Google Mijn Bedrijf: de nieuwe menu en diensten-optie

Onlangs heeft Google een nieuwe functie uitgerold in Google Mijn Bedrijf: Menu en Services.

20 augustus 2018, 06:00

Onlangs heeft Google een nieuwe functie uitgerold in Google Mijn Bedrijf: Menu en Services. Deze functie maakt het mogelijk om je menu of diensten direct te laten zien bij je bedrijfsvermelding in Google.

Als bedrijf kun je eenvoudig je diensten of menu toevoegen via je Google Mijn Bedrijf-account. Zo zien (potentiële) klanten direct je diensten of menu, zonder dat ze hoeven door te klikken naar je website. De nieuwe functie is te vinden onder het tabje ‘Services’ of ‘Menu’, afhankelijk van het type bedrijf.

Weergave van het menu bij een bedrijf in de horecabranche

Weergave van diensten bij een bedrijf in de dienstensector

De functie is momenteel enkel op mobiele apparaten te zien en was in de VS al eerder uitgerold. In een officiële aankondiging van afgelopen week, heeft Google bevestigd dat het wereldwijd voor eigenaren van bedrijven in de horeca-, gezondheids-, en dienstenbranche nu mogelijk is om een menu en overzicht van diensten aan hun bedrijfsvermelding in Google toe te voegen.

Zo voeg je menu of diensten toe

Volg onderstaande stappen om een menu of diensten aan je Google Mijn Bedrijf-vermelding toe te voegen:

1. Ga naar business.google.com en log in op je Google Mijn Bedrijf-account

2. Klik op het account waar je een menu of diensten wilt toevoegen

3. Klik op ‘Informatie’ in het linkerzijmenu

4. De mogelijkheid om een menu of diensten toe te voegen, vind je onder Website en boven ‘Aanbod’ of ‘Kenmerken’, afhankelijk van het type bedrijf

5. Als je op ‘Menu’ of ‘Services’ klikt, kom je in een nieuw overzicht waar je een sectie (bijvoorbeeld Lunch) kunt aanmaken en vervolgens alle gerechten heel eenvoudig toevoegt. De itemnaam is hierbij verplicht, prijs en de itembeschrijving zijn optioneel.

Op het moment van schrijven is de functie Menu en Services enkel op mobiele apparaten zichtbaar bij bedrijfsvermeldingen, maar de verwachting is dat deze ook zichtbaar zal worden op desktop.

Google’s streven

De nieuwe functie in Google Mijn Bedrijf sluit aan bij eerdere updates zoals Google Vragen en Antwoorden en Google Posts), die bedoeld zijn om bezoekers direct in Google belangrijke informatie te tonen (veelgestelde vragen, acties, evenementen, recensies et cetera) en ze zo langer in Google te houden.

Google blijft Google Mijn Bedrijf innoveren en de ontwikkelingen volgen elkaar snel op. In bepaalde landen, bijvoorbeeld in de VS, is het voor bedrijfseigenaren nu al mogelijk om te chatten met (potentiële) klanten, zodat vragen direct beantwoord kunnen worden. De chatfunctie is nog niet beschikbaar in Nederland, maar het ligt in de lijn der verwachting dat het op termijn ook hier mogelijk wordt.

Door het toevoegen van nieuwe functies als Menu en Services, worden Google Mijn Bedrijf-vermeldingen steeds meer een ‘website’ binnen Google. Bezoekers die jouw bedrijf vinden via Google Search of Google Maps, hoeven in steeds minder gevallen door te klikken naar je website om bepaalde informatie te verkrijgen: je NAW-gegevens, openingstijden, recensies (en nu ook menu en diensten) vinden ze immers al direct in Google. Je bedrijfsvermelding wordt daardoor steeds belangrijker en het loont om hier geregeld aandacht aan te besteden en in te spelen op nieuwe ontwikkelingen binnen Google Mijn Bedrijf.

 

Joeri Mostert is SEO-specialist bij Wageningen University & Research (WUR). Hij heeft speciale interesse in technische en lokale SEO. Hij volgt de laatste ontwikkelingen op het gebied van zoekmachine optimalisatie (SEO) op de voet en blogt hierover.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Erik

    Nice, bedankt voor de uitleg Joeri!


    20 augustus 2018 om 07:08
    Peter

    Wanneer kunnen we verkeerde en onterechte recensies verwijderen?


    20 augustus 2018 om 16:01
    JoeriMostert

    @Erik; graag gedaan!

    @Peter; recensies die in strijd zijn met het reviewbeleid van Google kun je markeren als ongepast door in te loggen in je Google Mijn Bedrijf-account, naar ‘Reviews’ te gaan in het linkerzijmenu en vervolgens op de drie stippen, naast de recensie te klikken. Daarna klik je op ‘Markeren als ongepast’. Als je de recensie hebt aangegeven wordt je verzoek beoordeeld door Google.


    20 augustus 2018 om 17:48
    Robert

    Bedankt voor je uitleg Joeri!

    Ik begrijp de redenatie van Google om iedereen zoveel mogelijk op het Google platform te houden heel goed. Ook voor de bezoeker werkt dit natuurlijk veel intuïtiever dan doorklikken naar een website om vervolgens in een hele andere omgeving terecht te komen.

    Maar als Online Marketeer wil je natuurlijk dat ze juist op jouw site komen. Je hele website is afgestemd (als het goed is), zodat de bezoekers een optimaal beeld krijgen van jouw merk en uiteindelijk converteren. Met deze functionaliteit neem je dit toch een beetje weg.. meer verkeer blijft in Google.. Is het dan wel zo goed om dit door te voeren? Het heeft natuurlijk zijn voordelen, maar ik ben benieuwd naar jouw mening hierover!

    Groet, Robert


    21 augustus 2018 om 08:56
    JoeriMostert

    Hi Robert,

    Je wilt inderdaad dat bezoekers converteren en dan maakt het mijn inziens niet uit of je die conversies behaald via je bedrijfsvermelding in Google of via je website. Ik zie het juist als voordeel dat bezoekers met behulp van je bedrijfsvermelding minder stappen hoeven te nemen om tot die conversie te komen.


    21 augustus 2018 om 09:33
    Silvie

    Helder verhaal, mooie ontwikkeling. Ziet er soms wel gek uit hoe Google het ‘menu’ benoemd. Bij tandartsen bijvoorbeeld ga je niet lunchen of dineren.


    23 augustus 2018 om 06:53
    JHGroup

    Even een zijsprong wat Google Mijn Bedrijf betreft. Onze organisatie heeft meer dan 40 locaties, is er ergens centrale plek om alle recensies in te zien? Dit is iets wat ik mis in het Google Mijn Bedrijf-account.

    Of heeft iemand ervaring met partijen die hiervoor een online tool aanbieden?


    27 augustus 2018 om 11:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!