Gratis ANP-nieuws voor iedereen?

26 januari 2006, 13:04

Een interessante opmerking van het ANP naar aanleiding van de lancering van de Nederlandse versie van Google News. Tegenover RTLZ zegt ANP-hoofdredacteur Hella Liesting: “Veel berichten van Nu.nl, de Volkskrant, De Telegraaf komen van het ANP. Maar als iets eenmaal gepubliceerd is op internet, hoort het bij de vrije ruimte, en is het voor iedereen beschikbaar. We hebben dan ook geen moeite met Google Nieuws.” Sterker nog: “We juichen alle gebruik van nieuws toe”.

Na zo’n uitspraak ga je je toch afvragen waarom GeenStijl drie weken geleden nog een, waarschijnlijk niet goedkoop, contract afsloot met het ANP.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Slagers

    Dat vroeg ik me sowieso al af…


    26 januari 2006 om 14:10
    Michel

    Misschien omdat Geenstijl op zijn nieuwspagina dan een directe feed van het ANP nieuws krijgt? Anders moeten ze eerst wachten of (bijv.) Nu.nl het publiceerd en dan mogen ze het rechtenvrij plaatsen, ofzo?


    26 januari 2006 om 14:17
    Anders

    Dat denk ik inderdaad. Met zo’n enorme achterban en newsposters die toch al vrijwillig bezig zijn op hun nieuws-site, vraag ik me dus af waarom GS niet gewoon de boel van Nu.nl laat plukken. Alsof een half uurtje vertraging een probleem is. Bij het echt belangrijke nieuws is het toch al sneller dan het ANP, dus dat hoeft geen probleem te zijn.


    26 januari 2006 om 14:26
    Ebo

    is het oook niet zo dat berichten van het ANP nog niet “echte berichten”zijn? Dus geenstijl kan er dan nog wel een eigen “swung” aan geven…


    26 januari 2006 om 15:15
    Arnout Veenman

    Het nieuws kan Geenstijl zonder probleem van nu.nl afplukken, echter voor (nieuws)foto’s en video’s kan dat niet zonder (auteurs)rechten te schenden.


    26 januari 2006 om 15:30
    LJRuster

    Het heeft zeker te maken met een stuk journalistieke “creativiteit” en “vrijheid”. ANP verzamelt het nieuws, de de poortwachters als nu.nl en geenstijl zenden het na bewerking uit. Ze kunnen er dus hun eigen “look and feel” aan geven.

    Vanuit communicatiewetenschappelijk oogpunt is het wel een interessante vraag waarom bepaalde “poortwachters” het ene bericht van het ANP wel plaatsen en het andere niet. Daarover is gigantisch veel gepubliceerd, maar met de komst van Internet lijkt me het boeiend om eens te zien of de keuze door de “Poortwachters” veranderd is.


    27 januari 2006 om 13:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!