De 50 plusser gerevitaliseerd

26 september 2005, 17:57

Bijna ??n op de drie inwoners van Nederland is een 50 plusser, heeft heel veel vrije tijd en een behoorlijke beschikbare bestedingsruimte. De 50 plusser is goed voor 43% van het bewegende geld in Nederland. De grijsaard consumeert in tegenstelling tot de 50 “minner” als nooit te voren.

Een aantrekkelijke en forse kerngroep zou je dus zeggen. Toch gaan vrijwel alle rtv zenders en heel veel adverteerders voor 20-49 in de achterhaalde veronderstelling dat daar nog steeds main business vandaan komt en dat de 50 plusser niet be?nvloedbaar zou zijn. Niets is echter minder waar want ook oudere consumenten kunnen in deze informatiemaatschappij en met de juiste benadering op latere leeftijd nog hun merkvoorkeur veranderen zo blijkt steeds meer uit relevante onderzoeken.

Lees verder: Venturo

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Jacobien

    De redenatie dat 50 plussers niet meer van merk zouden wisselen, gaat alleen al om praktische redenen gewoon niet op.

    Over de jaren zijn allerlei merken immers verdwenen; Brio, Vim, van Houten, Exota, Daf etc.

    Ze werden dus al ‘gedwongen’om naar andere merken te kijken.


    27 september 2005 om 09:06
    do

    Toen mij dat was opgevallen (veel reclame op tv, maar weinig voor 50+) heeft een marketeer van mijn bedrijf me verteld dat 50+ers zich graag identificeren met ‘jonge’ dingen. Reclame voor en door hun doelgroep zou hun minder aanspreken, omdat ze dat jonge gevoel willen houden. Dat hield wel steek, vond ik (?)


    27 september 2005 om 09:55
    Jacobien

    @ do

    Het ligt eraan hoe je de doelgroep benadert. Als je 50 plussers neerzet als ingedutte types, voelen ze zich inderdaad niet aangesproken. En dat is wat vaak nog gebeurt; Personen in saaie kleding, traditionele rolpatronen, wereldvreemd en met het iq van een appelflap etc.

    Maar 50 plussers hebben wel degelijk behoefte aan reclames die meer op hen gericht zijn. Denk ook aan omroep Max. Die is niet voor niets ontstaan.

    Het is eigenlijk net zoals met vrouwenmarketing. Als je de reclame of het product te stereotyp maakt, werkt het averechts.


    27 september 2005 om 10:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!