Een bezoeker is in de VS ruim 31? waard

19 december 2005, 09:31

Volgens business 2.0 vertegenwoordigt een maandelijkse website bezoeker gemiddeld 38 US$ (ruim 31 euro) aan waarde voor websites in de US.

Die uitspraak is gebaseerd op grote overname deals die zijn geanalyseerd door August Capital. Een woordvoerder van dat bedrijf, maar ook andere Venture Capitalists geven aan dat de waarde per type bezoeker en / of site wel varieert. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk dat een site al omzet genereert, per slot van rekening moeten alle ‘eyeballs’ wel worden omgezet in klinkende munt.

De meest waardevolle traffic wordt gegenereerd door sites die middels content met een ‘viraal’ karakter trouwe bezoekers aan zich weten te binden. Een vertaling van deze cijfers naar de Nederlandse markt geeft een interessant beeld.

Natuurlijk geldt voor Europa een andere waarde van websites en kunnen we de bezoekerswaarde niet zomaar vertalen, maar als ‘vingeroefening’ is het een leuk plaatje:

image

Bron uniek bereik: STIR

Hierbij heb ik de STIR cijfers voor uniek bereik losgelaten op de sites die in oktober door STIR werden gemeten. Bovenstaand is de top 25 van meest waardevolle websites. Maar, hierbij heb ik er geen rekening mee gehouden dat sommige websites geen advertentieruimte aanbieden en mogelijk niet eens inkomsten genereren met de website. Dit plaatje wordt helemaal interessant wanneer ook bereikscijfers voor Marktplaats door STIR worden gepubliceerd, aangezien de overname van Marktplaats vorig jaar veel stof deed opwaaien!

Lianne van der Kruk is sinds juni 2007 werkzaam bij ilse media dochter newrulez 'the youth interaction company'. newrulez is een 'mediabedrijf nieuwe stijl', waar wordt geopereerd op het raakvlak tussen marketing en media. Newrulez ontwikkelt en exploiteert sites voor en door jongeren, waaronder onder andere: Kaboem.nl, Cu2.nl, Shopgirl.nl, Fancy.nl, Extrafris.nl, Partyscene.nl en Girlscene.nl. Voordat zij aantrad bij newrulez was Van der Kruk werkzaam bij ilse media in diverse marketing en development functies. In de laatste vier jaar als manager marketing en communicatie. Projecten: Invoering nieuwe Corporate ID voor ilse media (de vingerafdruk) Opzetten & ontwikkeling cursus Crossmedia A in samenwerking met SRM (start januari 2007) Consumenten marketingcampagne voor Startpagina (de fluisteraar, het restaurant en acupunctuur commercials, 2006) Sponsoring van de Dam tot Damloop door Startpagina Alle persberichten van ilse media Opzet van STIR en verdere ontwikkeling (mede-initiatiefnemer en oud bestuursvoorzitter) ilse media events: ilse media offline (2005) en ilse media 2.0 (2006) Sponsoring door ilse media van Picnic '06 TV-campagne voor ilse mail (januari 2004) Zoek het zomerwoord - zoekactie op ilse.nl (2003) Aanlevervoorwaarden - onderhandelingen tussen 5 internetexploitanten en PMA digital Voordat ze bij ilse media kwam werken werkte Lianne van der Kruk in Moskou bij Independent Media. Daar viel de website van de Moscow Times (www.themoscowtimes.com) onder haar verantwoordelijkheid. "Ik heb letterlijk met de voetjes in de modder de ins en outs van internet geleerd. Zakendoen met een Russische programmeur, die al mijn mailtjes eerst door een vertaalprogramma moest halen leerde mij een stuk meer over mijn eigen vak: communicatie. Wil je leren to the point te communiceren? Dan is dit echt een aanrader :-)"

Categorie
Tags

5 Reacties

    media

    Heb vanmorgen dit bericht helemaal gemist. Blijf het een vreemde benadering vinden om de waarde van een website uit te drukken in een vast bedrag per (unieke) bezoeker. Maar voor de statistieken, Marketingfacts meet ca. 90.000 unieke bezoekers per maand x 31 euro/bezoeker zodat we uitkomen op ca. 2,7 miljoen euro.

    Hmmm, binnenkort toch maar weer eens met Paul praten 😉


    19 december 2005 om 15:37
    bertrand

    Onze (flabber.nl) statistieken melden over oktober:

    5.755.441 bezoekers * 31 euro = TROPICANA

    WIE MAAKT ONS LOS!!!!

    Toch dat absolute en unieke bereik?? We weten het niet. Het is maar weer wat de gek er voor geeft


    19 december 2005 om 20:50
    media

    Hehe, er komen ook zoveel berekeningen voorbij dat ik de associatie met de eerdere discussie niet heb gelegd. Komt natuurlijk doordat het toen nog 32 euro waard was 😉

    Vwb de waardebepaling van een site; daar moeten toch wetenschappelijke modellen voor zijn.


    20 december 2005 om 05:46
    LianneK

    Ben benieuwd, in elk geval naar dat wetenschappelijke model 😉 Maar ongetwijfeldhebben de accountantcy mannen van Nederland er wel wat ideeën bij. Toekomstige winst en zo…. alleen op basis waarvan schat je die dan in. Dan ga je toch weer terug naar die bezoekers. Maar ikb en het ook eens met Anders dat het per type bezoek in elkg eval veeel uitmaakt wat ie waard is. En Anders, sorry, ik had je berichtje ook niet meer zo vers in ’t geheugen!


    20 december 2005 om 06:17
    maarten

    de site waarderen per bezoeker vind ik wel erg kort door de bocht. Zoals Anders al zegt een bezoeker van funda heeft wellicht veel meer waarde dan een bezoek aan een andere site. In adwords model zie je dit bv al terug, traffic genereren op trefwoorden hypotheken is toch een stuk duurder dan het trefwoord fietsenmaker, is appels met peren vergelijken. Aan de andere kant kun je nu ook zeggen dat bv ilse.nl gewoon bezoek inkoopt met als doel advertentieinkomsten uitbreiding, dus het bezoek zegt wel iets over de waarde. Ik denk dat je aan de omzet van een bedrijf (uit x aantal jaren) wel kunt halen wat de waarde is, de omzet is ook gerelateerd aan het bezoek, immers weinig bezoek levert volgens mij ook weinig omzet en omgekeerd. Andere belangrijke factoren zijn potentie en concurrent opkopen. Denkt iemand dat marktplaats voor 250 mln verkocht is op basis van omzet en bezoek? De formule omzet x factor x potentie x concurrentiebeperking zal eerder in de buurt komen.


    7 juli 2006 om 05:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!