Drie factoren bepalen succes van online marktonderzoek

2 april 2003, 03:19

Succesvol marktonderzoek dient aan drie eisen te voldoen: die van penetratie, prijs en perceptie. Hoewel online marktonderzoek grote populariteit geniet, beschouwen opdrachtgevers wereldwijd het bereik, de nauwkeurigheid en de prijs ervan voor verbetering vatbaar.

In veel landen is de internetpenetratie een probleem. Grootschalig e-mailonderzoek is dan onmogelijk. In grote delen van Azie, Latijns Amerika en Centraal- en Oost-Europa heeft slechts een beperkt aantal consumenten internettoegang. Bevordering van het internetgebruik ligt vooral in handen van de locale overheden, al winnen commerciele initiatieven terrein. De tweede belangrijke factor is de prijs. Veel online research software en services zijn gericht op westerse markten en zijn voor veel landen onbetaalbaar. De oplossing is servers, hardware en software op basis van geografische locatie aan te passen aan de online faciliteiten die in landen aanwezig zijn. Perceptie van online marktonderzoek ten slotte bepaalt of bedrijven deze researchtool inzetten. Zolang zij de internetpopulatie als niet-representatief voor de bevolkingsopbouw beschouwen, zien veel bedrijven af van elke vorm van online onderzoek.

Bron:

Marketing News

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!