Dutch Bloggies: 9 weinigzeggende prijzen voor GeenStijl

26 februari 2005, 17:27

Ze kwamen niet, ze zagen niet, ze overwonnen wel. GeenStijl verzilverde op de Dutch Bloggies Awards alle 9 nominaties van de publieksjury – waaronder die voor beste weblog – en sleepte bovendien ook de vakjury-prijs voor beste weblog in de wacht. Het werd helaas een overwinning met weinig franje. Bij de stemmethode van de publieksjury was namelijk niet de kwaliteit, maar het aantal aanhangers de doorslaggevende factor. In tegenstelling tot wat het ANP/Planet Internet meldt, was slechts ??n van de 10 prijzen die GeenStijl binnenhaalde, toegekend door een vakjury. (edit: ook nu.nl heeft het niet begrepen).

De uitreiking van de awards mondde daardoor goeddeels uit op een deceptie. Slechte verliezers kun je de aanwezigen niet noemen. Vrijwel iedereen – ook alle aanwezigen van Marketingfacts – was namelijk van mening dat GeenStijl op basis van kwaliteit en inhoud zonder meer recht had op een groot aantal titels. Niet voor niets bestempelde ook de vakjury het weblog tot “beste weblog”. Nu heeft het weblog 9 prijzen die weinig te maken hebben met kwaliteit, maar alles met de geslaagde campagne (2). De constatering dat de uitslag weinig inhoudelijk van aard was, was een teleurstelling voor de organisatie en de aanwezigen, en maakt de winst van GeenStijl minder mooi dan waar het tegendraadse weblog recht op heeft.

De Dutch Bloggies, die dit jaar voor de tweede

vijfde keer werd gehouden (vorig jaar sleepte GeenStijl overigens eveneens de meeste prijzen in de wacht) kende een nominatieronde waarin iedereen zijn nominaties voor de 17 verschillende categorie?n kon aandragen. Een random geselecteerde jury van 100 personen heeft vervolgens de 10 meest genoemde weblogs per categorie teruggebracht tot een shortlist van 3 weblogs, waarom het publiek vervolgens mocht stemmen. Een vakjury boog zich daarnaast over 3 aparte awards, onder andere voor het best geschreven weblog en het beste weblog van 2005.

De uitslag

(onder voorbehoud)

Publieksjury:

Beste weblog: GeenStijl

Best company weblog: QuoteNet

Best geschreven weblog: GeenStijl

Best vormgegeven weblog: GeenStijl

Beste collectieve weblog: GeenStijl

Beste fotolog/moblog: MobLog.nl

Beste kunst & cultuur weblog: zeekomkommer.nl

Beste muziek weblog: Retecool.com/luister.php

Beste nieuws weblog:GeenStijl

Beste politieke weblog: GeenStijl

Beste techblog: DutchCowboys.nl

Beste web-log: DeSteenenAugurk.web-log.nl

Lifetime award: Mijnkopthee.nl

Meest humoristische weblog: GeenStijl

Meest originele weblog: GeenStijl

Nieuwkomer van het jaar: Hersenscheet.com

Weblogbullie 2005: GeenStijl

Vakjury:

Best geschreven weblog: Vandenb.com

Best vormgegeven weblog: Maanisch.com

Beste weblog: GeenStijl

GeenStijl was bij de uitreiking de grote afwezige, en kon daardoor de awards – gouden muizen – niet in ontvangst nemen. De tafel met de prijzen kreeg daardoor gaandeweg last van een “muis over effect”.

Felicitaties

Omdat ook alle aanwezigen van Marketingfacts van mening zijn dat GeenStijl ook op basis van kwaliteit met recht de grote winnaar had mogen/moeten zijn, feliciteren wij internetfeuilleton welgemeend met de overwinning. Ook complimenten naar QuoteNet, die Marketingfacts in de categorie Business Blogs de loef af stak en tevens, geheel in traditie, tot hilariteit van de aanwezigen de opgestelde beamer van tafel wist te knikkeren. Uiteraard feliciteren we ook onze collega’s van Dutchcowboys met hun Dutch Bloggie Award!

