Emetrics Summit 1

23 april 2006, 15:02

De afgelopen week was de 4de Emetrics Summit in Santa Barbara in Californië. Het was allemaal erg interessant, maar ook te veelomvattend om in één verslag weer te geven. Daarom zal ik in de komende dagen steeds één posting per onderwerp doen.

De keynote van de conferentie was door Bob Page, de directeur van de Data Solutions Group van Yahoo! Hij is verantwoordelijk voor de bezoekersstatistieken van Yahoo! De grote vraag die hij in zijn voordracht behandelde was, ‘Hoe voorkomen we dat wetgeving het meten onmogelijk maakt?’.

Op het vlak van bezoekersstatistieken bestaat geen duidelijke wetgeving. Toch is het een kwestie van tijd voordat die wetgeving zal komen. Wanneer die wetgeving Amerikaans is, zal deze ook in Europa gevolgen hebben. Daarbij bestaat het grote risico dat de wetgeving zo rigoureus zal zijn dat “goed” meten niet meer mogelijk is.

Het angstaanjagende voorbeeld is Sarbanes Oxley (SOX). Als gevolg van SOX hebben bedrijven hun hele IT omver moeten gooien. Het heeft zelfs geleid tot een hele “compliance” industrie waarbij auditors en advocaten garen spinnen. Wat zou het gevolg zijn van gelijksoortige wetten voor persoonsgebonden dataopslag en de beveiliging daarvan?

Het minste gevolg zal bestaan uit privacy pagina’s waarop ellenlange procedures staan beschreven over dataopslag en beveiliging. Maar het kan bijvoorbeeld ook leiden tot de situatie waarin je vooraf aan iedere raadpleging van de database aan alle betrokkenen expliciete toestemming moet vragen. Misschien moet je zelfs aan een “compliance comité” een lijst kunnen overleggen met originele handtekeningen van alle betrokkenen. Wat zou het kosten om in een dergelijk geval een mailing te doen, of om de effectiviteit van de online registratieprocedure te evalueren? Popups met, ‘deze muiskliks kunnen worden geregistreerd voor evaluatieve doeleinden”, zullen de bezoekerservaring teisteren. Het zou onwerkbaar zijn, maar het is niet onwaarschijnlijk.

De oplossing is voor de hand liggend, de industrie moet zichzelf reguleren. Er is veel te winnen. Goede regulering voorkomt rigoureuze wetten. Bovendien leidt het uiteindelijk tot een toename van consumentenvertrouwen waardoor omzetten zullen stijgen en dataverzameling accurater zal worden.

Technisch gezien gaat het natuurlijk om cookies. Cookies zijn kleine stukjes tekst die de webserver plaatst op de harde schijf van de bezoeker. Deze stukjes tekst zijn goedschiks te gebruiken. Ze vergemakkelijken dan de interactie met de website, zoals automatisch inloggen op webmail. Ze worden bijvoorbeeld ook gebruikt om persoonsgebonden suggesties te doen wanneer je rondsurft op Amazon. Kwaadschiks kan ook. Page gaf het volgende voorbeeld. Niet ingelogd zoek je binnen Yahoo Personals. Vervolgens log je een dag later in op je webmail waarbij je ineens allemaal advertenties krijgt die zijn geïnspireerd op je ‘erotische’ zoektocht in Yahoo Personals? Bij Yahoo! is dit onmogelijk door interne normen en waarden. Maar dat is niet overal zo.

Als consumenten de webindustrie zouden vertrouwen dan zou cookieverwijdering tot het verleden behoren. Momenteel zien consumenten geen voordelen in cookies. Eigenlijk ziet geen enkele leek voordelen in cookies omdat ze het niet begrijpen. Mensen verwijderen cookies omdat ze menen dat websites onbetrouwbaar zijn op het gebied van privacy.

Wat volgens Page nodig is, zijn duidelijke normen en waarden over hetgeen een website doet met persoonsgebonden data. Dit normen- en waardenstelsel moet uit de industrie zelf komen. Hij filosofeerde zelfs over een soort hippocratische eed voor website-eigenaren. De normen en waarden moeten snel komen want als de politici ze opleggen kan het wel eens snel afgelopen zijn met het meetwalhalla waarin we ons nu bevinden.

Wat zouden goede normen en waarden zijn? En hoe moet je die communiceren aan consumenten en beleidsmakers?

Daniël Markus is oprichter en directeur van ClickValue, een performance based online marketing bureau uit Amsterdam. Data driven online marketing is zijn specialisme. Van daaruit helpt hij opdrachtgevers bij het blijvend verhogen van online rendement. Naast bloggen over dit onderwerp geeft Daniel regelmatig presentaties op nationale en internationale congressen en verzorgt hij cursussen via onder andere Beeckensteijn. ClickValue bestaat sinds 2003 en is inmiddels uitgegroeid tot een middelgroot bureau met meer dan 100 nationale en internationale klanten. Opdrachtgevers variëren van corporates als SNS, Harman Kardon, NUON en NS tot toonaangevende e-businesses als Kamera-Express, New York Pizza en Lamp&Licht;.

Categorie
Tags

1 Reactie

    media

    Dank voor het verslag Daniel, zie nu al uit naar de andere verslagen!

    Mbt de presentatie van Page, wat kun je daar nu mee als website-eigenaar? Eigenlijk niets. Je eindigt zelf ook niet voor nites met de vraag wat nu goede normen en waarden zijn en hoe je die moet communiceren aan de sitebezoekers en beleidsmakers. Lijkt me een onmogelijke zaak dus ik vrees dat er vandaag of morgen toch een aantal door de overheid opgelegde wetten gaan komen. Ik denk dat het verstandiger is dat de industrie en overheid aan tafel gaan en gezamenlijk komen tot aanvaardbare richtlijnen.


    23 april 2006 om 15:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!