Groeiend aantal Nederlanders bezoekt weblogs

2 september 2005, 05:39

Zeker 65% procent van de Nederlandse internetgebruikers bezoekt wel eens een weblog. Dit blijkt uit een onderzoek naar de populariteit van weblogs in Nederland, uitgevoerd door onderzoeksbureau ‘RM Interactive in opdracht van webloguitgeverij Blogo.nl.

Een weblog mag dan bij steeds meer mensen een bekend fenomeen zijn, het werkwoord bloggen heeft nog een lange weg te gaan. Amper 15% van de internetters weet goed wat hiermee bedoeld wordt. Bijna 45% geeft aan weblogs zeer gebruikersvriendelijk te vinden, tegen 14% die het daar niet mee eens is. De bekendheid van RSS, een nieuw begrip dat verwant is aan weblogs, is laag: bijna 66% zegt hiervan nog nooit gehoord te hebben. Bijna 65% van de Nederlandse internetgebruikers heeft geen idee wat een ?podcast? is

Verschil tussen mannen en vrouwen is er ook. Opvallend is dat 7% van de vrouwen tegen 5% van de mannen een eigen weblog heeft. Vrouwen mogen dan vaker een eigen weblog hebben, ze beschikken over minder kennis als het gaat om webloggen. Ze kennen weblog termen minder goed en zijn minder goed op de hoogte van het bestaan van populaire weblogs, maar hun ‘webloggedrag’ leidt daar niet onder en is vergelijkbaar met dat van mannen.

Vrouwen geven bij het bezoeken van een weblog de voorkeur aan onderwerpen als shoppen, moederschap en reizen, terwijl mannen meer voor de humor gaan en voor gadgets en elektronica.

Bron: Persbericht

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Cpt. Iglo

    Zinloos onderzoek. Binnen afzienbare tijd liggen de meeste weblogs op hun reet omdat de loggers zelf ook begrepen hebben dat ze nix te melden hadden en het dus maar niet meer proberen.


    2 september 2005 om 21:08
    Stijn

    Capitein,

    Zelfs al zou het zo zijn dat de meeste loggers (neem aan dat je het dan over de huis- tuin- en keukenloggers hebt) binnen afzienbare tijd hebben begrepen dat ze nix te melden hebben, is het geen zinloos onderzoek. Als ik de resultaten zo lees, gaat het onderzoek namelijk in eerste instantie over hoe men omgaat met weblogs en wat men er van weet, en niet zo zeer over het zelf loggen.

    Ik denk ook niet dat respectievelijk 7% en 5% van de bevolking dusdanig boeiend kan schrijven dat de rest van Nederland dat dagelijks of wekelijks gaat volgen, maar een weblog is voor veel mensen ook een uitlaatklep, en zal dus ook het traditionele dagboek met slotje vervangen (wat natuurlijk niet voor iedereen geldt want er zijn dingen die je misschien liever niet op internet publiceert ;-)).


    3 september 2005 om 07:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!