De tien essentials om top of mind te blijven bij je klant

De tien essentials om top of mind te blijven bij je klant

Extra crunchy, 100 procent naturel, met stukjes pinda of lekker smeuïg. Pindakaas. Er zijn tientallen soorten en merken. Toch strijkt er één merk in de schappen met de eer: Calvé. IJzersterke branding is van onschatbare waarde. Met deze tien tips wordt jouw merk er ook groot mee.

Een beetje van jezelf en een beetje van… De kans is groot dat je 'Maggi' mompelt. Nog zo één: Zweedse gehaktballetjes? Ikea. Bij top of mind awareness gaat het niet om herkenning, maar om herinnering van jouw merk. Het eerste merk, dienst of product dat bij iemand opkomt. Zo zorg je dat klanten jouw merk herinneren:

1. Schreeuw het van de daken

Zorg dat jouw merk opvalt op plaatsen waar jouw doelgroep (online) te vinden is: billboards, brochures, bumperstickers, advertenties in bushokjes, visitekaartjes, flyers, reclame in tijdschriften, posters, enzovoorts. Schreeuw het van de daken. Laat je zien. Niet één of twee keer, maar blijf je communicatie-uitingen herhalen. Hierdoor gaan klanten jouw merk herkennen. Hoe vaak zie je niet hetzelfde bord langs de snelweg met de tekst 'Ben je Bob? Zeg het hardop!'? Herhaling is de sleutel tot succes.

2. Wees consequent

Je kunt niet op dinsdagochtend met een paars logo communiceren en op vrijdagmiddag een lichtroze. Logisch, zou je denken. Toch worstelen genoeg merken met hun branding. Door consequent te handelen, bouw je vertrouwen op bij jouw klanten. En dat niet alleen: een pakkende slogan herinnert klanten aan jouw merk. Maak jij de volgende slogan af? Heerlijk, helder…

"Door consequent te handelen, bouw je vertrouwen op"

Website, social media, visitekaartjes, nieuwsbrieven. Zorg dat jouw online campagne een verlengde is van jouw offline campagne, en andersom. Wees consequent in kleurgebruik, slogans, sprekers en tone of voice. Communiceer je op jouw website in u-vorm, dan verwacht je dat in andere communicatie-uitingen ook.

3. Maak écht contact

Jouw klanten willen geïnspireerd worden en zich emotioneel verbinden met jouw merk, dienst of product. Praat niet over jouw klanten, maar mét jouw klanten. Zoek raakvlakken. Vertel niet alleen wat je produceert, maar waarom je doet wat je doet. Dat snappen ze bij Wout ook. Ze hebben het niet zomaar over een plant, maar over Wout. Het is bijna alsof ze hun beste vriend aan je voorstellen.

4. Deel je kennis

Nieuwsbrieven, whitepapers, blogs, podcasts. E-mailmarketing is een goede manier om kennis te delen en jouw merk, product of dienst onder de aandacht te brengen – mits de input voor jouw klanten van waarde is. Deel je kennis (gratis) met jouw klanten. Zet jezelf neer als een autoriteit. Of creëer nieuwswaarde: verspreid persberichten, zodat anderen nieuws, trends en ontwikkelingen oppikken.

5. Sponsor-evenementen

Promoot jouw merk tijdens evenementen die passen bij jouw branche. Een sportschoenenwinkel kan een marathon sponsoren, een restaurant een foodfestival en een radiozender een concert. Zorg dat jouw merk goed zichtbaar is in de vorm van een banner, televisie- of reclamespot of spandoeken, zodat evenementbezoekers je weten te vinden. Hoe vaker jouw merk voorbij komt, hoe groter jouw naamsbekendheid wordt.

6. Deel promotieartikelen uit

Het is geen geheim: mensen houden van gratis artikelen. Speel daarop in met promotieartikelen met jouw logo. Deel bedrukte bidons uit tijdens marathons, servetten met opdruk tijdens festivals en oordopjes met jouw logo tijdens concerten. Met een prikkelende tekst weet je klanten aan jouw merk te koppelen. En vergeet niet om je website of telefoonnummer te vermelden.

