Google Facts: over combineren, check-ins en click share

6 maart 2019, 07:00

Afgelopen maand was het relatief rustig aan het Google-front. Dus haal even diep adem, want je hoeft maar een paar dingen te weten deze keer. Tenzij je filmpjes met kinderen in de hoofdrol op YouTube hebt gezet en ineens werd verrast door een uitgeschakelde reactiemogelijkheid. Rapporteren op engagement wordt dan ineens een stuk ingewikkelder. Gelukkig zijn andere upgrades een stuk minder heftig. Lees maar even mee.

Gecombineerde data in Search Console

Wederom beginnen we maar met Search Console. Sinds de meeste rapportages in de nieuwe versie zijn overgezet, gebeurt er een hoop. Vorige keer schreef ik al dat Google van plan is om binnen enkele weken de laatste rapportages en functies ook over te hevelen. Los daarvan worden echter ook nieuwe opties ingebouwd.

Zo krijg je nu een specifiek rapport voor Producten als je producten op je website hebt staan. Of je nu wel of geen structured data daaraan hebt toegevoegd, Google kan blijkbaar prima interpreteren wat jij allemaal op je productpagina’s hebt staan. En vooral wat niet, want in die rapportage zie je vooral wat er nog ontbreekt. Ik vind het zelf vooralsnog een handige toevoeging, omdat het zo lekker specifiek is en je een hoop kunt oplossen (hoewel ik ook wel wat vreemde dingen zag, maar wellicht wordt dat nog aangepakt).

Belangrijker nog is het feit dat Google nu data samenvoegt van canonieke URLs. Dat kán een hoop impact hebben, als je veel gebruik maakt van alternatieve pagina’s. Het voorbeeld dat Google zelf noemt, is het onderscheid tussen mobiele pagina’s of AMP-pagina’s bijvoorbeeld. Als je daar losse properties van had, dan zie je daar nu de data uit verdwijnen – gesteld dat je canonicals had ingesteld, of dat Google zelf een canonieke versie ervoor dacht te hebben. De data van AMP-pagina’s en mobiele pagina’s kun je immers ook bekijken door te filteren. Nog eventjes biedt Google de mogelijkheid om de verschillen te controleren. Ikzelf zag bijna nergens vreemde hupjes in de data van klanten, dus dat lijkt allemaal wel goed te gaan.

“Google voegt nu data samen van canonieke URLs en dat kán een hoop impact hebben”

Een andere update betreft het kunnen toevoegen van Domain Properties. Het lijkt een vervanging te zijn voor de Property Sets die je kon maken in de oude Search Console. Als je een Domain Property toevoegt en verifieert via DNS (vereist), kun je daarna alle versies van dat domain bijhouden in die property. Uiteraard kun je nog steeds subproperties aanmaken voor meer specifieke data. Maar je hoeft hiermee theoretisch dus niet meer de www-, non-www-, http- of https-versies van je website allemaal los te verifiëren, evenals subdomeinen bijvoorbeeld. Lijkt mij een topupgrade dit, als je alle data voor je hele domein in één overzicht wilt hebben.

Meer structured data

Google heeft aangekondigd dat websites die vacatures aanbieden, binnenkort ook de mogelijkheid krijgen om ‘werken op afstand’ mee te nemen in hun structured data. Ja, dat klinkt gek. Maar je kon eerst alleen structured data voor JobPosting meegeven als de baan bij een bedrijf was, dus banen waarvoor je thuis kon werken, mochten niet meegenomen worden. Toch zijn er blijkbaar veel van zulke banen, dus Google gaat ze binnenkort ook tonen. Eigenaren van websites kunnen hierop voorbereiden door de structured data alvast te updaten.

Google Ads krijgt wat updates

Net als Google Shopping krijgen ‘gewone’ Ads-campagnes binnenkort ook informatie over Click Share. Daarmee krijg je meer inzicht in het groeipotentieel van je campagne, advertentieset of keyword. De berekening bestaat uit diverse factoren, maar laat in elk geval zien in hoeverre Google denkt dat je er meer uit kunt halen. Wanneer het precies beschikbaar komt is nog niet bekend, maar zal waarschijnlijk vrij binnenkort zijn.

