Geografische inzichten op social media, kan een merk nog zonder?

29 november 2012, 07:59

Social media-berichten analyseren op basis van geografie is leuk, dat merken we deze week bij Coosto nu we onze nieuwe bètafeature GeoMark deels hebben opengesteld voor het grote publiek. Mensen doorzoeken over welke plaatsen zij op sociale media hebben gesproken in de afgelopen periode. Ook bekijken bezoekers veelvuldig welke plaatsen worden genoemd in combinatie met ‘inbraak’, ‘rellen’ en ‘zonsondergang’. In deze blog probeer ik, aan de hand van een praktijkvoorbeeld voor het merk Albert Heijn, te laten zien wat de waarde van geo-analyse voor een merk kan zijn. En dat kan ook best leuk zijn!

In GeoMark was in de afgelopen maand op social media in 7,5% van de berichten over Albert Heijn een locatieaanduiding in de tekst terug te vinden. Deze zijn op onderstaande kaart geprojecteerd, waarbij de veelbesproken plaatsen rood zijn gekleurd en de weinig besproken plaatsen lichtgeel.

Klik op bovenstaande image voor een grote versie.

De grote steden zijn goed te verklaren, omdat daar meer Albert Heijn filialen staan dan in kleinere plaatsen. Het is opvallend dat een wat kleinere plaats als Heemstede in dit overzicht staat. Direct is zichtbaar dat dit te maken heeft met het eerste Albert Heijn Pick Up Point dat op 1 november in Heemstede werd geopend.

Project X

Wanneer ik de tijdsperiode van één maand naar zes maanden vergroot (en het aantal berichten dus ook flink toeneemt), zie ik Haren opdoemen als één van de plaatsen waar vaak over Albert Heijn wordt gesproken. Kijkend naar de trending topics van Albert Heijn in combinatie met Haren, is direct duidelijk dat een gesneuvelde Albert Heijn tijdens Project X zorgt voor deze enorme hoeveelheid berichten over Albert Heijn in combinatie met Haren.

Plaatselijke berichten

Het zijn leuke inzichten, maar voor Albert Heijn-medewerkers waarschijnlijk nog een open deur. Het kan interessanter zijn om te vergelijken wat er wordt besproken over het merk Albert Heijn in een bepaalde stad, en dat te vergelijken met Albert Heijn in het algemeen.

In de onderstaande afbeelding zijn de trending topics van Albert Heijn in combinatie met Utrecht vergeleken met Albert Heijn in het algemeen. Ik zie dat veel mensen het over ‘actie’ hebben in relatie tot Albert Heijn en Utrecht, terwijl over Albert Heijn in het algemeen dit slechts 63e staat op de lijst van trending topics. Kortom, plaatselijke acties (in dit geval werd veel gesproken over een actie voor de voedselbank) lijken te lonen bij Albert Heijn in Utrecht!

Klik op bovenstaande image voor een grote versie.

Als ik de tijdsperiode op één jaar zet, zie ik dat er slechts enkele plaatsen zijn (in Noord-Holland, Limburg en Groningen) waar niet over wordt gesproken in relatie tot Albert Heijn. Dit zijn allemaal plaatsen waar geen filiaal staat. Tevens is zichtbaar, net als in de eerste kaart van deze blog, dat Albert Heijn met name actief is in de grote stad. Dat dit heel anders is dan bij bijvoorbeeld Jumbo, maakt de volgende afbeelding duidelijk. Jumbo is duidelijk minder vertegenwoordigd in de Randstad.

Klik op bovenstaande image voor een grote versie.

Tot slot is er nog één interessant inzicht dat ik met jullie wil delen. Door te zoeken op “Nieuwe Albert Heijn” genereert Coosto veel resultaten waarin wordt gesproken over een filiaal dat is geopend. Afgelopen jaar zijn de onderstaande tien plaatsen het vaakst genoemd in relatie tot “Nieuwe Albert Heijn”. De integratie van geografische analyse zorgt ervoor dat je gemakkelijk informatie krijgt over welke filialen veel worden besproken, door wie en bovenal: waarom? De mogelijkheden zijn grenzeloos.

Deze manier van geo-analyse is nieuw en de bètaversie van GeoMark is nog niet uitontwikkeld. Het staat echter buiten kijf dat er veel waardevolle inzichten uit te halen zijn voor merken, ook als zij niet direct regionaal georiënteerd zijn.

Tot slot wil ik graag benadrukken dat GeoMark berichten zoekt waarin een locatieaanduiding in de tekst staat genoemd in relatie tot Albert Heijn. Het gaat dus niet om GPS-coördinaten. Het zegt dus niet zozeer vanuit welke locatie een bericht is geplaatst, maar over welke locatie er is bericht.

Interesse? Probeer het ook eens zelf uit!

Credits foto: NASA Goddard Photo and Video (CC)

Rens Dietz
Marketingmanager bij Coosto

Rens werkt als marketeer bij Coosto. Coosto levert één tool voor alle social media toepassingen zoals monitoring, webcare en publishing. De Coosto-data bieden dag in dag uit waardevolle statistieken voor Rens om over te schrijven.

Categorie
Tags

3 Reacties

    jvanrijn

    Om een antwoord te geven op de vraag in de titel: Ja


    29 november 2012 om 16:24
    Bart van der Kooi

    Geografische informatie heb ik altijd interessant gevonden, met name vanwege de latente behoeften die ineens tevoorschijn komen. Big Data all over!

    Wat me opvalt is dat jullie in absolute aantallen meten. Als je het nog kwalitatiever en relevanter wilt maken, waarom niet relatieve aantallen? Jullie delen in in gemeenten, je kunt eenvoudig de inwonersaantallen van gemeenten vaststellen. Nu heb je logischerwijs in grotere gemeenten meer berichten. Idee?


    30 november 2012 om 14:43
    rensdietz

    Ha Bart,

    Dank, goede feedback! Zoals ik al schrijf is het een bètaversie die deze week is uitgerold. We zijn dus blij met opmerkingen als deze! Als ik zo snel nadenk, zou het ideaal zijn om een functie te hebben om te kiezen tussen relatief/absoluut. We gaan het eens intern overleggen.

    Groeten,

    Rens


    30 november 2012 om 17:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!