Drie strategieën voor duurzame groei met open entrepreneurship

26 november 2013, 08:59

Dit jaar bestaat de open source software-beweging vijftien jaar. Dat betekent dat er al vijftien jaar samengewerkt wordt door softwareprogrammeurs met ‘transparantie’, ‘openheid’ en ‘delen’ als kernwaarden. Hoewel open source van origine uit de software-ontwikkeling komt, begint deze zich te verspreiden in andere takken van bedrijfsvoering. Dit kan hele gunstige gevolgen hebben voor ondernemers en marketeers. Hieronder drie open source-strategieën die bijdragen aan een hedendaagse communicatiestrategie

Deze gastbijdrage is geschreven door Tom van de Wetering. Tom werkt als docent voor de Universiteit Utrecht, als business developer bij medialab SETUP en als open source evangelist bij Startup Weekend Utrecht. Hij vertaalt kenmerkende principes van computers, internet en games naar interactieve evenementen, speelse onderwijsomgevingen en toekomstvisies waarin analoog en digitaal steeds vaker samengaan.

1. Transparant werken: overtuig klanten en partners met een open keuken

Consumenten zijn steeds minder geneigd om zich te laten misleiden door de verpakking van een dienst of product. Ze willen weten wat er in producten zit, waar het vandaan komt, wie allemaal verantwoordelijk waren voor de productie en welke effecten producten hebben op de samenleving.

Door de klant inzicht te bieden in bedrijfsprocessen wordt vertrouwen opgebouwd en versterkt. Heldere communicatie over het doen en laten van een bedrijf, inclusief mogelijke voorbereiding en productieprocessen maken inzichtelijk waar een bedrijf voor staat. In navolging van eerlijke en mede daardoor succesvolle restaurants kiezen steeds meer bedrijven voor een ‘open keuken’.

2. Open innovatie: focus op het vergroten van sector en impact

Ook in de softwarewereld kozen veel bedrijven jarenlang voor geslotenheid, geheimhouding en het vastleggen van octrooien en patenten. Op zich is dit het goed recht van ondernemers die hiermee winst denken te behalen, maar het zou geen doel op zich moeten zijn. Vooral niet als een meer open strategie gericht op het vergroten van de héle sector uiteindelijk een efficiënt, gezond en duurzaam bedrijfsmodel kan opleveren.

Eric Raymond, softwaredesigner en open source aficionado, noemde dit het verschil tussen de ‘kathedraal’ en de ‘bazaar’. Kies je voor een kathedraalvormige onderneming waarin in het geheim en top-down een concept wordt ontwikkeld dat pas gecommuniceerd wordt als het af is? Of geef je vroegtijdig de contouren van de speelruimte die je wil creëren vrij? Veel succesvolle bedrijven zoals Google en MyWheels kiezen voor de bazaar-vormige platformstrategie: door concepten, middelen en/of mensen al vroeg te delen in beta-versie (co)creëer je ruimte voor toepassingen waar je zelf niet aan gedacht hebt, onbekende partners en betrokken consumenten.

3. Contentmarketing: delen als marketingstrategie

Elke ondernemer weet: in het begin lopen de kosten altijd voor de baten uit. Uiteindelijk loont de investering van het schrijven van een goed bedrijfsmodel of het bijscholen van je personeel. Veel bedrijven trekken deze manier van denken en ondernemen door naar bedrijfsprocessen waar de nadruk voorheen nog vooral op snelle baten lag. Kiezen voor groei en impact op lange termijn betekent soms dat je keuzes maakt die traditionele zakelijke intuïties volledig tegenspreken.

Een voorbeeld: een tekstschrijver die volledige dagen besteedt aan het schrijven van kwaliteitscontent zal niet geneigd zijn om die content gratis weg te geven. Vooral niet als die content zó goed is dat er genoeg potentiële klanten zijn die ervoor zouden willen betalen. Maar wat als het verkopen van content niet je ‘core business’ is? Of als het verkopen van boek twee tot zeven zakelijk belangrijker is dan de verkoop van je debuut? Wie zo denkt komt tot de afweging dat het ‘open sourcen’ van een deel van je ‘bedrijfsassets’ kan werken als marketingstrategie: je neemt drempels weg om potentiële partners en klanten blijvend te verbinden aan je bedrijf.

Na vijftien jaar zien we ‘open source’-methoden terug in succesvolle ontwikkelingen als ‘web 2.0’, ‘value engineering’ en ‘contentmarketing’. De kern van het open source verhaal: vermijd verleidelijke ‘quick wins’ en kies altijd voor een gezonde, duurzame en betekenisvolle ‘long run’.

In het weekend van 22-24 november organiseerden o.a. UtrechtInc, Greenberry en SETUP de derde editie van het Startup WeekendUtrecht in Hoog Catharijne. Dit jaar stond ‘open source entrepreneurship’ centraal. In 54 uur gingen 80 deelnemers onder professionele begeleiding aan de slag met de lancering van hun eigen bedrijf en gold: no talk, all action!

Credits afbeelding: Wikimedia (CC)

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!