We zijn benieuwd naar de opzet van de Awards voor volgend jaar. Dat de huidige verkiezingsprocedure niet het gewenste resultaat had was ook de organisatie duidelijk, en zowel voor de Dutch Bloggie Award zelf als voor alle (publieks)winnaars zou een inhoudelijker beoordeling aanzienlijk meer glans geven aan de awards. Desalniettemin complimenten voor de verder uitstekende organisatie, waarvoor onder andere mede-MF-weblogger Frank Meeuwsen – ook bekend van Frank-ly verantwoordelijk was.

Toevoeging:

De voorspellingen die afgelopen zondag reeds de rondte deden op Baviaan.net kwamen feilloos uit.

image

De awards

image

Henk de Hooge van DutchCowboys neemt prijs in ontvangst

image

Quote, beste corporate blog

Foto’s: Frank Janssen (Frankwatching.com)

Categorie
Tags

18 Reacties

    Pierre

    Jammer dat marketingfacts de nominatie voor beste company weblog niet heeft kunnen omzetten in een prijs. Daarbij hadden jullie overigens geen ‘last’ van Geen Stijl. Volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen?


    26 februari 2005 om 18:18
    Roy Huiskes – chapter42

    ik kan me niets voorstellen dat Maanisch beter vormgegeven is dan geenstijl of vandenb.com. sterker in vind de layout van maanisch ronduit slecht en helemaal als ik dan kijk dat het een vakjury is.


    26 februari 2005 om 18:23
    Evert Jan

    Een regelrechte FARCE.

    Dat was het. Dat niemand van MF dit openlijk durft te schrijven tekent de ‘we nemen elkaar zo serieus cultuur’ van webloggers.

    Ik was in de prettige veronderstelling dat MF een kritisch karakter heeft…maar nee: niets dan goede verliezers teksten. MF mag toch gewoon een kritisch verliezer zijn na zo’n lachertje van de organisatie? MF lijkt wel een politiek weblog vandaag.

    En dat terwijl de winnaars niet eens komen kijken!!

    Dan mijn reactie na mijn pilletje:

    Als onafhankelijke aanschouwer ben het volledig eens met de opmerkingen van Frank. De definitie van de categorieën rammelt inderdaad aan alle kanten.

    Kinderziekte wellicht, maar toch.

    Hierdoor hebben onder andere ondergetekende bij de selectie van de uiteindelijke shortlist een lastige opgave gehad.

    Zo vond en vind ik bijvoorbeeld de journalistieke waarde van een nieuwsblog belangrijk, en niet alleen het bereik.

    Of prijzen als ‘best geschreven’ weblog…wat betekent dit?

    Ik kon er niet mee uit de voeten.

    Net als bij de prijs voor GS bij categorie ‘politiek weblog’.

    Ook grappig.

    Hehehe, is immers de meest voorkomende reactie op berichten op GS.

    Niet GeenStijl heeft concurrentie nodig zoals ze zelf roepen.

    Deze Prijs en organisatie heeft een serieuze concurrent nodig!


    26 februari 2005 om 21:13
    fleischbaum

    Het zit je nogal hoog he Evert Jan. Is het je trouwens nog gelukt om in contact te treden met mijn gewaardeerde collega Hoxha…


    26 februari 2005 om 23:11
    Evert Jan

    Mijn vragen zijn al beantwoord door jullie redactie :

    (en ik heb nog wel zo’n mooie vriendin!)

    Beste,

    GeenStijl kent een zekere positieve grondhouding tov. heameaux, vanwege roze. Maar de redactie, waar de heer Ambroos tot voor kort deel van uitmaakte, is alleen geinteresseerd in feauteaux van meisjes niet in ongevraagde contacten. Globale informatieaanvragen zoals de uwe zijn al helemaal niet welkom. Show us the money!

