Het geheim van Spinn: beleving creëren rondom hardware

6 augustus 2018, 13:00

Een koffiemachine waarmee je zowel goede filterkoffie als de perfecte espresso kunt maken. Dat is wat de machine van Spinn beloofd. Maar Spinn is veel meer dan de machine: “Spinn is bovenal een online platform voor koffieroasters en de machine is eigenlijk een extensie helemaal tot in de keuken, om de klant een betere kop koffie te kunnen bieden”, aldus founder en CEO Roderick de Rode.

Spinn biedt een alternatief voor de meest gedronken koffie op dit moment, met een betaalbare machine die zonder vervuilende cupjes werkt. “De koffie in die capsules is natuurlijk niet vers, want die is zes maanden geleden gemalen. Nespresso-koffie wordt voor 50 euro per pond verkocht. Voor een verse koffieboon van een lokale roaster, die aangesloten is op ons platform, betaal je ongeveer 16 dollar. Wij bieden een verse oplossing tegen een lagere prijs, en het gemak is minstens zo hoog, want in de machine zitten sensoren en een maler. Die houden bij hoeveel koffie er door de machine gaat: op het moment dat je nog maar 30 procent over hebt, gaat er een automatische order uit naar één van de aangesloten roasters. Die levert jou een zak verse koffie, die je vervolgens weer kunt bijvullen in de machine.”

Airbnb-model

Spinn speelt in op de trend van ambachtelijk eten en drinken. “Mensen ontdekken via de leuke kleine winkeltjes dat koffie ook verschillend kan smaken, net zoals bijvoorbeeld hamburgers en bier.” Wanneer klanten eenmaal weten dat het anders kan, willen ze het thuis ook. Het Spinn-platform heeft inmiddels 350 ambachtelijke roasters aan boord. “Het is eigenlijk een soort Airbnb-model: de roasters kunnen hun producten via onze site verkopen. Dat moeten ze zelf onderhouden. Wij rekenen provisie. Het is een echt platform.” De kwaliteit wordt bewaakt door recensies van gebruikers en verkopers moeten aan een aantal basisvoorwaarden voldoen: je moet een eigen website hebben, minstens twee keer per week roasten en een officiële groothandel zijn.

“Net als Tesla en Sonos moet je een ervaring creëren rondom hardware”

Door mensen de kans te bieden zelf een roaster uit te zoeken, wordt het drinken van een bakje troost steeds meer een belevenis. Dat is volgens De Rode belangrijk bij het verkopen van hardware. “Je ziet dat bedrijven die succesvol zijn in de hardware, de start-ups van dit moment, allemaal een ervaring creëren rondom de hardware. Tesla is een goed voorbeeld. De ervaring die je hebt als je in een Tesla rijdt, is volledig anders dan rijden in een Ford Focus. Dat zit hem met name in de software, de user interface.”

“Sonos is ook een goed voorbeeld. De ervaring rondom die speaker is heel anders dan bij andere speakers: het is draadloos en alle online services, zoals Spotify, komen tot leven. Het is heel moeilijk om te concurreren puur op de hardware. Je moet er ook een omgeving bij maken waar een experience is en een businessmodel aanhangt. Dat businessmodel zit hem nou net in die koffie.”

Amerikaanse kansen

Het bedrijf Spinn is in Nederland opgericht en werkt op basis van een Nederlands patent, maar is op dit moment gevestigd in Amerika. Daar werd Spinn uitgenodigd door een incubator om deel te nemen aan diens programma. “De kansen in de koffie zijn enorm. Koffie wordt meer dan een commodity en dat is de reden geweest dat zij ons hebben uitgenodigd: als jullie naar Amerika komen, dan helpen we jullie om naar een volgend niveau te komen. Dan investeren wij wat geld en gaan we aan de slag. Vandaar dat ik nu in Amerika woon. Amerika is een hele grote markt, met 330 miljoen inwoners versus 17 miljoen mensen in Nederland. En Amerikanen willen altijd iets nieuws: the next nice thing. Nederlanders zijn veel nuchterder. Ik denk dat de echte early adapters-groep in Amerika veel groter is dan hier in Nederland, maar de reden dat we naar Amerika zijn gegaan, is die incubator.”

“Al 10.000 koffiemachines verkocht, zonder cent aan marketing uit te geven”

Hoewel de Spinn-machine op dit moment nog niet in de winkel verkrijgbaar is, zijn er al wel zo’n tienduizend units verkocht. Zonder een cent aan marketing uit te geven. De apparaten worden nu langzaam maar zeker uitgeleverd. “We willen niet leveren als er nog problemen zijn met de machine, dus we bouwen het heel langzaam op om goed te weten wat de machine precies doet. Als je in één keer tienduizend units levert waar een defect in zit, dan kun je daar op stuk lopen. We staan nu aan de vooravond om de eerste batch producten klaar te maken en te verschepen naar de eerste klanten. Dat waren onze backers. We beginnen voorzichtig. We zijn met iets heel nieuws bezig.”

Veel verder dan het nu wil De Rode niet in de toekomst kijken. “Over twee jaar? Misschien hebben we dan wel een theemachine. Ik kan niet in de toekomst kijken.” Maar na enig aandringen: “Over twee jaar dan staan er hopelijk honderdduizenden machines in de markt en die staan dan allemaal koffie te bestellen. Op een platform waar heel veel roasters op zitten, die heel veel business doen, op een andere manier. Dat is waar we van dromen.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!