Eerste editie Affiliate Awards gewonnen door Fashionchick & Bol.com

1 juni 2012, 11:05

In de eerste editie van de Affiliate Awards zijn gisteren Bol.com in de categorie adverteerders en Fashionchick in de categorie publishers als winnaars uit de bus gekomen. Zowel de jury als het publiek waren unaniem in deze keuze. Het eigen partnerprogramma van Bol.com werd verkozen boven de adverteerders-cases van Centraal Beheer Achmea en Essent. Fashionchick nam het op tegen artiestennieuws.nl.

Pitches genomineerden

Voorafgaand aan de uitreiking kregen de 5 genomineerden de kans om hun cases in 1 minuut te pitchen voor de bezoekers van de Affiliatedag in de Fabrique in Maarssen. De jury – bestaande uit Eduard Blacquière SEO-consultant bij OrangeValley, Stijn Fien, manager online marketing bij Wehkamp.nl, Stefan Verkerk van WeTransfer en Twinkle-hoofdredacteur Marieke Verdonk – boog zich eerder al over de inzendingen.

Harde cijfers werden helaas door geen enkele genomineerde gedeeld. Maar gezien de procentuele stijgingen in verkopen en de toename van affiliatemarketing binnen de gehele mix van omzetbronnen, is affiliatemarketing voor de genomineerde adverteerders essentieel.

Eigen partnerprogramma Bol.com

Bol.com besloot een aantal jaar geleden een volledig eigen partnerprogramma op te zetten in plaats van hun aanbod via de bestaande affiliatenetwerken aan te bieden. De jury roemde het feit dat dit programma er in korte tijd toe heeft geleid dat de tevredenheid van de aangesloten publishers is toegenomen. Ook door de introductie van widgets en een open API zijn de mogelijkheden voor publishers sterk vergroot. De kleine publishers zijn goed voor 50% van het affiliateverkeer van bol.com. En met name de aandacht voor deze groep was voor de jury doorslaggevend om Bol.com tot winnaar uit te roepen.

Fashionchick.nl

Fashionchick is voor veel adverteerders in dit segment een van de belangrijkste topic publishers. Met ruim een half miljoen bezoekers per maand en een eigen schoenenlijn, bouwt Fashionchick hard aan haar eigen merk. Door de grotere naamsbekendheid in de doelgroep zijn de kosten voor AdWords gedaald. Zelfs bij lagere posities met bijbehorende lagere cost per clicks blijft het aantal bezoekers hoog. Door te investeren in het merk is het bestaansrecht voor de langere termijn veiliggesteld. Dit was dan ook de belangrijkste reden van de jury om Fashionchick boven Artiestennieuws te stellen.

Affiliateawards 2013

Met het volwassen worden van de branche, konden awards niet uitblijven, aldus Bas Rogaar, voorzitter van Taskforce Affiliate binnen het IAB, die de awards uitreikte. Dit jaar is gestart met deze twee categorieën. Naar alle waarschijnlijkheid zal het aantal categorieën bij een volgende editie worden uitgebreid. Beste netwerk of affiliatebureau is dan een logische aanvulling.

Louise Verschuren
Co founder bij Wuzzon

Wuzzon - creative performance marketing Wil je meer leads, sales, app installs, terugbel afspraken of inbound calls? Wuzzon vertaalt jouw perfomance marketing doelstellingen naar creatieve en effectieve campagnes. Het internationale netwerk van publishers zorgt voor gericht verkeer via alle mogelijke kanalen, waaronder e-mail, social, mobiel en display. Kom in direct contact met jouw gewenste doelgroep en betaal alleen voor daadwerkelijk behaalde resultaten (CPL, CPC, CPI).

Categorie
Tags

3 Reacties

    Anoniem

    Wow, wat een publiciteitsstunt. Voor de jury en deelnemers only wel te verstaan :). Ik gun iedereen het beste maar dit snap ik niet omdat de cijfers en gegevens te abstract zijn voor iedereen die meer met Online Marketing wil gaan doen.

    Affiliate Marketing, een veelbesproken onderwerp in mijn tweede land de VS, staat of valt met ‘harde’ cijfers bij de uitgever en affiliate zelf. Ik hoor geen aantoonbare resultaten in de Affiliate Awards en vraag mij dus af wat de Affiliate Awards NL betekenen.

    Voor wat betreft de genoemde aantallen bezoekers vraag ik mij af waarom niet de nieuwe en terugkerende bezoekers (volgens het ‘oude’ Google Analytics weet je nog) staan vermeld. Verder zegt het niets tot weinig over de informatie- of koop intentie, laat staan conversie cijfers bij de Affiliates. Hier hoor ik niets over en het gaat juist over het gezamenlijk bereiken van resultaten.

    Dat Affiliate Marketing een hogere positie bereikt ten koste van AdWords snap ik omdat kleinere uitgevers/bedrijven meestal niet anders kunnen dan op basis van Affiliate Marketing zaken te doen met de ‘grote namen’ c.q. early adopters in Nederland, waaronder bol.com en een aantal anderen. Niets mis mee, maar heeft meer te maken met prijs/prestatie onderhandeling dan met een visionaire blik op Affiliate Marketing ;).

    Sorry ik wil niet zuur klinken, maar dergelijke Awards geloof ik niet in, het is te pretentieus en te weinig onderbouwd. Heb ik het mis dan hoor ik het graag.


    1 juni 2012 om 16:42
    Stijn Kruijssen

    @ Philip: Best grappig dat iemand die onder een comment op een blog zijn titel ‘chief knowledge officer’ (bij zijn eigen eenmanszaak (?)) zet, het heeft over pretentieus.

    Maar ik ben het met je eens dat concrete, harde cijfers altijd mooier zouden zijn. Alleen die openheid geven maar weinig bedrijven in de hele branche. Verder zijn zowel bol.com als Fashionchick dik verdiende winnaars, partijen die echt iets toevoegen aan en voorop lopen als het gaat om affiliate marketing in Nederland.


    2 juni 2012 om 14:36
    Anoniem

    @Stijn Klopt dat weinig bedrijven de openheid over Affiliate Marketing cijfers geven, is waarschijnlijk een utopie dat dit wenselijk is. Is ook goed dat Affiliate Marketing op deze wijze aandacht krijgt. Overigens is de titel waaraan je refereert niet pretentieus maar werkelijkheid en is mijn bedrijf geen eenmanszaak, is nu 5 jaar een vennootschap met momenteel 8 medewerkers. Maar dat terzijde. Ik hou het graag op algemene thema’s en niet op personen als je het goed vindt.


    2 juni 2012 om 15:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!