Hoor de 13 beste socialmediacases tijdens de #SMM6 Inspiration Day

2 september 2013, 10:59

De zesde editie van de Social Media Monitor komt steeds dichterbij. Het onderzoek, uitgevoerd door Social Embassy, is dit jaar naar een hoger niveau getild. Er is nog uitgebreider is gekeken naar de totale inzet van social media door organisaties. Daarnaast heeft het panel van vakgenoten dit jaar een rol gekregen.

Top-13

Afgelopen mei werd het onderzoek gelanceerd en kregen merken de kans mee te werken. In het onderzoek werden vragen gesteld over socialmediadoelstellingen, budgetten, de interne organisatie, de inzet van verschillende kanalen, verwachtingen en ontwikkelingen. Ruim tachtig merken hebben dit jaar het onderzoek ingevuld.

Naar aanleiding van de onderzoeksresultaten werd een top-25 bekend gemaakt, die door het panel beoordeeld en teruggebracht werd naar een top-13. Het panel bestaat uit: Angelique Breve (Stop Aids Now), Joyce Veekman (KLM), Rene Borggreve (Grolsch), Robert Lommers (Rabobank), Ruud Huigsloot (T-mobile) en Thijs van ‘t Hof (ANWB).

De panelleden konden overigens geen punten geven aan hun eigen merk, om zo de objectiviteit te waarborgen. De top 13 in alfabetische volgorde:

  1. ABN AMRO

  2. ANWB

  3. bol.com

  4. Coolblue

  5. Grolsch

  6. ING

  7. KLM

  8. NS

  9. T-Mobile

  10. Vodafone

  11. Volkswagen

  12. wehkamp.nl

  13. WNF

SMM Inspiration Day

Tijdens de SMM Inspiration Day op 3 september in Pakhuis de Zwijger krijgt deze top-13 de kans om zich te presenteren en mogen zij de jury ervan overtuigen waarom zij de aanvoerder moeten zijn van de ranglijst. Ieder merk krijgt hiervoor 30 minuten de tijd. De dag is opgedeeld in vier blokken en is gratis toegankelijk voor publiek. Na deze inspirerende dag vol vakpresentaties komt het panel voor de lastige klus te staan om de ranglijst final te maken…

Wil je aanwezig zijn tijdens (een gedeelte van) de #SMM6 Inspiration Day, meld je dan nu aan.

Op 29 oktober wordt in Trouw in Amsterdam de definitieve ranglijst van de #SMM6 bekend gemaakt en worden de onderzoeksresultaten gepresenteerd.

Infographic SMM5

Kun je niet bij de Inspiration Day zijn? In de infographic van de Social Media Monitor van vorig jaar vind je ook genoeg inspiratie! (Klik voor een grote weergave.)

Marloes Grimbergen
Content & Community Manager bij Social Embassy

Als community manager bij Social Embassy maak ik social content voor organisaties, onderhoud ik voor hen de verschillende social mediakanalen en ga ik de dialoog aan met de bijbehorende communities.

Categorie

3 Reacties

    Jos Fleischeuer

    Dag Marloes, Mooie lijst met namen. het valt mij op dat het bedrijven zijn met een stevige to-consumer component in hun marketing. Weinig BtoB en al helemaal geen Industrial BtoB. Ik ben benieuwd wat de vijf belangrijkste beoordelingscriteria bij de totstandkoming van deze top-13 zijn geweest. Kun je hier iets over zeggen?


    4 september 2013 om 13:48
    Björn Bouwmeester

    Interessant stuk Marloes, en een mooie top13. Ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord op de vraag van Jos. In de toekomst zouden we (Heembouw) graag meewerken aan het onderzoek, al is het alleen maar om te zien waar we staan ten opzichte van de grotere merken.


    5 september 2013 om 07:18
    Martin Kloos

    @jos, @bjorn,

    Het klopt dat de lijst een wat b-2-c focus heeft. Dat komt vooral door de oorsprong van het onderzoek. We hebben het altijd ingestoken op de top 100 adverteerders van NL. Omdat we vooral geïnteresseerd waren in hoe grote NL organisaties omgingen met de inzet van social. De afgelopen jaren is dat wel veranderd. Vorig jaar hebben we deelnemende merken gevraagd andere merken / organisaties aan te dragen. Dit jaar was de inschrijving open en mocht iedereen meedoen.

    Waar we naar kijken in de beoordeling is een aantal zaken:

    1. een survey naar hoe social media intern is georganiseerd. Dit gaat oa in op doelstellingen, strategie, budgetten etc etc

    2. een externe analyse van de inzet. Hier kijken we ahv een model dat we met de universiteit van Amsterdam hebben opgezet. Onderwerpen die aan bod komen: aanwezigheid, authenticiteit, content, activiteit en interactiviteit

    3. het panel en de presentatie van de merken aan het panel.


    5 september 2013 om 10:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!