De Realtime Revolutie: winnaar gratis ticket voor event bekend

11 april 2012, 08:59

Twee weken geleden vroeg ik jullie hier op Marketingfacts om je eigen ervaringen te beschrijven met de realtime communicatie die wordt gedreven door sociale netwerken als Twitter. De beste reactie was goed voor een gratis ticket voor het event 'De Realtime Revolutie' op 19 april a.s. Vandaag maken we de winnaar bekend!

Omdat ik aan het boek 'De Realtime Revolutie; Hoe Twitter (bijna) alles verandert' werk, schetste ik onlangs op Marketingfacts 10 redenen waarom ik het realtime web belangrijk vind:

  1. Het realtime web geeft ieder zijn eigen kanaal.

  2. Het realtime web snijdt tussenlagen weg.

  3. Het realtime web forceert transparantie.

  4. Het realtime web maakt een einde aan de controle.

  5. Het realtime web maakt het individu belangrijker dan organisatie.

  6. Het realtime web faciliteert nieuwe organisatievormen.

  7. Het realtime web verandert producten en diensten.

  8. Het realtime web versnelt processen.

  9. Het realtime web maakt de polsslag van de samenleving voelbaar.

  10. Het realtime web voorspelt waar we heengaan.

Het artikel ging vergezeld van een oproep om een eigen ervaring of inzicht te delen, met de belofte dat er voor één van de deelnemers een toegangskaart tot het event De Realtime Revolutie (19 april) ligt te wachten. Naast mezelf spreken dan Gijsbregt Brouwer (sportnext.nl), Bart Brouwers (Dichtbij.nl), Natasja Oosterloo (eReaders.nl), Roos van Vugt (Deloitte), Vincent Ariëns (Seats2Meet), Gaby Zwaan (GabyGaby), Marco Leeuwerink (Politie Hollands Midden) en Niels Aalberts (EHPO).

De keuze is gevallen op Edwin van de Bospoort (lees zijn reactie). Zoals dat gaat in het realtime tijdperk is zijn bijdrage onmiddellijk in het boek opgenomen. Kijk maar:

Maar …

Twitter is maar techniek. En techniek is neutraal. Het is zoals Kevin Kelly zegt: ‘techniek is zowel een vredesstichter als een oorlogswapen’. De mens bepaalt wat hij er mee doet. Net als in de rest van het leven, kom je op Twitter eikels tegen. Net als bij andere communicatievormen, kun je op Twitter door spam worden geteisterd. En net als in het echte bestaan, zijn er mensen die op Twitter het slachtoffer van stalkers zijn. Dat is vervelend, dat is irritant. De techniek schept mogelijkheden, de mens bepaalt wat hij ermee doet.

En wie zich in het openbaar begeeft, moet zich realiseren dat alles wat je online doet sporen achterlaat. Dat je niet moet zeggen of laten zien waarvan je niet wilt dat het bewaard blijft. Want het is zoals ICT-journalist Brenno de Winter zegt: ‘Delen op social media is niet erg, maar het gebrek aan inzicht en bewustzijn wel. Want soms kan delen ronduit onverstandig zijn. We hebben geen enkel risicobesef als het op technologie aankomt.’

Realtime media zijn nog nieuw en de techniek ontwikkelt zich razendsnel. We weten met zijn allen niet wat de toekomst gaat brengen. Dus deel vrijelijk, maar doe dat wel in het besef dat wat nu in het publiek domein belandt ook straks nog te vinden is. En doe het ook in het besef dat wat je vrienden zien, niet voor je vijanden verborgen blijft. Tot slot is enig wantrouwen tegenover partijen die zich over jouw data ontfermen goed.

Gebruik je gezond verstand.

En tel af en toe tot tien.

‘Want’, zo zegt Edwin van de Bospoort op Marketingfacts, ‘De Realtime Revolutie vraagt wat mij betreft ook om realtime reflectie. De keerzijde van snelheid is platheid en adhoccerigheid. Op Twitter deint ook hysterie rond; als één invloedrijke volger iets onjuists twittert, rent de hele (Twitter)wereld er als blinde koeien achteraan. Terwijl we het gevaar van hysterie kunnen indammen als we net iets langer dan realtime nadenken over wat we voorbij zien schieten. Realtime reflectie.’

Tot zover een sneak preview. De Realtime Revolutie is nu te bestellen als ePub (10 euro) of papieren boek (20 euro). Dan behoor je na de 19e tot de eerste lichting die het boek ontvangt!

En als je naar het event De Realtime Revolutie wilt, dan kan dat met – speciaal voor Marketingfacts-lezers – 20% korting. Tot dan!

Erwin Blom (Wormer, 1961) is voormalig hoofd van de afdeling Digitaal van de VPRO en mede-oprichter van The Crowds, een bedrijf dat zich specialiseert in ’social media’ en 'Fast Moving Targets', een platform over innovatie op het gebied van media, technologie en communicatie.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Edwin van de Bospoort

    Gaaf! Ben ik blij mee 🙂


    12 april 2012 om 07:32
    Wessel de Valk

    Gefeliciteerd! Top reactie sowieso :-). Wil je je emailadres naar me mailen wessel@fastmovingtargets.nl dan zorg ik dat je gratis naar het event kunt gaan.


    12 april 2012 om 14:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!