Ikea troeft Pandora en H&M af als Europees kampioen cross commerce

31 maart 2021, 10:29

‘Omdat niet-essentiële winkels tijdens de lockdown sloten, wendden retailers zich in 2020 massaal tot het internet’

Cross-Border Commerce Europe, het platform dat cross-border e-commerce in Europa stimuleert, heeft onderzoek verricht naar de 500 grootste Europese spelers met een focus op hun cross-border prestaties. Deze totale online EU cross-border markt vertegenwoordigde vorig jaar een omzet van 146 miljard euro en daar is de reissector nog buiten gelaten.

Cross-Border Commerce Europe spreekt in een persbericht dat het vandaag rondstuurde over een recordstijging van 35 procent tegenover 2019. IKEA had eerder al de leidende positie in de inmiddels derde editie van de Top 500 Cross-Border Retail Europe. De top-10 is sowieso een nogal Scandinavisch onderonsje De H&M groep staat als multichannel retailer met drie merken in de top-10.

De studie van CBCommerce werd uitgevoerd in samenwerking met FedEx Express en Worldine. De Top-500 is een compilatie van cross-border gegevens van de websites van Europese retailers.

Voor het eerst bestaat de top-10 uitsluitend uit omnichannel retailers

De ranking wordt verkregen door vier parameters af te wegen: de online cross-border verkopen in Europa (zestien landen binnen West-Europa – inclusief het VK en Scandinavië), de SEO-indicatoren voor cross-border prestaties. Een score op basis van het aantal actieve landen en het aantal en percentage van cross-border bezoekers.

De volledige Top 10 retailers van Cross-Border Commerce Europe wordt dan:

1. Ikea

2. H&M

3. Pandora

4. Smyths Toys

5. Lego

6. Nespresso

7. Expert

8. Cos

9. Swarovski

10. & Other Stories

Of in een infographic die Cross-Border Commerce Europe meestuurde:

Voor het eerst bestaat de Top 10 uitsluitend uit omnichannel retailers. De nieuwkomers zijn Swarovski, Pandora, Expert, Cos en & Other Stories. Verlaters zijn pure e-commerce spelers Zalando en Vivino, evenals C&A, Zara en TomTom.

Corona-impact

De online B2C-omzet groeide in 2020 met 24 procent naar 573 miljard euro. In 2020 bedroeg de omzet uit cross-border e-commerce (exclusief reizen) 146 miljard euro in Europa; een stijging van 35 procent ten opzichte van 2019. De cross-border online verkoop deed het beter dan de totale online verkoop. De belangrijkste oorzaak van deze bijzondere prestatie is – zo zegt CBCE – de impact van het coronavirus. Binnen de top-10, goed voor 22,2 procent van de top 500-verkopen, handhaaft Ikea dus zijn leidende positie en realiseerde een cross-border omzet van 5,1 miljard euro, een stijging van 11 procent ten opzichte van 2019. De H&M groep voert drie ‘hoofdmerken’: H&M, Cos en & Other Stories. De H&M-webshop heeft gemiddeld 90 procent cross-border bezoekers en behaalde in 2020 bijna 4 miljard euro cross-border omzet buiten Zweden.

“Omnichannel retailers zagen gemiddeld een stijging van 45 procent”

Cross-Border Commerce Europe in zijn toelichting: “Omdat niet-essentiële winkels tijdens de lockdown sloten, wendden retailers zich massaal tot het internet, waarbij ze prioriteit gaven aan de uitbreiding van cross-border handel via online winkels. Omnichannel retailers zagen gemiddeld een stijging van 45 procent, in het vierde kwartaal zelfs 70 procent in de online handel”. Toch verloor mode als grootste productcategorie (de helft van de top-500 zijn online modewinkels) 15 procent omzet (online en fysieke winkels) over 2020. De enorme toename van online kon de lange lockdown-sluiting van de winkels niet compenseren. De voedingswinkels verhoogden hun totale omzet (online en fysieke winkels) met 10 procent ten opzichte van 2019.

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!