Hoe vaak staat je advertentie nou écht bovenaan?

28 november 2018, 10:00

Dat het belangrijk is om goed zichtbaar te zijn in Google is inmiddels wel bekend. Een snelle en effectieve methode om dit te realiseren is door te adverteren in het zoeknetwerk van Google. Een volgende stap is dat je als kritische adverteerder wil weten of de advertenties goed worden vertoond. De gemiddelde positie van een advertentie is hiervoor een belangrijke KPI. Om nog meer inzicht in de posities van je advertenties te krijgen heeft Google vier nieuwe statistieken geïntroduceerd.

Een aantal dagen geleden kondigde techgigant Google aan de levens van online marketeers en strategen een stuk makkelijker te gaan maken. De lancering van vier nieuwe statistieken, om beter te analyseren waar advertenties worden weergegeven in de zoekresultaten van Google, zou dit mogelijk moeten maken. De vier statistieken zullen naast de huidige ‘gemiddelde advertentiepositie’-statistiek in Google Ads komen te staan.

De uitrol is een welkome aanvulling, omdat er nog vaak misvattingen zijn over de bestaande statistiek ‘gemiddelde positie‘. Er wordt vaak gedacht dat deze statistiek de gemiddelde plaats van de advertentie in de zoekresultaten weergeeft, maar dat klopt niet.

Wat betekent de gemiddelde positie in Google Ads?

De ‘gemiddelde positie’ beschrijft de gemiddelde positie van je advertentie ten opzichte van andere advertenties, oftewel: in welke volgorde de advertenties op de pagina worden weergegeven. Een gemiddelde positie van ‘1’ betekent dus niet per se dat jouw advertentie bovenaan de zoekresultaten wordt weergegeven, omdat het bijvoorbeeld ook mogelijk is dat er organische resultaten boven jouw advertentie staan.

“De nieuwe statistieken maken online marketeers weer wat slimmer”

In dat geval wordt de advertentie met ‘positie 1’ onderaan de pagina weergegeven. De nieuw ontwikkelde statistieken zullen een einde aan deze onduidelijkheid moeten maken.

De vier nieuwe statistieken uitgelicht

De vier nieuwe statistieken die het inzicht in de prestaties van zoekadvertenties zullen gaan verbeteren:

  • Verton. (absolute toppositie) %: het percentage van je advertentievertoningen dat als eerste advertentie, boven de organische zoekresultaten wordt weergegeven.

  • Verton. (toppositie) %: het percentage van je advertentievertoningen dat op een willekeurige positie, boven de organische zoekresultaten wordt weergegeven.

  • VP zoeknetwerk (absolute toppositie): het aantal vertoningen die je hebt ontvangen op de absolute toppositie (de eerste advertentie boven de organische zoekresultaten) gedeeld door het geschatte aantal vertoningen op de toppositie waarvoor jouw advertentie in aanmerking kwam.

  • VP zoeknetwerk (toppositie): het aantal vertoningen dat je hebt ontvangen op de toppositie (een willekeurige positie boven de organische zoekresultaten), gedeeld door het geschatte aantal vertoningen op de toppositie waarvoor jouw advertentie in aanmerking kwam.

Voorbeeld van de absolute toppositie en de toppositie

Waarom zijn deze statistieken belangrijk voor online marketeers?

Kort gezegd: het maakt online marketeers slimmer op een aantal belangrijke vlakken. De statistieken bieden meer inzicht in hoe advertenties presteren en voorzien marketeers van de juiste informatie die nodig is om de campagnes beter op resultaat te kunnen sturen. Als adverteerder kun je met deze statistieken de advertentieprestaties beter beoordelen, omdat de context (op welke positie de advertentie werd vertoond) duidelijker wordt.

Denk bijvoorbeeld aan een kwestie waarin jouw advertentie wordt weergegeven onder de organische zoekresultaten of zelfs op de tweede of derde pagina, terwijl jij denkt dat je advertenties boven de organische zoekresultaten worden weergegeven. Dit zou bijvoorbeeld een goede verklaring kunnen zijn voor het ontbreken van klikken of paginaweergaven van de gekoppelde bestemmingspagina. Er zit dus een belangrijk verschil tussen ‘de toppositie’ en ‘de absolute toppositie’ van je advertenties.

Online marketeers krijgen door het gebruik van deze vier nieuwe statistieken betere inzichten in de prestaties van hun advertenties. Google maakt hiermee het optimalisatieproces voor advertenties weer een stukje makkelijker.

Mike Karregat
Digital Advertising Specialist bij SDIM Online Marketing

Sinds juli 2018 werkzaam als Digital Advertising Specialist bij SDIM. In deze rol adviseer ik bedrijven (klein & groot) met het optimaal inzetten van de online (advertising) kanalen. Naast het stukje consultancy zet ik deze kanalen ook op en onderhoud ik ze. Voor deze periode was ik actief als afstudeerstagiair binnen SDIM en deed ik onderzoek naar het efficiënter inrichten van de search-dienstverlening door middel van automation.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!