Hugo de Koning (Oprichter YoungCapital): “We doen niks op gut feeling, we meten alles”

Hugo de Koning (Oprichter YoungCapital): “We doen niks op gut feeling, we meten alles”

Zeventien jaar geleden startte hij met twee vrienden een uitzendbureau voor studenten en starters. Inmiddels is YoungCapital - met 5 miljoen mensen die staan ingeschreven - een begrip in binnen- en buitenland. Het bedrijf groeide afgelopen jaar met zestig procent en had een omzet van 300 miljoen. Hugo de Koning (oprichter YoungCapital) zit in de 7DTV-stoel.

De drie jonge honden startten in 2000. De markt is inmiddels enorm veranderd. Hadden ze anno 2017 opnieuw zo’n groot bedrijf kunnen opbouwen? Hugo: "Goede vraag. Ik weet wel dat ik niet meer de energie zou hebben om weer zoveel vestigingen op te zetten en mensen aan te nemen zoals in het begin. We hebben echt geluk gehad dat we zo jong zijn begonnen. Dan heb je zoveel energie, want we hebben echt verschrikkelijk hard gewerkt in de eerste tien jaar. Er zijn nu zoveel tools die je in kunt zetten voor matchmaking op basis van big data, daar zetten we nu natuurlijk op in. Maar als ik nu weer zou beginnen, zou ik daar direct mee starten."

Internetbedrijf Young Capital vs. trage dino’s

Hugo: "De recruitmentwereld is heel erg ouderwets. Kijk naar onze concurrenten Manpower, Randstad, USG en Adecco: dat zijn dinosauriërs. Enorm traag en er zit totaal geen innovatie in die bedrijven. Wij zijn altijd een internetbedrijf geweest, gedreven door instroom van kandidaten via het web. Dat proberen we zo overzichtelijk en transparant mogelijk te weer te geven. De vijf miljoen profielen zijn over heel Europa. In Nederland hebben we een netwerk van 2,4 miljoen mensen die zich hebben ingeschreven en waar we veel van weten. Die kunnen we heel goed matchen en aan een baan helpen."

800 medewerkers

Natuurlijk willen we weten of Hugo het niet benauwd krijgt als hij denkt aan de 800 medewerkers die voor hem werken. Hij kent ze ook lang niet allemaal meer allemaal, toch? Hugo: "Er zijn natuurlijk heel veel nieuwe mensen en er komen iedere maand meer mensen bij. Maar ik probeer natuurlijk wel de meeste mensen die langer bij ons werken te kennen, want dat vind ik nog hartstikke leuk."

Recruitment is relationeel

Hugo: "Ik probeer iedere dag een of twee klanten te bezoeken. Recruitment is relationeel. Er zit heel veel in het gunnen. Als je contact houdt met je klanten, weet je ook goed waar ze heen willen of wat er speelt. Natuurlijk ook wat wij daaraan kunnen bijdragen. Ik heb klanten die ik al tien jaar ken en waar ik een hele goede relatie mee heb. Wij kunnen iets van onze grote opdrachtgevers leren en zij van ons. Je kunt soms echt een cultuurverandering bewerkstelligen. Ik word heel vaak uitgenodigd om te sparren op board-level om te kijken waar we elkaar kunnen aanvullen."

 


Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Het is een Mickey mouse partij. Het staat er erg mooi maar mijn ervaring met yc is erg teleurstellend. Zo innovatief zijn ze niet. De site en app van de concurrenten zijn zeker gelijk zo niet beter. Een junior organisatie die reactief te werk gaat en niet pro actief. De omzetgroei is ook minder spannend dat betreft voornamelijk 1 account. Hopelijk maakt yc waar wat ze in het bovenstaande stuk beweren.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.