IAB Nederland brengt W3C top samen voor privacystandaarden

2 oktober 2012, 11:30

Niet alleen in Nederland, maar ook in Europa en wereldwijd worden er stevige discussies gevoerd over het online tracken van bezoekers. Heel interessant dus dat IAB Nederland het World Wide Web Consortium (W3C) in Nederland bij elkaar brengt om met deze internetopinieleiders drie dagen lang te discussieren over de toekomst van het internet met nadruk op de thema’s privacy en DoNotTrack.

W3C

W3C is een internationaal orgaan, geleid door Tim Berners-Lee (bedenker van het internet) en Jeffrey Jaffe. W3C ontwikkelt standaarden en richtlijnen om het potentieel van internet volledig te benutten en de groei op lange termijn te waarborgen. Binnen W3C worden onderwerpen als privacy en DoNotTrack door de Tracking Protection Working Group behandeld.

Beslissingen die deze groep neemt, hebben verstrekkende gevolgen voor de wijze waarop consumenten in de nabije toekomst het internet ervaren en hoe organisaties omgaan met de nieuwe cookiewetgeving. “De discussie over privacy past volledig bij de fase van volwassenheid waarin de online marketingindustrie is aangekomen”, aldus IAB-voorzitter Joris van Heukelom. “We moeten meer dan ooit stappen maken richting professionalisering van het vak en daarom is deze driedaagse denktank die wij hosten zo belangrijk.”

Ik ben benieuwd of, en zo ja hoe, de mannen en vrouwen van het W3C hierover gaan uitkomen. Over een paar dagen zal het IAB de resultaten met ons delen.

Afbeelding: Stallio (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!