GOOG watch

23 oktober 2004, 13:40

Google heeft afgelopen donderdag zijn eerste kwartaalcijfers gepubliceerd. Een paar feiten op een rij:

  • de koers steeg de afgelopen maanden met 75 procent tot 149 dollar

  • de beurswaarde is ruim 45 miljard dollar

  • de kwartaalomzet verdubbelde tot 806 miljoen dollar

  • de winst verdrievoudigde tot 52 miljoen dollar

  • ruim de helft van de omzet komt uit gesponsorde zoekresultaten

  • de rest komt o.a. uit inkomsten via partnerbedrijven die de zoekmachine opnemen in hun website

Deze cijfers waren voor beleggers aanleiding om zich vrijdag opnieuw op GOOG te storten zodat het uiteindelijke aandeel gisteren sloot op ruim 172 dollar. Hebben de beleggers gelijk of maken ze dezelfde fout als tijdens de internethype eind jaren negentig?

Er zijn een aantal redenen om aan te nemen dat de beleggers weinig oog lijken te hebben voor de risico’s. Als voorbeeld zal ik er hier twee noemen.

Extern

Ruim de helft van de omzet komt uit gesponsorde zoekresultaten. Afgelopen week lekten Google’s voorspellingen voor het aantal adverteerders uit. Google schat dat het aantal adverteerders in 4 jaar tijd zal toenemen tot 652.050 (+372.050 adverteerders). Het is daarbij uitgegaan van een lineaire groei terwijl ik verwacht dat we de sterkste groei in de zoekmachine markt inmiddels wel hebben gehad. Daarbij vergeet Google verder dat concurrenten als Yahoo en MSN de komende jaren zich (nog) meer op deze markt zullen gaan richten. En wat te denken van de nieuwkomers (lees: betere zoekmachines) in de markt?

voorspellingen voor het aantal adverteerders bij Google

Intern

Een tweede punt is dat Google de gevolgen van haar eigen succes niet moet onderschatten. Volgens een recent artikel in de New Zealand Herald (via: dutchcowboys), is op basis van de huidige aandelenkoers meer dan de helft van de medewerkers miljonair. Het risico is dan ook aanwezig dat er velen zijn die voor zich zelf gaan beginnen, een MBA gaan volgen of gewoon een eigen weblog starten. Uiteraard zijn er voldoende anderen die graag bij Google willen werken maar als de uitstroom eenmaal is begonnen dan kun je er donder op zeggen dat dit gevolgen heeft voor de kwaliteit en voortgang van Google.

We zullen de ontwikkelingen bij Google dan ook met meer dan gemiddelde interesse blijven volgen en wellicht over een paar jaar nog eens terugblikken hoe al onze voorspellingen hebben uitgepakt. Voorlopig zaten we er in ieder geval nog flink naast 🙂

Teruglezen:

24-08-04: GOOG watch

21-08-04: GOOG watch

18-08-04: SEC geeft goedkeuring aan beursgang Google

18-08-04: Aandeel Google nog niet verhandeld

16-08-04: Het complete Playboy-interview met de Google Guys

12-08-04: Google in problemen door interview met Playboy?

08-08-04: 10 redenen om geen aandelen Google te nemen

27-07-04: Google maximaal 36,3 miljard dollar waard!

21-07-04: De commerciele waarde van Google

28-04-04: Bellenblazen rond Google’s beursgang

31-10-03: Roel Pieper aandeelhouder van Google

20-03-03: Google-story kent alleen superlatieven

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    Paul

    Wellicht nog twee leuke xtra aandachtspunten en relativeringen:

    – De uittocht van Google medewerkers eerste uur zal eens komen maar dit hoeft geen slechte zaak te zijn. Vaak genoeg krijgt juiste een bedrijf weer extra elan door vers bloed. Google heeft nog zo’n uitstraling dat er genoeg ‘MIT-ers’ bij deze club willen werken.

    – De bedreiging zit niet zozeer in alleen Yahoo en MSN. Zoals D.Sullivan eens schreef is er voldoende plaats voor 3 grote partijen indien deze zich op hun eigen terrein verder gaan profileren. Google Search, Yahoo Portal en MSN Desktop PC. Een 4e partij die kansen maakt zijn wellicht nog de traditionele YellowPages.

    Tot slot: het gebrek aan inventory zal de komen tijd zorgen dat er nog voldoende ruimte is voor het model dat Google en Overture in gang hebben gezet. Tel hierbij op dat 1) slechts een minderheid van de bedrijven op Internet adverteerd, 2) budget nog achterloopt op tijdsbesteding aan het medium Internet denk ik dat het allemaal wel meevalt. Of dit een koers/winst verhouding van 150 rechtvaardigd zal de toekomst leren…


    23 oktober 2004 om 19:30
    Anders

    Persoonlijk vind ik investeren in Google een beetje balanceren op de rand van de afgrond. Het businessmodel van Google is vooralsnog gebaseerd op vrij toegankelijke content. Iedere dotcommer met een zak geld kan die content ook vergaren.

    Probleem met Google en elke bestaande zoektechnologie is dat zoeken op z’n best gezegd belabberd gaat. Google is beter dan de rest, maar objectief gezien is het natuurlijk beroerd dat je met de meeste zoekopdrachten niet vindt wat je zoekt of je door massa’s irrelevante resultaten heen moet worstelen.

    Als een ander bedrijf eerder dan Google de zoekmethode een niveau hoger weet te tillen, dan is Google binnen no-time gezien, en zijn tevens alle adverteerders meteen gezien. De afgelopen jaren hebben wel aangetoond hoe snel het gebeurd kan zijn met zoekmachines die achterhaald zijn. Google heeft, wanneer dat aan de orde is, niks om op terug te vallen en zal instorten als een kaartenhuis. Niet verzonderlijk dus dat Google er nu alles aan doet – desktopsoftware e.d. – om zich steviger te verankeren in het alledaagse internetgebruik. Vooralsnog lijkt ook dat me niet echt een stabiele basis: Programma’s als Napster zijn bijvoorbeeld ook weer binnen een mum van tijd weggevaagd door bittorrent en andere software.

    Al met al dus nog steeds een heel eng businessmodel. Er zijn heel wat ICT-bedrijven en concepten waar ik in zou durven investeren, maar Google hoort daar ab-so-luut niet bij.


    23 oktober 2004 om 20:42
    Paul

    Vind hier een kern van waarheid inzitten… althans op product inhoudelijk niveau. Denk echter dat hier de strijd niet gewonnen zal worden. Inktomi en Fast hebben al jaren een minimaal net zo goede spidertechniek. Vivisimo en Ask/Teoma hebben een andere manier van interpreteren en presenteren aan het publiek voorgeschoteld…maar marktaandelen bewegen nauwelijks en Google zit nog steeds stevig in het zadel. Naamsbekendheid versus slimme marketing zal het keyword blijven voor zowel Microsoft en Google. Want is IE de beste browser, is Apple OS niet veel beter dan MS en is Copernic niet tot de beste desktop search uitgeroepen….?


    24 oktober 2004 om 05:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!