Digitaal Afrika komt Nederland helpen

9 oktober 2020, 06:00

Hoe Annika Visser en Wouter van Bockel met African Digitals Afrikaanse developers de kans geeft om voor Nederlandse opdrachtgevers te werken

Wat 2020 ons heeft laten zien, is dat we ook op afstand prima met elkaar kunnen werken. Je hoeft niet bij elkaar op een kantoor te zitten om goed werk te leveren. Sterker, je kunt talenten in de hele wereld inzetten. Annika Visser is daar heilig van overtuigd en is mede daarom met African Digitals gestart: Afrikaanse basis UX-designers en tech-developers die voor Nederlandse bedrijven werken.

Remote werken met talent op afstand. Christian van Santen schreef er gisteren op Marketingfacts een goede column over. Over dat je als bureau, bedrijf of merk niet meer afhankelijk bent van je locatie maar dat je eigenlijk elk talent overal op de wereld aan je kunt binden, langdurig of voor kortere projecten. Van Santen: “Remote werken is een uitgelezen manier om een divers en talentrijk team te bouwen dat sterk en effectief werk verricht. Je moet er wel de kleine Hollandse talentenvijver voor durven loslaten, maar je krijgt er een zee aan talent voor terug.”

Annika Visser weet precies wat Van Santen bedoelt. Ze startte in dit coronajaar samen met Wouter van Bockel in Johannesburg African Digitals. Haar bedrijf levert op remote-basis UX-designers en tech-developers aan Nederlandse bedrijven en bureaus.

Marketing is de rode draad

Visser werkte jarenlang bij verschillende soorten bedrijven aan de adverteerderskant, van corporates tot kleinere bedrijven in diverse branches. Van concept tot strategie, uitvoering en implementatie. De rode draad was altijd marketing geweest, de laatste acht jaar digital marketing, tech en innovatie. Daardoor heeft ze naar eigen zeggen een duidelijk beeld gekregen van wat bedrijven doen op dat gebied en wat ze wellicht missen. Ze zag een gat in de markt. Maar waarom in het buitenland?

Annika Visser: “Al enige tijd speelde ik al met de gedachte om mijn kennis en expertise in het buitenland in te zetten. Ik werkte in Nederland al ruim elf jaar als freelancer aan de digital-marketing- en advertisingkant. Toen mijn partner vrij onverwachts de mogelijkheid kreeg om een opdracht te doen in het buitenland was de keuze snel gemaakt! Ondanks dat ik het lastig vond om mijn eigen bedrijf en opgebouwde netwerk te verlaten, vond ik het ook heel gaaf om een nieuwe uitdaging aan te gaan.”

Mensen aan het werk helpen

En dat werd dus in Zuid-Afrika, Johannesburg om precies te zijn. “Al voordat ik naar Johannesburg zou verhuizen had ik via LinkedIn contact met Wouter van Bockel. Wouter heeft ook een tech- en meer e-commerce achtergrond door zijn andere bedrijf hier in Johannesburg, Furniturespot. Toen ook hier de corona er spreekwoordelijk inhakte, keken we samen naar wat er wél mogelijk zou zijn om in deze nieuwe tijden een business op te zetten. We hebben onderzocht waar, voor nu, in Nederland een behoefte zou zijn in de markt, maar vooral ook hoe we hier in Afrika mensen aan het werk kunnen helpen. Door onze achtergronden begrijpen we de behoeften van de Nederlandse klant en kunnen die doorvertalen naar onze mensen.”

Annika Visser en Wouter van Bockel

Gat van praktische invulling

Visser vertelt dat de focus van African Digitals op Nederlandse markt en vooral (digitale) bureaus ligt. “Die zijn vaak heel goed in concept en strategie maar missen de praktische invulling; die geweldige app moet wel nog door iemand gemaakt worden. In Nederland is de digitaliseringsslag natuurlijk al een aantal jaar bezig is, maar nog lang niet alle bureaus maken de sprong naar het digitale of kunnen die maken. Wij springen in dat gat van praktische invulling, wanneer bureaus een tekort hebben aan gekwalificeerde en ervaren designers en developers. We zien dat er namelijk nog steeds een groot beroep gedaan wordt op freelance developers dus kennelijk is dat niet allemaal in-house.” De doelgroep van African Digitals zijn dan ook de CTO’s die teams moeten uitbreiden, de CMO’s die digitaal gaan, maar ook tech-startups en -bedrijven.

In coronatijd is werken op afstand ‘het nieuwe normaal’ geworden

In coronatijd is werken op afstand het ‘het nieuwe normaal’ geworden; deliverables hangen niet meer alleen samen met aanwezigheid op een kantoor. Voor Visser en Van Bockel geeft dit de mogelijkheid om Afrikaanse developers de kans te geven om voor Nederlandse opdrachtgevers te werken.

