Europese markt voor zoekmachinemarketing naar 3 miljard euro

21 juli 2005, 04:05

Volgens onderzoek verricht door Forrester Research zal de Europese markt voor zoekmachinemarketing de komende jaren groeien van 856 miljoen euro in 2004 naar ruim 3 miljard euro in 2010.

Dit jaar zal ten opzichte van 2004 65% meer aan zoekmachinemarketing worden uitgegeven dan in 2004: ruim 1.4 miljard euro zo wordt geschat. Hierbij verstaat men onder zoekmachinemarketing zowel gesponsorde koppelingen als zoekmachine optimalisatie, paid inclusion en contextual search.

Grote organisaties blijken al een substantieel deel van het marketingbudget in zoekmachinemarketing te steken. Het midden- en kleinbedrijf blijft echter ver achter volgens Forrester. De UK loopt volgens Forrester voorop in Europa waar het bestedingen aan zoekmachinemarketing betreft: meer dan de helft van het online media budget werd aan zoekmachinemarketing gespendeerd. Dit jaar zal dat neerkomen op zo?n 763 miljoen euro. Frankrijk en Duitsland zijn elk goed voor resp. 19% en 11,7%.

Overall zal de markt voor zoekmachinemarketing de komende jaren met 13% stijgen om in 2007 te stabiliseren. Forrester beschouwt het bewust vermijden van gesponsorde koppelingen door consumenten als een van de belangrijkste oorzaken voor de afnemende groei vanaf 2007. Een opvallende voorspelling omdat buiten het hoge “glazen-bol-gehalte” van deze uitspraak veel zoekmachinegebruikers juist bewust onderscheid lijken te maken tussen gesponsorde en organic listings. Als meer plausibele verklaringen noemt Forrester tevens de toenemende adoptatie van rich media ads en de stijgende kosten per click voor gesponsorde koppelingen.

Bron: Search Engine Watch

Wolter Tjeenk Willink
Oprichter / Directeur bij Traffic Builders

Entrepreneur met passie voor digital marketing, oprichter van Traffic Builders: hèt full funnel digital marketingbureau van Nederland. Wolter Tjeenk Willink is regelmatig als gastspreker/-docent te gast bij diverse congressen en opleidingsinstituten waaronder Windesheim Flevoland en Nyenrode Business University. Traffic Builders is hét digital marketingbureau dat gelooft in de kracht van datadriven marketing en merkcommunicatie. Combineer je die twee dingen, dan krijg je een digital marketing strategie waarbij je kanalen en het budget optimaal inzet en de juiste snaar raakt bij je doelgroep. Dus, lees snel verder over onze aanpak als digital agency voor marketing en media. Je bent slechts een paar klikken verwijderd van je eerste kennismaking met Traffic Builders. Goed om te weten: we houden wel van een uitdaging!

Categorie
Tags

4 Reacties

    Geert

    Is er een directe link beschikbaar naar het artikel op SEW?


    21 juli 2005 om 05:18
    BasW

    de link heeft in ieder geval een c-tje teveel (.ccom)….


    21 juli 2005 om 06:36
    Geert

    Jep, dat ook 😉

    Maar omdat ’t onderzoek al wat ouder is kon ik zo 1-2-3 het artikel op SEW vinden terwijl ik die wel graag zou willen lezen.


    21 juli 2005 om 06:47
    Luc

    Is er ook bekend hoeveel online marketing bedrijven er zijn die SEO leveren


    26 april 2013 om 08:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!