Ilse blijft marktaandeel verliezen, Google en MSN blijven groeien

13 januari 2003, 11:48

OneStat.com en zoekmachine optimalisatie bureau Tjeenk Willink Consultancy maken vandaag bekend dat het markt aandeel van de zoekmachine Ilse blijft dalen. De marktaandelen van Google en MSN nemen echter gestaag toe.

Google vertegenwoordigt op dit moment al bijna 50 procent van de zoekopdrachten in Nederland. Dit cijfer is lager dan het percentage dat Google wereldwijd voor zijn rekening neemt wat 55 procent is. Het grootste gedeelte van de zoekopdrachten wordt via Google.nl verwerkt namelijk 36 procent. Het overige percentage gaat grotendeels naar Google.com. MSN neemt een goede tweede plaats in met 16,3 procent wat een stijging is van 1,9 procent in vergelijking met april 2002. De zoekmachine van Ilse blijft marktaandeel verliezen. In april 2002 vertegenwoordigde Ilse nog 9,3% van de zoekopdrachten. Op dit moment is het marktaandeel met 1,4 procent gedaald tot 7,9 procent en is het de derde zoekmachine van Nederland.

“Het is duidelijk dat Google de zoekmachine markt domineert, zowel in Nederland als in de wereld. Onze software is dan ook de ultieme dienst om bezoekers te meten die vanaf een zoekmachine naar een website komen en welke keywords men gebruikt. Het is zelfs mogelijk om met onze nieuwe OneStat Platinum versie zelf de trends en marktaandelen over een bepaalde period te bekijken” zegt Niels Brinkman, mede-oprichter van OneStat.com. “Even zo belangrijk is het voor bedrijven om hoog in de zoekopdrachten van bijv.b. Google te eindigen,” zegt Wolter Tjeenk Willink, specialist op het gebied van zoekmachine optimalisering. “Ons bureau kan bedrijven hierbij helpen om dit te realiseren.”

De 7 zoekmachines met het grootste marktaandeel in Nederland zijn:

1. Google 49,7%

2. MSN Search 16,3%

3.. Ilse 7,9%

4. Yahoo 8,6%

5. Lycos 4,7%

6. Vinden.nl 4,5%

7. Altavista 4,1%

Tjeenk Willink Consultancy heeft inmiddels ruim 3 jaar ervaring met het optimaliseren en aanmelden van websites bij nederlandse en buitenlandse zoekmachines zoals Google, Ilse, Yahoo en MSN. Tjeenk Willink Consultancy is ??n van de weinige ondernemingen die deze dienst aanbiedt op basis van no-cure no pay, hetgeen inhoudt dat men alleen betaald word als men daadwerkelijk bezoekers aanlevert.

OneStat.com is de nummer een provider van real-time web site statistieken in de wereld. Onze superieure technologie voorziet meer dan 50.000 web sites in 100 landen van duidelijke rapportages. OneStat.com heeft verkoop distributie partners in 25 landen wereldwijd. Huidige gebruikers van OneStat in Nederland zijn o.a. Friesche Vlag, Zorgverzekeraar VGZ, Arcadis, Gemeente Heerenveen, De Jong Intra Vakanties, Buyitdirect, Bloemenburo Holland en de Nederlandse Tennis Bond. Daarnaast voorziet OneStat de klanten van Ladot, de grootste hosting provider van Nederland, van duidelijke bezoek rapportages.

Met onze accurate, gedetailleerde en betrouwbare rapportages kunnen wij iedere vraag beantwoorden over het bezoekgedrag aan web sites. OneStat.com geeft executives, webmasters en martketeers antwoorden op vragen zoals:

a.. Wie bezoekt onze site?

b.. Hoeveel pageviews, bezoeken, en unieke bezoekers komen er?

c.. Welke content, produkten en diensten preferen onze bezoekers?

d.. Hoeveel bezoekers keren terug en hoe vaak?

e.. Welke zoekmachines en keywords gebruikt men?

f.. Wat voor soort of technologie gebruikt men om een site te bekijken website?

g.. Wat is het rendement van onze banner campagnes?

h.. Hoe indentificeren wij de trends op onze site?

i.. Hoeveel tijd brengt men op de site door?

OneStat.com heeft de intentie om de nummer een provider van real-time web site statistieken te worden in de wereld. De markt voor ASP site statistieken was $49 miljoen in 2002 en wordt geschat op $700 miljoen in 2004 volgens onderzoek bureaus.

Methodologie: een wereldwijd gebruikers aandeels van xx procent voor zoekmachine Y betekent dat xx procent van de bezoekers op het interernet arriveren via zoekmachine Y op een site dat gebruikt maak van de diensten van Onestat.com. Alle aantallen zijn gemiddelden en genormaliseerd tot de GMT tijdzone. Wereldwijd onderzoek is gebasseerd op een sample van 2 miljoen dagelijkse unieke bezoekers onderverdeeld in 20.000 bezoekers over 100 landen per dag.

Bron:

http://www.persberichten.com/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!