"Met een prikkelende tekst kun je klanten aan je merk koppelen"

7. Zet linkbuilding in

Linkbuilding is een methode om jouw website organisch (gratis) hoger in zoekmachines als Google te krijgen. Hoe? Door het verkrijgen van relevante links op andere websites, die naar jouw website verwijzen, ziet de zoekmachine jou als een waardevoller resultaat dan andere websites waar niet over gesproken wordt. Je krijgt daarmee voorrang in het algoritme van de zoekmachine en zal hoger naar voren komen in de zoekresultaten. Bijvoorbeeld: Heb je een fietsenwinkel? Zorg dan dat fietsenmakers naar jouw website linken. De links moeten relevant zijn. Een bakker die op zijn website naar de website van jouw fietsenwinkel verwijst, is niet relevant en daarmee minder waardevol. Linkbuilding is een onderdeel van zoekmachine-optimalisatie (SEO).

8. Adverteer online

Naast SEO bestaat ook SEA, oftewel: Search Engine Advertising. Het betaald adverteren in de zoekmachines, zoals Google, Bing en Yahoo. Het verschil tussen SEO en SEA is dat je bij SEA betaalt voor het tonen van jouw website in zoekresultaten. Bijvoorbeeld: Bij Google Ads, voorheen Google AdWords, bied je op woorden waar gebruikers van Google op zoeken. Het voordeel van deze betaalde advertenties is dat je je heel specifiek kunt richten op jouw doelgroep. Je kan gemakkelijk mensen bereiken die actief op zoek zijn naar jouw informatie en oplossingen. Zij zitten niet meer in de oriënterende fase en hebben al een beeld van wat ze zoeken, zoals 'goedkope, rode pennen' of 'fotografiecursus Amersfoort'. Hierbij is de kans groter dat je mensen op je website krijgt die daadwerkelijk iets zullen kopen of bestellen dan wanneer je adverteert op algemenere termen, zoals 'pennen' of 'fotografiecursus'.

9. Denk aan retargeting

Met retargeting blijf je jouw klanten herinneren aan jouw product, dienst of merk. Bij de websitebezoeker wordt een cookie geïnstalleerd, waardoor je ze op andere websites kunt targeten met jouw advertenties. Bekijk op Zalando.nl een paar sneakers, open daarna een andere website, en voilà: die sneakers staan digitaal om jouw aandacht te schreeuwen. Of: even oriënteren welke pizza je vanavond eet? New York Pizza helpt je.

Goed om te weten: Bedenk in welk tijdskader je jouw klanten wil herinneren aan jouw merk. Die vijfweekse reis door Zuid-Amerika bestel je niet zonder blikken of blozen. Het is goed om deze reis na dertig dagen nog eens te tonen. Aan een paar schoenen kun je klanten bijvoorbeeld na zeven dagen nog eens herinneren.

10. Blijf in contact

Stel: Je hebt een medewerker van een internetmaatschappij over de vloer gehad, omdat je geen internetverbinding had. Om zijn service te beoordelen ontvang je een paar dagen later een mailtje met de tekst: 'Jouw mening is belangrijk voor ons'. Herkenbaar? Blijf ook in de laatste stap van de customer journey in contact met jouw klanten. Met een beetje geluk maak je van vaste klanten ambassadeurs die anderen jouw merk, product of dienst aanbevelen.

"Zorg dat je zichtbaar bent bij jouw doelgroep"

Oké, nog één slogan om het af te leren: 'Het meest veelzijdige stukje vlees: …' 

Met deze tien tips vullen klanten ook jouw slogan moeiteloos aan of associëren ze woorden, kleuren, beelden of gezichten (Albert Heijn: herinner je je Harry Piekema nog?) met jouw merk. Zorg dat je zichtbaar bent bij jouw doelgroep, blijf consequent in jouw communicatie-uitingen en herhaal je campagnes. Zowel offline als online. Succes, maak jouw merk onvergetelijk!


Delen

0
1


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.