De ROI van Facebook: 5 casestudies

13 mei 2013, 04:59

Vijf voorbeelden van keihard resultaat uit Facebook

Eén van de meest gestelde vragen over Facebookmarketing is ongetwijfeld: “Wat levert het op?” Oftewel: heeft het een positieve ROI? Uiteraard verschilt het per organisatie of Facebookmarketing succesvol kan worden ingezet, maar er zijn genoeg voorbeelden van zakelijk succes met Facebook. Om je te inspireren daarom een overzicht van vijf internationale en nationale voorbeelden van organisaties waarbij Facebook bijdroeg aan het verhogen van de loyaliteit, merkvoorkeur, leads en sales.

1. OZU university: studenten voor een nieuwe universiteit

De nieuwe Turkse universiteit OZU zette Facebook succesvol in om studenten te werven voor de opleiding. Zij lieten een Facebook-app ontwikkelen, ‘The Game of Your Life’, waarmee studenten hun toekomst konden visualiseren tot vijf jaar na afstuderen. Na het invullen van hun studiekeuze en werk/privébalans werd een toekomstig levensscenario geschept. Deze werd weergegeven door middel van een gevulde Facebook Timeline.

Meer dan 1.300 verschillende scenario’s waren mogelijk door gebruik te maken van een contentbibliotheek bestaande uit meer dan 5.000 objecten. De actie was zeer succesvol: meer dan 250.000 bezoekers en 2 miljoen dollar aan gerealiseerde mediawaarde. Maar het belangrijkste: vele nieuwe inschrijvingen van studenten die OZU University wellicht nooit zouden overwegen als ze niet hadden meegedaan aan de Facebook-campagne.

2. Marketo: succesvolle B2B-leadgeneratie

Werkt de inzet van Facebook voor B2B? Absoluut, volgens Marketo, leverancier van marketing automation-software. Zij zetten Facebook grootschalig en effectief in voor het genereren van leads. Het sociale netwerk is nu zelfs de grootste bron van nieuwe leads. Een combinatie van een Facebook-app waarin je een social marketing e-book kan downloaden en de inzet van Facebook-advertenties genereert duizenden leads per maand, met zeer lage CPA’s (minder dan $7 per ingevuld contactformulier). Bekijk hier de casestudy voor meer informatie.

3. Runkeeper: succes met Facebook-login

Runkeeper is een enorm populaire workout-app met meer dan 14 miljoen gebruikers. Lopers en wielrenners kunnen met Runkeeper hun looptijden, afstanden en routes automatisch delen op Facebook en Twitter. Sinds Runkeeper het registreren via Facebook Login mogelijk heeft gemaakt, is het aantal installaties verdrievoudigd. Het toevoegen van routeafbeeldingen aan de Open Graph acties die gedeeld worden op Facebook leidde tot 55% meer impressies en 233% meer kliks naar de app.

Het meest opmerkelijk is dat gebruikers die de app koppelden aan Facebook een 40% grotere kans hebben om de app actief te blijven gebruiken en anderhalf keer actiever zijn dan gemiddeld. Voor (mobiele) apps biedt Facebook enorme kansen om nieuwe gebruikers te werven en de activiteiten middels Open Graph verder te verspreiden. Meer informatie over de Runkeeper case study is te vinden op het Facebook developers blog. Facebook Login biedt ook grote kansen voor onder andere e-commerce sites, zoals deze studie laat zien.

4. UPC: de invloed van Facebook op brand commitment

Social Embassy voerde voor UPC een onderzoek uit naar de invloed van Facebook op de brand commitment. Brand commitment beschrijft de verbondenheid van een consument met een merk. Een sterke brand commitment betekent een hoge merkvoorkeur, -loyaliteit en koopgedrag. De uitkomsten van de studie waren erg positief. Het blijkt dat merkinteractie op Facebook inderdaad een positieve impact heeft op brand commitment.

Uit die studie blijkt ook dat merkinteractie een positief effect heeft op koopintentie. Social Embassy is bezig met meer vervolgstudie naar dit onderwerp, dus hopelijk publiceren ze hier op Marketingfacts binnenkort meer resultaten.

5. Hamam Het Oosten: succes voor een zelfstandig ondernemer

Waar het bij bovenstaande voorbeelden grote (internationale) merken betreft, kan Facebook ook succesvol worden ingezet door kleinere organisaties. Dat bewijst de casestudy van Hamam Het Oosten, een wellnesscentrum uit Hengelo. In het verleden testten ze weinig succesvol met de inzet van Groupon. De inzet van Facebook bleek een stuk succesvoller. Middels een gerichte advertentiecampagne wisten ze meer dan 100 coupons te verkopen op Facebook en zo meer dan 13.000 euro omzet te genereren. Het advertentiebudget? Net iets meer dan 200 euro. Op de site van Wouter Kleinsman vind je een uitgebreide beschrijving van deze casestudy.

Nog meer inspiratie? Bezoek het Congres Facebook Marketing

Bovenstaande vijf voorbeelden zijn lang niet de enige die genoemd worden op het internet. Onder meer op Wisemetrics, Frankwatching, Clickz, Facebook Monthly Download en Facebook Succes Stories tref je tientallen casestudies aan die ingaan op de ROI van Facebookmarketing.

Is dat niet genoeg en wil je zelf ervaren hoe je een positieve ROI uit Facebook kunt halen? Bezoek dan op 11 juni het Congres Facebook Marketing in de Jaarbeurs Utrecht. In diverse sessies wordt ingegaan op dit onderwerp en leer je zelf hoe je maximaal resultaat uit Facebook kan halen. Bezoek CongresFacebook.nl voor meer informatie en het volledige programma.

Peter Minkjan
Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting

Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting, waar ik mijn passie voor marketing, voetbal en innovatie kan combineren. Samen met een team van elite videoscouts helpen wij betaald voetbalclubs uit binnen- en buitenland om meer geschikte spelers te vinden. De scouts, verspreid over drie continenten, behoren tot de absolute top 1% na een zeer uitgebreide selectieprocedure.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Arne

    Leuk om te lezen dat FB marketing toch wel uitkan in sommige gevallen! Vooral de laatste case spreekt aan doordat het een klein en lokaal bedrijf betreft.

    En nog een typo: ‘The Game of Your Live’ moet “Life” zijn denk ik?

    Gr Arne


    13 mei 2013 om 11:41
    Peter Minkjan

    Hoi Arne, je hebt gelijk, daar heb ik een spelfout gemaakt. De typo is inmiddels aangepast. Dank je wel voor het doorgeven.


    13 mei 2013 om 14:09
    Marcus

    Die 2 miljoen dollar aan mediawaarde van OZU, is ook bekend hoe ze aan dat getal gekomen zijn? Mediawaarde lijkt nu juist één van de moeilijkste factoren om een duidelijk prijskaartje aan te hangen.


    27 mei 2013 om 05:59
    Peter Minkjan

    Marcus, hoe ze de mediawaarde berekenen wordt verder niet uitgelegd. Ben ik ook zeer benieuwd naar.


    3 juni 2013 om 11:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!