De tijd voor The Internet of Things is nú

6 november 2012, 06:03

3 inspirerende ‘the internet of things’ startups

Er wordt zowel online als offline veel gesproken over the internet of things. Heel interessant, maar vaak blijft vooral een visie verhaal van apparaten die slim met elkaar communiceren. De wereld van the internet of things is echter helemaal niet zo ver weg. Dit werd afgelopen week tijdens de Dublin Web Summit, dat even het epicentrum van de online tech wereld was, wel duidelijk. Tech startups, developers en marketeers presenteerden daar hun innnovatieve concepten.

In de Ierse hoofdstad hadden zich meer dan 250 startups verzameld. Naast veel kennis en potentiële investeerders viel er nog iets anders te behalen, namelijk de hoofdprijs van 100.000 in de competitie voor beste startup.

Onder al deze startups bevonden zich een aantal zeer interessante startups die actief zijn binnen the internet of things. Eén van deze startups, SmartThings, ging er zelfs met de hoofdprijs vandoor. Hierna beschrijf ik 3 van deze internet of things startups: SmartThings, Notifica.re en Evrythng.

SmartThings

Het begon allemaal met een idee wat de oprichters op Kickstarter plaatste. Met die oproep hoopte zij 250.000 dollar op te halen. Dat doel werd ruimschoots gehaald: Kickstarter haalde maarliefst $1.209.423 dollar op. Wat is het idee van het concept? Met SmartThings kan je airconditioners, lichten, verwarming, gordijnen en ga zo maar door besturen met een iPhone app.

SmartThings maakt gebruik van een WiFi router die automatisch slimme apparaten in je huis herkent en laat je er vervolgens mij communiceren. Hier kun je vervolgens weer bepaalde acties aan koppelen. Zo kan SmartThings je automatisch een berichtje sturen wanneer de software denkt dat je huisdier het huis ontvlucht is. Ook kun je denken aan slimme toepassingen zoals het uitstellen van je automatische tuinsproeiers als regen op komst is.

SmartThings zal naar verwachting in de lente van 2013 beschikbaar komen voor pre-orderen.

Notifica.re

Er was ook Neerlandse trots te vinden in Dublin. Notifica.re (of not if i care, pun intended), een half jaar geleden opgezet vanuit Mangrove, is een platform dat software met elkaar verbindt en, alleen wanneer dit echt nodig is, om menselijke input vraagt. Centraal staat ‘onze’ interactie met software maar ook fysieke objecten. Met dit platform kunnen digitale diensten en fysieke producten worden verbonden.

Middels een API kunnen gebruikers of derden hun diensten voor Notifica.re geschikt maken. Zelf heeft Notifica.re al een aantal diensten toegevoegd waarmee het platform werkt. Zo werkt het onder andere met Mailplus, Github en WordPress (aan o.a. Twitter, Facebook, Gmail en Disqus wordt gewerkt). Wanneer je de Notifica.re WordPress plugin koppelt kun je bijvoorbeeld reacties die nog op goedkeuring wachten met 1 druk op de knop goedkeuren, beantwoorden of verwijderen. Ook bv. je verwarming of lichten kunnen middels Notifica.re je vragen of ze aan of uitgeschakeld mogen worden. Dit alles is aan te sturen vanuit een iPhone app of via de website (aan Android wordt gewerkt).

Notifica.re verkeert nu in public beta. De API is reeds beschikbaar voor ontwikkelaars of fabrikanten.

Evrythng

Het in het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland gestationeerde Evrythng is wellicht het best te omschrijven als het ‘Facebook der dingen’. Om dit soort concepten het best te begrijpen is het vaak het makkelijkst om even de introductievideo te bekijken (zie hieronder). In de kern is het doel van Evrythng om digitale profielen op te zetten voor fysieke objecten. Deze profielen, die ze “Active Digital Identities” noemen, hebben net als wij op Facebook een uniek profiel dat kan worden bijgewerkt en gedeeld.

Het bedrijf is opgezet door Niall Murphy en Andy Hobsbawm, respectievelijk bekend van The Cloud en Agency.com, en heeft al een financier in de pocket. Evrythng heeft haar eerste klant, Diageo, al binnen, maar kan nog niet vertellen wat ze precies voor hen gaan doen. Niemand minder dan Niklas Zennström, de oprichter van Skype, heeft reeds 1 miljoen dollar geïnvesteerd, en er zou een tweede investering op handen zijn.

Wat kun je nu met die online profielen? Via deze online ID’s kan data worden opgeslagen over het gebruik van deze producten. Denk bijvoorbeeld aan sensorische data, of locatie/tijd. Op basis daarvan kan de software aanbevelingen doen aan de gebruiker, die deze via zijn smartphone kan inzien. Ook voor fabrikanten kan dit zinvol zijn, die op deze wijze inzicht kunnen krijgen in hoe de producten worden gebruikt.

Evrythng is op dit moment in beta en in gesprek met fabrikanten.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!