Dit zijn inspirerende initiatieven in deze onzekere tijden

30 maart 2020, 09:10

De week van Koot

Na de eerste coronaschok beginnen we nu langzaam weer de blik op morgen te richten. Gelukkig is er voor de tussenliggende periode steeds meer inspiratie beschikbaar als input voor het vormgeven van straks. Aan de slag dus! Maar: houd anderhalve meter afstand en blijf vooral letten op mensen die hulp kunnen gebruiken!

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

1. The science of well-being

Dat is de naam van de online training gebaseerd op de populairste opleiding ooit van Yale University. In 2018 begon Professor Laurie Santos op Yale met de opleiding ‘Psychology and the good life’. De opleiding combineerde positieve psychologie met de real-life toepassingen van gedragswetenschappen. Het ontkrachtte populaire ideeën over wat mensen gelukkig maakt (zoals het luxe Mercedes-Benz statussymbool) en hielp studenten de gewoonten te begrijpen die ze moesten ontwikkelen om een echt gelukkiger leven te leiden. Waarschijnlijk is dit (crisis)moment in tijd wel een prima aanleiding om daar weer eens in te duiken en te bedenken wat mensen nu echt willen of nodig hebben. En ook hier is het goede nieuws dat je deze online training geheel gratis kunt volgen.

2. Conscious capitalism

In tijden dat congressen nog wel doorgingen, bezocht ik het jaarlijkse congres van ‘Conscious capitalism’. Dit jaar stond het congres gepland voor 14 tot en met 16 april, maar is inmiddels natuurlijk geannuleerd. Maar de organisatie heeft besloten om te zoeken naar een alternatieve manier om toch iets te organiseren en bedacht dat ze gedurende de hele maand april iedere dag een onderdeel van het congres ‘live’ gaat delen met de community. En dan het goede nieuws: iedereen kan gratis deelnemen. Dus mocht je geïnteresseerd zijn en geïnspireerd willen worden over de werkwijze van bewust ondernemen dan is dit je kans om in contact te komen met de nieuwe denkers in deze wereld. Nu meer dan ooit relevant!

3. Product School

Product School is een prachtig initiatief van Fast Moving Targets. Product School lanceert vanwege de coronacrisis ‘De maand van het maken’. Vanaf 7 april kun je hier alleen of samen met anderen werken aan een van de volgende projecten:

  1. Elf producten die je nú kunt lanceren
  2. Leer in vier weken vier apps bouwen
  3. Leer in vier weken podcasten
  4. Maak in vier weken van je idee een product

En dan het meest bijzondere onderdeel: vrij en gratis voor iedereen toegankelijk. Dus nu je toch thuis zit en al jaren van plan was om te leren hoe je een app kunt bouwen of een ander online product, dan is dit het moment om daarmee te beginnen.

4. Lead with purpose and humanity

Een mooi verhaal van Hubert Joly, de voormalige CEO van Best Buy. We hebben vaker gesproken over de rol die organisaties kunnen spelen als een ‘force for good’. Het belang van alle stakeholders van een organisatie versus alleen het aandeelhoudersbelang. Volgens Joly is dit een crisis waarin dit belangrijker wordt dan ooit. Bedrijven kunnen juist nu een belangrijke bijdrage leveren aan het oplossen of voorkomen van issues die ontstaan door deze crisis. Hopelijk doen ze dat niet alleen nu, maar ook straks als we weer in rustiger vaarwater komen. Of zoals Bob Chapman schreef in ‘The value of identifying values’: “We measure success by the way we touch the lives of people”.

5. Quarantine Bookclub

Er komen dagelijks opvallende en creatieve initiatieven tot leven. Of het nu de Decamerone-vertellingen zijn van het Internationaal Theater Amsterdam, de IDFA-documentaires die je gratis kunt bekijken of al die andere inspirerende mogelijkheden. Zo is er ook de Quarantine Bookclub. Iedere dag zijn er chatmogelijkheden om te chatten via Zoom met je favoriete auteur.

6. The School of Life

Een alternatief voor de bovenstaande boekclub zijn de lunchtalks van de School of Life. Iedere dag van 13.00 tot 13.45 zorgen zij voor een mooie lunchbreak via Zoom over vraagstukken die nu opportuun zijn. Vandaag is het onderwerp ‘Stoïcijnse lessen voor ondernemers’. Handig in tijden van angst en paniek.

7. Making sense of artificial intelligence

Het Oxford Internet Institute heeft in samenwerking met Google een hulpvolle en handige gids vervaardigd met een reeks eenvoudige, hapklare tutorials om iedereen te helpen begrijpen wat kunstmatige intelligentie (AI) is, hoe het werkt en hoe het de wereld om ons heen verandert. Je kunt het gehele A-Z doorbladeren, maar ook door de deelrubrieken zoals fundamentals, het maken van kunstmatige intelligentie, de samenleving en AI en het gebruik. Zeer toegankelijk en informatief.

8. Edison Research

Het jaarlijkse onderzoek over podcastgebruik van Edison is weer beschikbaar. 37 procent van de Amerikanen van 12 jaar en ouder zijn maandelijkse podcastluisteraars, dat is 16 procent meer dan het jaar ervoor. De kloof tussen mannen en vrouwen wordt ook kleiner: in 2019 meldde 36 procent van de mannen en 29 procent van de vrouwen dat ze maandelijks naar podcasts luisterden. In 2020 luistert 39 procent van de mannen en 36 procent van de vrouwen maandelijks naar podcasts. 24 procent van de Amerikanen 12 jaar en ouder luistert wekelijks, tegenover 22 procent in de enquête van 2019, en bijna 50 procent van de wekelijkse luisteraars luistert naar vier of meer shows per week. Heel benieuwd overigens of er straks corona-effecten zullen zijn.

9. Sweatcoin

Een mooi wereldwijd initiatief om je sportactiviteiten ook om te zetten in een fysiek voordeel: zweetmuntjes! Waarmee je met de stappen die je zet, coole producten en diensten kunt scoren.

10. Voice en corona

En als laatste nog even een verhaaltje over voice. Voca.ai en Carnegie Mellon University zijn druk bezig met het ontwikkelen van een voice-toepassing die op basis van je spraak kan ontdekken of je wellicht besmet bent met het coronavirus. Dat zou echt een prima oplossing zijn voor alle noodzakelijke testcapaciteit die nu wereldwijd nodig is. Keep you posted.

Tot volgende week!

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!