Inclusiviteit en diversiteit

“(…) mede gezien de toenemende roep om meer diversiteit en inclusiviteit binnen organisaties gaan bedrijven inzien dat ‘remote talent’ de enige manier is om een bedrijfscultuur op te bouwen die daaraan voldoet”, schrijft Van Santen. Dat had Annika Visser ook kunnen zeggen, want inclusiviteit en diversiteit zijn ook voor African Digitals een belangrijke purpose. Visser: “We zijn een Nederlands managementteam met veel ervaring in de digitale markt, maar inclusiviteit en diversiteit is bij ons standaard en ik denk dat Nederlandse bedrijven goed kunnen gedijen met een tijdelijke kracht uit een andere cultuur. Het heeft namelijk niet alleen te maken met welk geslacht, nationaliteit of huidskleur iemand heeft, maar het gaat ook over arm en rijk. Er is genoeg talent in de wereld maar lang niet iedereen heeft toegang tot de arbeidsmarkt.

“Er is genoeg talent in de wereld maar lang niet iedereen heeft toegang tot de arbeidsmarkt”

“Iedereen zou de mogelijkheid moeten hebben om werk te vinden en te krijgen. Wij creëren de verbinding tussen opdrachtgevers en mensen die kunnen en willen werken. Daarnaast kan iemand uit een andere cultuur een positieve bijdrage leveren aan een (geheel) Nederlands team, zelfs op afstand.”

1.200 startups in Kaapstad

Zuid-Afrika is naast Nigeria en Kenia een van de snelst groeiende opkomende markten als het aankomt op tech-ontwikkeling, aldus Visser. “Zo heeft Amazon Web Service (AWS) een gigantische techhub in Kaapstad en kondigde Microsoft onlangs aan om 100 miljoen dollar te investeren in de ontwikkeling van techtalent. Momenteel is Zuid-Afrika een van de beste landen om je (tech-)startup te beginnen vanwege de kwaliteit van het werk van de developers hier. Zo heeft Kaapstad 1.200 startups, de meeste startups van het continent in een stad.”

Unicorns en gazelles

Afrika brengt ook unicorns groot, zegt ze. “Jumia, Afrika’s Amazon, uit Nigeria en telco Cell C uit Zuid-Afrika zijn een van de eerst unicorns van Afrika. Maar het continent kent talloze gazelles uit Kenia, Nigeria en Zuid-Afrika. Dit komt omdat er steeds meer kapitaal beschikbaar komt voor het Afrikaanse continent. Van fintech-bedrijven zoals Yoco en Peach Payments uit Zuid-Afrika, tot aan logistieke helden zoals Max.ng en Kobo360 uit Nigeria – ze hebben miljoenen dollars aan groeigeld opgehaald.”

“Ja, de tarieven zijn hier lager, dat telt zeker mee in de overweging”

African Digitals heeft nu zeven mensen in de flexibele pool. Het bedrijf is nu vooral druk bezig om zichzelf bekend te maken. “Onze propositie zijn we aan het testen en wordt tot nu toe goed ontvangen”, zegt ze. “Samen met onze growth-marketingpartner Bewilder hebben we een tool gebouwd waarmee we onze propositie kunnen testen. We delen op een persoonlijke manier één-op-één onze propositie richting relevante doelgroepen – die persoonlijke benadering vinden we belangrijk. De reacties zijn overwegend positief; de remote-gedachte, het aanbod van ervaren developers en de achterliggende gedachte om ervaren krachten uit Afrika te laten werken spreekt aan. En ja, ook de tarieven zijn hier lager, dat telt zeker mee in de overweging. In ieder geval is de eerste opdracht al binnen!”

Werken zonder grenzen

Zoals gezegd werkt African Digitals nu met UX-designers en tech-ontwikkelaars, maar in de nabije toekomst willen Visser en Van Bockel ook SEO/SEA-experts gaan leveren, net als social managers en wellicht digital marketeers. Zijn er ook plannen om op termijn verder te kijken dan Nederland? “Jazeker! Zoals eerder gezegd, remote work is working without borders. We willen graag de behoeften in andere, voor nu Europese, landen checken en zelfs verder.”

Kari-Anne Fygi
Eindredacteur bij Marketingfacts

Kari-Anne Fygi was eindredacteur Marketingfacts van januari 2020 tot 1 november 2021. Daarvoor was ze redacteur bij Twinkle, eindredacteur bij Frankwatching, eindredacteur bij Tijdschrift voor Marketing, MarketingOnline en Adformatie. Kari-Anne studeerde Amerikanistiek en Economische & Sociale Geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Na die studie belandde ze in het journalistieke vak. Vanwege de liefde voor taal, verhaal en schrijven. Met als bonus de liefde voor marketing.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!