Hoe ga je viral op TikTok?

21 juli 2020, 06:00

Drie miljoen views voor een lip sync-video, 150 duizend views voor een krijsende peuter; op TikTok kan alles viral gaan. Toch? Jouw merk in de picture bij Gen Z lijkt makkelijk, maar een viral video is niet zomaar gemaakt. Wil je toch een poging wagen, houd dan deze do’s en don’ts in gedachten.

TikTok versus Instagram

TikTok heeft een boekje opengedaan over het algoritme, iets waar Instagram nog wat van kan leren. Op het eerste gezicht lijkt er niets speciaals aan, want ook TikTok kijkt naar hashtags en interactie. Hoe meer interactie een video krijgt na de eerste push, hoe beter de video het doet. TikTok laat net als andere social-mediaplatformen een video eerst aan een klein deel van de volgers zien, of aan mensen die dezelfde interesses hebben als de hashtag die jij hebt gebruikt of de video’s die je bekijkt.

Het grote verschil met andere platforms zoals Instagram is dat de kans op veel views bij TikTok groot is, ook als je net begint. TikTok kijkt namelijk niet naar het aantal volgers op een account of naar het succes van eerdere video´s. Een video op TikTok heeft daarbij een lange levensduur. Verwijder video’s die minder presteren dus niet, want de kans bestaat dat de views nog stijgen tot enkele weken na het plaatsen.

Punten waar TikTok naar kijkt:

  • Welke video’s bekijk jij zelf;
  • Hoeveel mensen kijken de video helemaal af;
  • Hoeveel mensen delen de video of reageren op de video;

Wees geen show-off

Waar we normaal gesproken als bedrijf gelikte commercials en videomateriaal laten zien, is het op TikTok aan te raden om dit niet te doen. Om de connectie te maken met de doelgroep is het belangrijk om authentieke content te maken die goed past tussen de creaties van andere gebruikers. Als een merk op TikTok een ouderwetse commercial plaatst zal dit geen positieve associatie opwekken bij de doelgroep.

Speel in op trends

Op de ‘ontdekken-pagina’ staan de trending hashtags. Gebruik deze trendy hashtags en muziek, maar geef er een eigen draai aan, zoals Bol.com met #dogvscat. Een trend om zowel een kat als hond door verschillende spullen te laten lopen om te kijken wat er omvalt. De kat is meestal sierlijk en voorzichtig, de hond lomp.

Hema Amsterdam gebruikt de trendy hashtag #freezeframe. Een video met een specifiek geluid waarbij iemand op een voorwerp gaat zitten.

Zulke challenges, dansjes, grapjes, verhalen of karaoke-video’s zorgen voor meer interactie. Dit komt omdat TikTok-gebruikers het geluid of de challenge al kennen in een andere vorm en dan sneller blijven hangen bij de video.

Het doel van TikTok is amusement, speel daar dus op in met authentieke, vermakelijke content

Als merk kun je op deze manier de doelgroep beter bereiken dan een formele standaard commercial. Het doel van TikTok is amusement, speel daar dus op in met authentieke, vermakelijke content.

K.I.S.S.

Keep it short and simple is ook zeker van belang bij een TikTok-video. Een video kan maximaal zestig seconden duren. Het is niet bewezen dat korte video’s van vijftien seconden het beter doen dan langere video’s. Het is wel belangrijk om de aandacht van de kijker vast te houden. Bij een langere video is het daarom verstandig om een spanningsboog te maken in de video. De kijker moet verder blijven kijken om uiteindelijk de clou te achterhalen. Foodchain Chipotle laat in het begin van onderstaande video meteen het eindresultaat zien zodat kijkers gelijk weten waar ze aan toe zijn. Bij het volgende voorbeeld doen ze het juist andersom. Ze maken mensen geïnteresseerd door te zeggen dat ze het geheim gaan vrijgeven. Dit is ook meteen een langere video. Het resultaat kun je pas zien als de video is afgelopen. De langere video heeft beter gescoord met 172.000 likes tegenover ruim 70.000 likes bij de korte video.

Tekst

Zet tekst in het midden of bovenin de video en niet aan de onderkant. Als de video wordt geplaatst komt hier namelijk tekst overheen, waardoor de boodschap niet te lezen is. Erg irritant voor een kijker!

Taal

Video’s in het Engels maken? Het draagt niet bij aan meer bereik. TikTok verspreidt de video namelijk onder gebruikers in hetzelfde land als waar het account staat geregistreerd. De kans op veel bereik vanuit het buitenland is dus klein.

Lach en een traan

Video’s met herkenbare situaties en emoties – zonder daarbij te willen verkopen – doen het goed op TikTok. Het doel van een video is een glimlach of een traan. Net als bij een film zul je dan aan het einde het gevoel hebben dat het een goede film was. Je wilt negatieve emoties vermijden. The Washington Post gebruikt herkenbare situaties in video’s. Deze video laat een zoetsappige situatie zien waar veel hondeneigenaren zich in zullen herkennen.

Do’s:

  • Gebruik trendy hashtags
  • Maak gebruik van trends, challenges, liedjes, verhalen en sketches die al trendy zijn
  • Zet tekst in het midden of bovenin de video en plaats van onderaan
  • Houd de aandacht van de kijker erbij met wisselende beelden
  • Gebruik geen gelikte beelden om authentieker over te komen

Mijn eigen experiment

Zelf ben ik ook aan de slag gegaan om een viral video te maken. Ik gebruikte een trendy nummer waarbij verschillende typetjes werden uitgebeeld. Ik gebruik Nederlandse teksten omdat TikTok kijkt naar de locatie van het account. Ten slotte heb ik een herkenbare situaties geschetst met een dikke knipoog. Tot nu toe heeft deze video ruim 160.000 views, maar een andere video heeft het nog beter gedaan. En van die video had ik het niet verwacht. De views van deze video zijn ondertussen gestegen tot ruim 270.000. Een simpele video met ook weer die knipoog. Opvallend is dat deze video met Engelse teksten is, maar de reacties alleen Nederlands zijn.

Debra van der Heide
Social Media Marketing coach bij Dsocials

Debra van der Heide is Social Media Marketing coach. Ze helpt zzp-ondernemers en bedrijven met het opzetten of verbeteren van een 'killer Instagram-account' en specialiseert zich nu ook in TikTok. Daarnaast ondersteunt zij hen met een marketingstrategie en is zij vlogger, spreker en trainer.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Ger Nijkamp

    Het scenario van de langere 1 minuut video met plot/clou aan het eind lijkt te kloppen. Waarschijnlijk doordat video’s waar men langer naar kijkt als relevanter worden beschouwd door het algoritme (logisch), maar vooral omdat ze daardoor (veel) vaker bij ‘Voor jou’ worden uitgeserveerd. Waar vervolgens weer relatief lang naar gekeken wordt, en die ‘loop’ zich blijft herhalen – waardoor de aantallen fors op kunnen lopen.


    21 juli 2020 om 10:48
    Joë

    Ik vind dat iedereen even snel viral moet gaan dus bij deze zou je ons op de fypage.willen zetten alvast bedankt


    20 juni 2021 om 15:24
    dunn

    TikTok legt uit dat een sterke indicator van interesse kan zijn als een gebruiker een video van begin tot eind bekijkt. Dit zou zwaarder wegen dan een zwakke indicator, zoals of de kijker en maker van de video zich beide in hetzelfde land bevinden.


    8 juli 2021 om 08:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!