    Groeten,

    Redactie


    26 februari 2005 om 23:37
    media

    Gisteren na afloop van Dutchbloggies elders nog een feestje bezocht. Vanmorgen, nog steeds in een ietwat benevelde situatie, de reacties hier en op andere blogs gelezen. Tsja, wat moet ik daar nog aan toevoegen. Met alle respect voor het werk dat de organisatie ongetwijfeld heeft gestoken in de voorbereiding, de uiteindelijke uitreiking was een farce.

    Toch wil ik alle winnaars feliciteren met hun award. De meesten hebben het absoluut verdiend en wat is er mooier dan dat al je inspanningen (en voor velen is dat niet te onderschatten!) worden erkend door de lezers?

    Het was leuk om een aantal van jullie (weer) eens te ontmoeten!


    27 februari 2005 om 07:40
    punkey

    Ik spreek namens de voltallige a:b-redactie als ik zeg dat ook wij niet tevreden zijn met de manier waarop de nominatie- en stemronde inhoudelijk is verlopen. Hier moeten we een verandering in brengen en dat gaan we ook doen. Echter, het laatste waar we op zitten te wachten, is een alternatieve jurering en prijzenfestijn voor weblogs. Laten we dan de krachten bundelen en kijken hoe we een gedegen platform kunnen wegzetten. Dan kunnen we namelijk echt gaan spreken van toonaangevende prijzen. Bij deze wil ik Evert Jan dan ook uitnodigen om niet met een concurrent te komen, maar samen met de organisatie te kijken hoe we de Dutch Bloggies 2006 naar een hoger niveau te tillen. Informatieaanvragen zijn bij ons meer dan welkom 😉


    27 februari 2005 om 07:47
    Kasper Katje

    Net als vaak in de echte grote boze wereld te vaak te veel ego. Krankzinnigen denken wel vaker dat ze god zijn…je kunt ze dan proberen te genezen of mooi in de waan laten.


    27 februari 2005 om 09:22
    punkey

    @Kasper: Wat bedoel je daarmee? En aan wie refereer je nu? Geenstijl? AboutBlank? Evert Jan? Anders Floor?


    27 februari 2005 om 09:24
    Michiel Heijmans

    Wellicht ten overvloede: het artikel maakt melding van de tweede, dit moet zijn de vijfde verkiezing. Het was de tweede keer dat daar een fysieke uitreiking aan verbonden was.

    Natuurlijk ben ik het verder helemaal met Frank eens. Ik wil daaraan toevoegen dat in de afgelopen drie jaar de opzet, inzet en opkomst/animo gegroeid zijn, en snel. Wat natuurlijk alleen maar motiveert om er zeker mee door te gaan en te blijven verbeteren.


    27 februari 2005 om 09:35
    Kasper Katje

    Excuses voor de onduidelijkheid: ik doelde op GS. Ik ben echter ook van mening dat de recente gebeurtenissen in mijn ogen ook een weerspiegeling zijn van de gehele blogosphere en de fase waarin het zich nu bevindt: aardig op weg maar nog niet uitgekristalliseerd met een te dikke laag hypesaus. Daarbij moet ik wel aantekenen dat het op sites als GS vaak de comments afbreuk doen aan het geheel terwijl dat tegelijkertijd een onmisbaar onderdeel van een blog is. Mixed feelings dus, de cocktail valt nog niet helemaal lekker.


    27 februari 2005 om 09:42
    Paul

    …de echte prijs is de continue waardering van de lezers…en die heeft MF voldoende!!


    27 februari 2005 om 11:42
    media

    Dank voor je support Paul 😉


    27 februari 2005 om 12:37
    rickert

    Jullie nemen het wat mij betreft allemaal een beetje te serieus ….


    27 februari 2005 om 14:03
    Evert Jan

    Doe het dan bij mij thuis.

    Mijn CV ketel is stuk en ik kan wel wat openhaard hout gebruiken!


    27 februari 2005 om 21:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!