Europese online advertisingmarkt goed voor 24,3 miljard euro

7 juni 2013, 08:18

IAB presenteert Europese AdSpend cijfers

Elk jaar voegt het Europese departement van het IAB alle nationale rapporten samen tot 1 Europees online advertisingrapport. Daaruit blijkt dat de Europese digitale advertentiemarkt in 2012 goed was voor 24,3 miljard euro. Dat is een groei van 11,5 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De double digit groei is te danken aan zowel de gevestigde als de opkomende markten.

Display advertising

In 2012 kende de display advertisingmarkt een groei van 9,1% procent ten opzichte van 2011. Daarmee zijn display advertenties goed voor een totale waarde van 7,8 miljard euro. Deze groei is met name te danken aan mobiel en online video.

Online video

Online video advertising nam in 2012 flink in populariteit toe. De omzet van online video advertenties groeide met 50,6% in 2012 tot 661,9 miljoen euro. Daarmee is online video voor het eerst goed voor een double digit marktaandeel: 12,9 procent.

Mobile

Mobiele reclame is in 2012 flink meer ingezet. De omzet uit mobiele advertenties groeide met maar liefst 78,3 procent naar 392 miljoen euro. Daarmee maakt mobile 5 procent uit van de totale online advertentiebestedingen in Europa.

Classifieds en directories

De marktwaarde van classifieds en directories was in 2012 4,5 miljard euro. Deze categorie profiteerde van de shift in budget van print naar online. De sterke positie van classifieds en directories in Scandinavische landen was eveneens een stimulans voor de Europese groei. In Denemarkenen en Zweden groeide de omzet met respectievelijk 20 en 23,9 procent.

Search advertising

Adverteren via zoekmachines maken met 11,9 miljard euro het grootste deel van de markt op. De omzet uit zoekmachineadvertenties groeide in 2012 met 15,5 procent. De sterke groei van search engine advertising (SEA) in Rusland (44,9 procent) had veel invloed op het Europese cijfer. Ook in de andere volwassen markten, zoals Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk, bleef search advertising doorgroeien. Deze groei werd gestuwd door de toetreding van kleine adverteerders en de groei van mobile search advertising.

Top 10 landen

De top 10 landen op basis van de online advertisingomzet ziet er als volgt uit. Het afgelopen jaar is Rusland Italië op de ranglijst gepasseerd.

Als we kijken naar de groei van de individuele landen zien we dat met name in de Oost-Europese landen er sprake is van een sterke groei.

Over IAB Europe's AdEx Benchmark

De AdEx Benchmark van het IAB wordt uitgevoerd door IHS Electronics and Media. De data is samengesteld door IAB Europe op basis van informatie verstrekt door de nationale IAB kantoren. Het rapport bevat data van de volgende Europese landen: Oostenrijk, België, Bulgarije, Kroatië, Tsjechië, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Nederland, Noorwegen, Polen, Slovenië, Roemenië, Rusland, Spanje, Slowakije, Servië, Turkije, Zweden, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. De gegevens zijn representatief voor het kalenderjaar 2012. Het onderzoek is voor de zevende keer uitgevoerd.

Afbeelding: Marc van der Chijs (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!