Entertainment: bepaal de waarde van je weblog

5 november 2007, 08:18

Weblogs opkopen, in Amerika lijkt dat al wat normaler dan hier. En speculeren over de prijs van die weblogs, dat lijkt in de VS, ook bij de traditionele media, aan de orde van de dag. Dat blijkt wel uit dit artikel (‘Wie koopt de grote weblogs in de VS’). Die speculatie valt op sommige weblogs in de VS zelfs onder het kopje ‘entertainment’ (maar in Nederland speculeren we ook: ‘Waarde Geenstijl 6 miljoen euro?’).

Een interessant ‘speculatievoorbeeld’ staat sinds gisteren op 45n5.com (via: Problogger). Op dat weblog, een community dat zichzelf tot doel heeft gesteld to ‘make money online’, een verhaal over de verkoop van een aantal weblogs uit de community. De een werd verkocht voor 6000 dollar (200 RSS-abonnees), een ander voor 2500 (90 RSS-abonnees), een derde voor 6400 dollar (182 RSS-abonnees).

Nu de speculatie. Op basis van het aantal RSS-abbonnees van deze verkochte weblogs concluderen ze op 45n5.com dat de gemiddelde prijs per abonnee rond de 30 dollar ligt. ‘How Much Is Your Make Money Blog Worth Then?’, vragen ze zich daar af.

Dat is dus heel simpel, zegt de schrijver van het artikel:

‘I did a query on all blogs competing for the Top100 list to grab their feedburner stats and grabbed their subscriber count if my script could find it. I then simply multiplied the subscriber count by the going value of a subscriber at $30.98 and volia!’

Een opmerkelijke en interessante manier om de waarde van een weblog te bepalen. Een RSS-inschrijving zegt natuurlijk wel íets over de waarde van een weblog, maar toch zeker niet alles.

In de reacties vraagt ene Daniel zich daarom iets heel belangrijks af:

‘If I hold a contest on my site and add 5000 RSS Readers, does that mean that my blog is worth $150.000 more?’

En deze reactie van ene CashQuests is ook leuk (want niet vrij van enig cynisme, schat ik in):

‘So mine’s worth $28,000? Nah, I wouldn’t sell it for that small amount either. Blogs are just too hard to start again…the whole registering a domain thing, installing wordpress. No way would I go through all that hassle again for just $28k.’

RSS newsniche zegt in het reactieveld:

‘It’s interesting how you used RSS as a metric to measure worth. I wonder how RSS subscriber numbers correlate to traffic and monetization for the blogs in the list?’

Rare jongens, die Amerikanen. Maar het is aardig om te zien, dat het bepalen van de waarde van de weblogs in een community kennelijk voor entertainment door kan gaan. Dat zegt de schrijver van het artikel ook, in het reactiepaneel: ‘The numbers are for entertainment.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

7 Reacties

    mgvandenbroek

    Een lijstje met andere factoren die bepalend kunnen zijn voor de waarde van een weblog uit het verhaal op Problogger:

    – Traffic (actually visitor numbers and page impressions)

    – Current Earnings (how much the blog currently earns)

    – Potential Earnings (is there another income stream that could easily be added)

    – Profile of Blog in Niche (is it seen as a leader in it’s field)

    – Dependance upon the Blogger (does the blog revolve around one person, a group of bloggers etc)

    – Domain name (is the domain worth something in and of itself)

    – SEO Considerations (page rank, how it ranks for keywords etc)

    – Technorati Ranking, Alexa Ranking

    – Number of Posts in Archives

    – Ability to Expand Blog (can you add a new service or income stream to the blog – eg a job board, forum etc)

    – Ability to Repurpose Content (could the content be reproduced in a different form – eg ebook, book, course


    5 november 2007 om 08:55
    André Scholten

    Ik moet eerlijk zeggen dat ik sites onderling ook vaak vergelijk op basis van het aantal RSS abonnees. Vooral gelijksoortige sites zijn best goed te vergelijken aangezien ze hetzelfde publiek targetten.


    5 november 2007 om 11:08
    Ramon Eijkemans

    zou de ‘waarde’ van rss-subscribers de achterliggende idee achter de contest tussen shoemoney en john chow 🙂


    5 november 2007 om 11:39
    Flitter Weblog (Roeland)

    Ik heb ook nog wel een blogje te koop hoor 😉


    5 november 2007 om 15:20
    jkivit

    Waarom zou een blog anders gewaardeerd worden dan een willekeurig ander bedrijf? X keer de winst (of omzet) of via een discounted cashflow methode lijkt me iets realistischer dan een bedrag per abonnee. Want zolang deze niets oplevert is hij/zij wat mij betreft ook niks waard.

    Vraag aan Marco: is MF te koop voor 30 dollar per RSS subscriber?


    5 november 2007 om 16:17
    Kasper Katje

    Het gaat in mijn ogen uiteindelijk maar om 1 ding: wat denkt de koper er uit te kunnen halen? (omzet, visitekaartje etc.) En dan kom je dus uit op ‘wat de gek er voor geeft’.


    5 november 2007 om 16:36
    media

    @John: nope, voor dat bedrag verkoop ik Marketingfacts zeker niet; mogen jullie uitrekenen wat de minimale waarde van marketingfacts is 😉


    5 november 2007 om 16:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!