Hoe de Amsterdamse Westerkerk YouTube ontdekte

6 augustus 2020, 09:00

John Faasse spreekt op NMW over Gods eigen grachtenhuis

John Faasse, expert in media-onderzoek, is sinds 1 februari 2020 koster/beheerder van de Westerkerk in Amsterdam. Hoe positioneert de Westerkerk zich als ‘icoon’ van Amsterdam, als kerkelijke gemeente, als toeristische attractie en als evenementenlocatie?

Nima Marketing Week vindt plaats van 1, 2 en 3 september in DeFabrique te Utrecht. Ga hier naartoe voor meer informatie en tickets. Faasse spreekt op de Nima Marketing Week op 2 september om 15.30 uur.

Jij hebt een bijzondere presentatie over een icoon van Amsterdam?

“Mijn bijdrage gaat over de Westerkerk, Gods eigen grachtenhuis. In de 17de eeuw gebouwd in opdracht van de stad Amsterdam (de eerste steen werd precies 400 jaar geleden, op 9 september 1620 gelegd, red.). In de afgelopen vier eeuwen is de Westerkerk, en natuurlijk ook de bijbehorende Westertoren uitgegroeid tot een belangrijk of misschien wel het belangrijkste symbool van de stad Amsterdam. Vaak afgebeeld en veel bezongen. Menig Amsterdammer kijkt na zijn of haar vakantie eerst even ‘of ie er nog staat’ en dan pas zijn ze echt thuis. De historische betekenis van de Westerkerk vind je onder meer terug in de graven van voormalige Westerkerkgangers zoals Rembrandt van Rijn, Joan Blaeu, Govert Flinck, Melchior d’Hondecoeter en Lucas Bols.”

Waarom moet iedereen komen luisteren naar jouw verhaal?

“De Westerkerk is vandaag de dag nog altijd in de eerste plaats kerk, eigendom van de Protestantse Kerk Amsterdam. Elke zondag is er om 10.30u een reguliere kerkdienst en elke maand op zondagmiddag een Cantatedienst, om de cantates van (vooral) Johann Sebastian Bach te laten horen in de context waarvoor ze ooit geschreven zijn: een kerkdienst. We proberen een open kerk te zijn. In ’normale’ tijden zijn we elke dag gratis toegankelijk voor bezoekers. Bij de openstelling worden we, behalve door onze vrijwilligers, terzijde gestaan door de cliënten van Philadelphia, mensen met een beperking, maar voor ons van onschatbare waarde. ’s Zomers zijn er elke week gratis toegankelijke lunchconcerten op het beroemde Duyschot-orgel, met orgelluiken die beschilderd zijn door Gerard de Lairesse.

“Het spanningsveld tussen een kerk willen zijn en de noodzaak om het gebouw te ‘vermarkten’, maakt mijn sessie een aanrader”

De kerkelijke Westerkerkgemeente is zelf verantwoordelijk voor de kosten van het onderhoud van het gebouw. Naast de bijdragen van gemeenteleden en subsidies van overheden en particuliere fondsen voorziet de kerk ook in haar inkomsten door de verhuur voor concerten, congressen, diners en evenementen. De spanning tussen in de eerste plaats kerk willen zijn en anderzijds de noodzaak van het ‘vermarkten’ van het gebouw om, letterlijk, overeind te kunnen blijven maakt mijn sessie in meer dan één opzicht een aanrader. En dan krijgen de bezoekers als bonus ook nog eens de anekdotes, de mooie plaatjes en de fijne muziek.”

Is het geloof in God tijdens de coronacrisis toegenomen?

“Of het geloof in God is toegenomen in coronatijd weet ik niet. Wel het besef van de eindigheid van het bestaan en daarmee de behoefte aan houvast. Dat zien we bijvoorbeeld aan alle bezoekers die in onze huidige spaarzame openingsuren een kaarsje komen aansteken bij ons ‘Brandend Braambos’. Voor mij persoonlijk heeft het mijn besef verdiept van hoeveel ik houd van dit gebouw en van de mensen die er komen, de kerkgangers, de musici en ook de bezoekers die alleen maar even komen binnenwandelen.”

John Faasse: “Ons YouTube-kanaal heeft inmiddels meer dan duizend abonnees”

Welke marketinggevolgen had corona?

“De belangrijke besluiten waren natuurlijk om de kerk, die normaal zeven dagen van de week open is, te sluiten voor alle bezoek. En om direct te beginnen met een eigen YouTube-kanaal ‘Woord van de Wester’ met elke zondag een korte filmviering, waar gemiddeld bijna duizend bezoekers naar keken, veel meer dan er op een normale zondag naar de kerk komen. En het ‘live’ streamen van orgelconcerten, na de afronding van de restauratie van het orgel, met als hoogtepunt het openingsconcert dat meer dan 15.000 keer is bekeken. Het YouTube-kanaal heeft inmiddels meer dan duizend abonnees. Maar we zijn ook direct gaan werken aan een ‘corona’-opstelling en een protocol voor het veilig open kunnen stellen van de kerk zodra dat weer toegestaan was. Dus op 1 juli en op 4 juli konden we zo (voor eigen risico) een aantal (uitverkochte) concerten organiseren, samen met onze buren van de Noorderkerk en samen met onze ‘eigen’ Hannes Minnaar.”

NMW is een hybride event, hoe reageer je daarop?

“Ik sta een beetje hybride tegenover hybride evenementen. Het liefst zie ik toch iedereen voor me in de (college) zaal. Of in de kerk. Daar voel ik me prettiger bij. De Westerkerk kan in ‘corona’ opstelling 200-250 mensen herbergen. Hoe dat moet met de kerstnacht, als er normaal gesproken 1.500 mensen in de rij staan om de kerk binnen te mogen, moeten we nog bedenken.”

Hoe zien de komende vijf maanden eruit?

“Voor de komende vijf maanden is de marketingfocus kerkelijk gezien gericht op het creëren van nog meer openheid en toegankelijkheid, met onder meer een serie ochtendgebeden, lezingen, cursussen over geloof en veel kerkmuziek.

“We willen kerk zijn voor alle Amsterdammers en iedereen daar buiten die zich geroepen voelt”

We willen kerk zijn voor alle Amsterdammers en iedereen daar buiten die zich geroepen voelt. Qua verhuur is de marketing gericht op het faciliteren van zoveel mogelijk verschillende evenementen, op een veilige manier, binnen de beperkingen die de coronatijd met zich meebrengt. Het prijsbeleid is zeer toegeeflijk. We zien ook dat organisatoren van concerten en evenementen moeite hebben om het hoofd boven water te houden, en het vaak moeten doen met de helft of minder dan het gewone aantal bezoekers. We hopen dat veel nieuwe bedrijven en instellingen ons ontdekken. Zo hebben we de banden met onze buren van het Anne Frank Huis en Amnesty International aangehaald die de Westerkerk nu gebruiken als riante vergaderlocatie. In de hoop dat al die partijen ons ook in de toekomst zullen blijven vinden natuurlijk.”

Sjaak Hoogkamer
Hoofdredacteur bij MarketingTribune

Sjaak Hoogkamer is al ruim 30 jaar actief in de communicatiewereld. Als geschoold journalist heeft hij alle disciplines in het communicatievak doorlopen: van copywriter tot PR consultant en van hoofdredacteur tot communicatiemanager. Altijd met een sterke redactionele en creatieve focus. Hij is sinds maart 2013 hoofdredacteur van MarketingTribune.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!