Extinction Timeline: wat verdwijnt er uit onze levens voor 2050?

19 oktober 2007, 03:56

‘When people talk about the future, they usually point to all the new things that will come to pass. However the evolution of human society is as much about old things disappearing as new things appearing. This means it is particularly useful to consider everything in our lives that is likely to become extinct.’

Ross Dawson maakte een timetable van trends, mensen en bedrijven die in het verleden vanaf 1950 zijn verdwenen en die dat in de toekomst volgens hem zullen gaan doen:

Niet goed leesbaar? Klik hier voor de highres pdf-versie van de Extinction Timeline.

Even een lijstje:

2009: Mending things

2014: Getting lost

2016: Retirement

2020: Copyright

2022: Blogging, Speleeng, The Maldives

2030: Keys

2033: Coins

2036: Petrol engined vehicles

2037: Glaciers

2038: Peace & Quiet

2049: Physical newspapers, Google

Beyond 2050: Uglyness, Nation States, Death

Pas in 2049 bestaan kranten niet meer, in 2022 moet ik een andere baan gaan zoeken, al in 2016 zal het pensioen verdwijnen. In 2050 gaan we niet meer dood, bestaan er geen lelijke mensen meer en zijn alle soevereine staten opgedoekt. Microsoft en Google gaan eraan, de Malediven en Bangaladesh natuurlijk ook.

Een supermooie analyse, zonder veel onderbouwing. Weer eens wat anders, maar veel waarde moeten we er dus niet aan hechten. Dat weet ook Dawson: ‘And of course, please don’t take this too seriously :-).’ Toen ik dit zag, moest ik ook denken aan dit artikel: ‘Het web in kaart: de web trend map 2007’.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Miguel

    Haha zou het niet raar vinden als er een aantal van die ” voorspellingen” ook nog uitkomen ook. 😉

    Vind dit altijd hippe zooi.


    19 oktober 2007 om 06:07
    J.H. Marseille

    02010 Getting lost

    02020 Sales

    02030 ‘De economie’

    02040 Democratie, deze wordt vervangen door een meritocratie

    Deze lijstjes zijn zinnig als je er maar genoeg van maakt, en inzicht hebt in wie wat zegt, op grond van welke argumenten. Er loopt een leuk experiment met lijstjes als weddenschappen (en onderbouwingen) op http://www.longbets.org.


    19 oktober 2007 om 11:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!