Hoi -cijfers: Grote oplagedalingen bij Sanoma Uitgevers

1 oktober 2003, 07:47

Uit de vandaag vrijgegeven oplagecijfers van het HOI over het tweede kwartaal van dit jaar blijkt dat de oplagecijfers van de grote titels bij Sanoma Uitgevers zwaar onder druk staan. De hardste klappen vallen bij Panorama en Nieuwe Revu.

Panorama realiseerde in het tweede kwartaal een gemiddelde oplage van 122.000. In het tweede kwartaal van het vorig jaar was dat nog 149.000; een daling 18,7% procent. De verkochte kernoplage van Nieuwe Revu zakte van 102.000 naar 85.000 (-16,8%). Ook het blad Tina zakte flink en kwam voor het eerst in de geschiedenis van het HOI onder de 100.000 uit; de betaalde kernoplage zakte van 107.000 naar 97.000 (-9,4%). Vlaggenschip Libelle realiseerde een betaalde kernoplage van 579.000. In Q2-02 was dat nog 600.000; een daling van 3,6 procent. De oplage van Margriet daalde van 390.00 naar 379.000 (-2,7%), Story zakte van 248.000 naar 242.000 (-2,6%). Er waren ook stijgers onder de 100.000+ bladen; Donald Duck zag de oplage stijgen van 336.000 naar 339.000, een plus van 0,8 procent.

Audax doet goede zaken

Audax komt opnieuw met overwegend goede oplagecijfers. In het eerste kwartaal was het HP/De Tijd dat eruit sprong met een prachtig resultaat, vooral vanwege de berichtgeving rondom Prinses Margarita. Nu is het Vriendin dat het prima doet. Waar concurrerende titels als Libelle en Margriet moesten inleveren realiseerde Vriendin in het tweede kwartaal van dit jaar een oplage van 138.000; een stijging van 19,7 procent. Een ander opvallend resultaat boekte het nog jonge blad Girlz, dat de verkochte kernoplage zag stijgen van 34.000 naar 56.000 (+64%). Inmiddels heeft Audax ook de titel Boyz in de markt gezet. Andere plussen werden gerealiseerd door Avantgarde (+12,5%) en HP/De Tijd (+9,4%). Glossy zag de oplage met 27,6 procent dalen tot 76.000, maar Audax zal dat per saldo evengoed als een stijging percipi?ren; de frequentie van het blad ging van 4 naar 2-wekelijks. Een dalingen in de verkochte kernoplage was er voor Aktueel (-5,2%), Weekend (-4,7%) en Mijn Geheim (-4,3%).

Een knallende introductie van Elle Girl

Elle Girl doet het uitstekend. Deze in februari gelanceerde meidenglossy kende in het eerste kwartaal een gemiddelde betaalde kernoplage van 69.000. In het tweede kwartaal is dat opgelopen tot 88.000; een stijging van 26,8 procent. Hoofdredacteur C?cile Narinx: “Voor het eerste nummer gingen we uit van een verkochte oplage van 45.000 tot 50.000 stuks, dat werden er meteen al veel meer. Onze ambitie is om door de 100.000 heen breken.”

Een deel van het succes verklaart Narinx uit het feit Quote Media met Elle Girl first mover was: “Er waren nog helemaal geen glossies voor meiden. De bladen die er waren voor deze doelgroep richtten zich voor een deel op de problemen die deze meiden hebben; Elle Girl richt zich vooral op mode en lifestyle. Het blad ziet er goed uit en heeft een positieve uitstraling; zo’n blad was er nog niet.”

Het succes van Elle Girl is door de collegae uitgevers niet onopgemerkt gebleven. Op 17 september is het eerste nummer van Cosmo-Girl verschenen, uitgegeven door de Telegraaf Tijdschriften Groep. Sanoma Uitgevers, die de reguliere Cosmopolitan uitgeeft, heeft de licentie voor Cosmo Girl opvallend genoeg aan zich voorbij laten gaan en komt nu met Beau Girl.

Bron:

Communicatienieuws, 1 oktober 2003

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!