“Met informatie over Click Share krijg je meer inzicht in het groeipotentieel van je campagne, advertentieset of keyword”

En ook Google My Business staat niet stil

Hoewel een wat kleinere update, is het toch een aardige: je kunt nu antwoorden op reviews van je bedrijf via de vermelding in Google Maps op desktop. Voorheen kon je alleen via mobiele zoekresultaten of via de Google My Business-app reageren. Blijkbaar zitten er toch voldoende bedrijfseigenaren op desktop in Google Maps om hun eigen My Business-resultaten te bekijken. Het kan wel alleen bij vermeldingen die geclaimd en geverifieerd zijn door het account waarmee je in Google bent ingelogd, maar dat spreekt redelijk voor zich.

Ook handig is dat hoteleigenaren nu ook check-intijden en check-uittijden kunnen toevoegen in de Google My Business-vermelding. Deze komen dan bij de Omschrijving te staan van het hotel. Als je wel eens hotels opzoekt in Google, dan weet je dat dit veelgezochte informatie is. Ik kon zo snel even geen hotel in Nederland vinden dat dit al had toegevoegd, dus als je beheerder bent van hotels in Google My Business: pak die kans.

Huilen: meer zero-clicks

Google blijft maar bezig met het updaten van de zogenoemde featured snippets. Dat zijn stukjes content in de zoekresultaten van Google die er net even anders uitziet dan normaal, omdat ze direct een antwoord geven op een vraag. Google lijkt dus vrij zeker te weten dat dat het antwoord is wat je zoekt. Behalve dat nu ook antwoorden van verschillende websites worden gecombineerd.

“Leuke uitdaging voor SEO’ers”

Je aantal vertoningen kunnen hiermee dus toenemen, maar je CTR wordt stukken lager, omdat je de aandacht moet delen met meer anderen en er nog steeds geen overduidelijke reden is voor gebruikers om door te klikken. Leuke uitdaging voor SEO’ers. Nul credit voor het antwoord dat je met zoveel pijn en moeite eindelijk op positie-0 hebt gekregen. Tijd om hamburgers te gaan flippen. Vooralsnog heb ik het zelf in mijn Nederlandstalige zoekresultaten nog niet gezien, maar als het uitrolt in de VS, zal het niet lang duren voordat we hier ook de combinatie-snippets gaan zien.

Elk CMS supersnel

Positiever nieuws: Google gaat in Lighthouse (Chrome Developer Tools) specifieke informatie en adviezen toevoegen voor bekende CMS’en, zoals WordPress. Google wil later zelf informatie over Javascript Frameworks toevoegen, zoals React en Angular. Zo kun je je website nog beter optimaliseren. Op dit moment wordt het getest met WordPress. Hopelijk krijg je dan betere adviezen over hoe je die bende aan CSS en JS die standaard bij WordPress komt, kunt opschonen.

Er zijn nog veel meer updates geweest aan Google-producten. Zo zijn er in Merchant Center en Manufacturer Center interessante dingen toegevoegd. Omdat in Nederland echter niet alles al is uitgerold, heb ik ze nog niet genoemd. Wel loont het de moeite om goed te kijken hoe je productinformatie nog beter in Google kunt krijgen, omdat er in de VS al flink veel verandert in de zoekresultaten. Dat gaat hier ongetwijfeld ook nog gebeuren.

Annelies Verhelst
Adviseur digitale toegankelijkheid bij Advies van Annelies

Meer dan 25% van de mensen heeft een beperking. En die worden vrijwel nooit meegenomen in persona's, marketinguitingen, huisstijlen en websites of apps. Daar vind ik wat van en ben daarom adviseur, trainer en projectmanager digitale toegankelijkheid en inclusie bij het bureau Digitaal Toegankelijk. Na ruim 15 jaar ervaring in marketing op het snijvlak met techniek en e-commerce, was het tijd om iets zinnigs te doen met mijn kennis. Schreef ooit twee boeken (Schrijven voor het web en sociale media + Maak van je webwinkel een succes) en was eindredacteur Marketingfacts Jaarboek 2012. Ik ben ook nog steeds in te schakelen als freelance adviseur strategische marketing.

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!