team.

Wat is er nieuw?

  • De geüpdate Campagne Manager oogt een stuk frisser. Zo zijn de statistieken beter gevisualiseerd en worden de ‘click demographics’ getoond van alle campagnes. Zo heb je voor jouw account direct in kaart welke functietitels jouw bezoekers hebben, waar het verkeer vandaan komt en in welke sector men werkt.

  • Je hebt vanaf nu inzicht in het totale ingekochte en besteedde budget per account.
  • Je kunt nu campagnes klaarzetten (drafts) en deze inplannen om live te gaan (bijvoorbeeld ’s avonds en in het weekend).
  • Het is nu (eindelijk!) mogelijk om rich media toe te voegen aan Direct Sponsored Content (een zogenoemde image update in plaats van url update). De functionaliteiten komen hiermee overeen met de zogenoemde dark posts op Facebook of tweets die alleen worden uitgelicht.
  • Je kunt accounts en campagnes op basis van hun naam zoeken.
  • De nieuwe tool geeft inzicht in het aantal en soort sociale acties per campagne of update.

  • Campagnes kunnen gedupliceerd worden naar andere businessaccounts die onder dezelfde company page vallen.

Blij!

De bovengenoemde functionaliteiten zijn allen een flinke verbetering van de Campagne Manager op LinkedIn. Eén springt er voor ons echter met kop en schouders bovenuit en dat is de wijziging in de Direct Sponsored Content! Waarom? Wij zijn namelijk gek op A/B-testen! Bij alle campagnes die we aanvangen, starten we met verschillende type uitingen, om er zodoende snel achter te komen welke content het beste scoort. Vervolgens optimaliseren we de campagnes op basis van deze data. Zo hebben we door de jaren heen het nodige geleerd over de effectiviteit van tekst (bijvoorbeeld lengte, keuze CTA), beeld (kleuren, stijlen, formaten en fotografie) and last but not least, de combinatie hiervan.

Tot op heden konden we onze testdrang niet of nauwelijks kwijt op LinkedIn, simpelweg omdat we in de Direct Sponsored Content alleen maar url updates (met kleine afbeeldingen) kwijt konden. En laat dat type content nu in verschillende testen veel slechter scoren dan video en afbeeldingen op groter formaat. Dus nu het mogelijk is om direct sponsored content te creëren met image updates, kunnen wij meer A/B-testen en onze content sneller optimaliseren.

Daarnaast zijn we erg blij met de mogelijkheid om zelf te kiezen welk account je als startpagina wilt hanteren. Met meerdere accounts is het ook fijn dat je nu ook snel naar de recent bezochte accounts kan gaan (rechtsboven via het klokje).

Tot slot zijn de zogenoemde ‘click demographics’ een waardevolle toevoeging omdat ze ook per campagne gegenereerd kunnen worden. De enige voorwaarde is dat er genoeg impressies uitgeleverd moeten worden om deze data op te bouwen. Zo kunnen bedrijven met verschillende producten of diensten (met dus diverse doelgroepen) meer inzicht krijgen in het publiek dat zich aangetrokken voelt tot de content!

Huiswerk

Over het algemeen zijn we zeer tevreden over de nieuwe tool van LinkedIn. Toch zijn er nog enkele zaken die om aandacht vragen:

  • De campagnes staan nu op alfabetische volgorde. Waarom kan er niet gekozen worden voor een weergave in chronologische volgorde (op basis van startdatum)?
  • Niet dat ik niet kan rekenen, maar maak het je gebruikers zo makkelijk mogelijk. Dus naast ingekocht en besteed budget, zou het handig zijn als ook het resterende budget in één oogopslag terug te vinden is.
  • Mooi dat we campagnes kunnen klaar zetten, maar waarom kan dat alleen op basis van een datum en niet op tijd? Er zijn genoeg redenen te bedenken waarom je een campagne op tijd x wilt starten!

Werk jij al met de nieuwe Campagne Manager?

Wat vind jij ervan? En als je het vergelijkt met de tooling van Twitter en Facebook? We zijn erg benieuwd naar jullie ervaringen!

Sebastiaan Nagel
Trainer & LinkedIn Campagne Manager bij Social Blooming

Wereldkampioen LinkedIn. Helpt bedrijven met het effectief inzetten van LinkedIn. Bijvoorbeeld door voor hen te adverteren, maar ook met workshops LinkedIn Marketing en Bloggen. Daarnaast hebben wij een Social Business Model ontwikkeld, waarin je in 7 stappen leert (met een reeks aan trainingen) hoe je business of awareness voor je merk kunt creëren met de inzet van LinkedIn. Contact? Stuur een bericht via LinkedIn

Categorie

2 Reacties

    Gwen Kuiper

    Inderdaad jammer dat je een campagne nog niet op een bepaalde tijd kan starten maar ik denk dat ze dat expres doen. Wanneer je namelijk zelf je campagne aanzet op een tijdstip dat het druk is op LinkedIn kan je veel meer clicks generen dan waar je voor betaald hebt. LinkedIn kan namelijk de campagne niet snel genoeg offline zetten maar toont de gesponsorde update wel aan heel veel personen tegelijkertijd. Als je dus maar 10 euro budget hebt en dus maar ongeveer 3 klikken kan krijgen, kan je door je campagne te timen veel meer clicks krijgen. In principe kan LinkedIn dit eenvoudig oplossen door de campagne aan minder personen te laten zien gebaseerd op het dagelijkse budget.


    10 augustus 2015 om 11:00
    Marcel Molenaar

    Dag Gwen. Dank voor je reactie. Het is niet zo dat we met opzet opties uit de campagnemanager weglaten maar meer een kwestie van ontwikkeling. Hierbij luisteren we goed naar feedback van onze gebruikers en nemen die mee in de roadmap. Bij voldoende vraag hoort time-based SU daar in de toekomst ook bij.


    12 augustus 2015 om 13:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!