Het consumptiepatroon van morgen

1 augustus 2003, 03:32

We moeten nog even geduld hebben, want op langere termijn trekken de consumptieve bestedingen weer aan. Het patroon van de bestedingen zal veranderen. En dat biedt kansen voor de ict-branche, de financi?le dienstverleners, en de vrijetijdsindustrie.

Het huidige economische klimaat biedt weinig reden tot vrolijkheid. Maar de malaise zal van voorbijgaande aard zijn, want de economie trekt weer aan. Het wordt niet meer van hetzelfde. De demografische ontwikkelingen leiden vrijwel zeker tot verschuivingen in de consumptieve bestedingen. Door de vergrijzing stijgt de vraag naar producten en diensten op het gebied van gezondheid. Naarmate consumenten meer ervaring en kennis hebben van bijvoorbeeld computers en mobiele telefoons, zullen innovaties eerder door het publiek worden geaccepteerd. Waren nieuwe hightech producten tot nu toe vooral gericht op jongere gebruikers en op de zakelijke markt, in de toekomst zullen ze ook bij ouderen een warm onthaal krijgen, en dat biedt ruimte aan nieuwe productvarianten.

Een andere ontwikkeling is de groei van het aantal een- en tweepersoonshuishoudens. Nog altijd zijn veel verpakkingen in de supermarkt gericht op gezinnen, maar die balans zal steeds meer verschuiven in de richting van de singles en de stellen. Voor de fastmovers en de supermarkten is dat overigens een pleister op de wonde, want over het geheel genomen zullen de uitgaven aan de dagelijkse boodschappen een steeds kleiner deel van de consumptieve bestedingen innemen.

Window-dressing

Te verwachten valt verder dat tv, internet en telecommunicatie verder naar elkaar toe groeien. Daardoor ontstaan nieuwe toepassingen, en zullen er aan de kant van de aanbieders ook nieuwe samenwerkingsverbanden worden opgezet. Naast al deze materi?le voorspellingen moeten bedrijven die zich op de lange termijn richten, ook rekening houden met de immateri?le kant van het consumeren. Meer nog dan nu zullen consumenten eisen dat bedrijven in hun gedrag en uitstraling waarden hanteren waarin zij zich kunnen herkennen. De consument van de toekomst zal niet zomaar genoegen nemen met window-dressing. Want hij is uitstekend in staat door loze reclamepretenties heen te prikken.

Bron:

http://www.marketeer.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!