Influencermarketing op YouTube

30 juni 2016, 13:00

Als merk inspelen op de vlogtrend

Vloggen: dé videohype van 2016. De kans dat je namen als Enzo Knol, Mascha Feoktistova (Beautygloss) en Casey Neistat al wel eens hebt gehoord is vrij groot. Het zijn vloggers, oftewel videobloggers, die hun verhaal door middel van vlogs vastleggen en delen met de rest van de wereld. Zij zorgen daarmee voor hun eigen personal branding, bereiken dagelijks miljoenen kijkers en verdienen daar goed geld mee. Maar hoe kan je daar als merk op inspelen?

‘Vlog’ – gen

Om te beginnen bij de basis: het woord ‘vlog’ is een afkorting voor videoweblog. Zoals bij een blog gebruik wordt gemaakt van tekst, bestaat een vlog uit videobeelden. YouTube staat zowel internationaal als nationaal op nummer twee van meest bezochte websites, tussen Google en Facebook in. Het sociale platform heeft meer dan een miljard gebruikers – bijna een derde van de wereldbevolking – en de kijktijd is de afgelopen drie jaar met minstens 50 procent gestegen.

Vooral onder jongeren tussen de zestien en negentien jaar is het een populair kanaal. De Nederlandse doelgroep kijkt dagelijks naar populaire vloggers zoals Enzo Knol (1.2mln volgers) en Mascha Feoktistova – Beautygloss (500K volgers). Zij zijn in de afgelopen jaren uitgegroeid tot ware BN’ers: ze zijn te gast in tv- en radioprogramma’s, staan in de bladen en spelen zelfs in films. Maar ook steeds meer bestaande BN’ers, zoals Frans Bauer en Giel Beelen zijn een YouTube-kanaal gestart waarop ze regelmatig vlogs uploaden.

Door het grote dagelijks bereik wat deze individuele vloggers hebben, is het interessant voor bedrijven om gebruik te maken van deze influencers. Het is een nieuwe vorm van marketing en reclame, maar veel bedrijven hebben nog geen idee hoe ze hier slim gebruik van kunnen maken. In dit artikel beschrijf ik de drie populairste mogelijkheden om je merk succesvol via YouTube influencers te promoten.

1. Productplacement

Productplacement is een reclametechniek die tot nu toe vooral in tv-programma’s en films wordt gebruikt. Maar ook in de YouTube-wereld wordt het steeds populairder. Het kan zelfs effectiever zijn dan de ‘traditionele’ product placement. YouTubers hebben namelijk een doelgroep die perfect bij hen aansluit. Ze begrijpen hen als geen ander en dat zorgt voor een sterke “persoonlijke” band. Als een vlogger laat zien dat hij een bepaald merk tandpasta gebruikt, dan is dat veel geloofwaardiger dan dat een gecaste ‘tandarts’ dat in een willekeurige televisiereclame vertelt. De spontaniteit, oprechtheid en authenticiteit van YouTubers maakt alles anders.

De simpelste manier van productplacement in YouTube video’s is hoe het ook wordt gebruikt op televisie: het gebruiken van producten in video’s. Deze manier is vooral populair bij beautyvloggers die cosmetica gebruiken, maar ook kledingsponsoring kan een vorm van productplacement zijn. In de beschrijving van de video worden de producten gezet, vaak met een link waar je het kan kopen.

Video Beautygloss:

Een voorbeeld hiervan is het phenomeen ‘Unboxing’. In een unboxingvideo maakt een YouTuber pakketjes open die worden opgestuurd door merken in de hoop dat ze het gebruiken. In deze pakketjes zitten vaak producten zoals kleding, cosmetica, gadgets en speelgoed. Het is voor merken belangrijk om niet alleen rekening te houden met de doelgroep die je wilt bereiken, maar ook met de interesses van de YouTuber zelf. Een goed voorbeeld hiervan is de unboxingvideo van Teske.

Video Teske:

2. Sponsored video’s

Een tweede mogelijkheid om je merk succesvol via YouTube influencers te promoten is door middel van een sponsored video. Dit is een video die volledig in het teken staat van een merk. Het lijkt dus op productplacement, maar in dit geval staat duidelijk de merknaam vermeld bij de video.

Voorbeelden van sponsored video’s zijn deelname aan branded acties en productreviews zoals tutorials (how to’s) of shoplogs. Een shoplog is een vlog waarin YouTubers vertellen wat ze hebben gekocht. Het is eigenlijk een soort unboxing, maar dan hebben ze het zelf (in opdracht van het merk) gekocht. Een shoplog wordt vaak gedaan in combinatie met een winactie van het merk. Het zit tussen entertainment en reclame in en is daardoor informatief, maar toch boeiend voor de doelgroep om naar te kijken.

Shoplog VeraCamilla:

3. Webseries

Naast productplacement en sponsored video’s is het ook mogelijk om YouTubers in te zetten voor webseries. Dit zijn meerdere afleveringen rondom een bepaalde campagne. Deze worden zowel verspreid via de kanalen van de YouTubers als het YouTube-kanaal van het merk zelf.

Een voorbeeld hiervan is Doritos social campagne #playbold. Met deze – op jongeren gerichte – campagne wil Doritos de gamewereld naar de echte wereld brengen. Om deze jongeren te bereiken en te betrekken werkt Doritos samen met YouTubers als Milan Knol, DusDavid, Smoare en Fifalosophy.

Het afgelopen jaar waren er drie verschillende #playbold momenten, waarvan de Drone Race er één was. In deze race streden de YouTubers met drones tegen elkaar op een speciaal parcours. Fans konden via doritos.nl op hun favoriete YouTuber stemmen en maakten zo kans op een drone. Van de trainings- en wedstrijddag maakten de YouTubers behind-the-scenes video’s die ze vervolgens op hun eigen kanaal plaatsten.

Video Milan Knol:

Do’s & Don’ts

Er zijn dus verschillende mogelijkheden om je merk via YouTube influencers te promoten. Maar alles valt en staat met een goede samenwerking. Hieronder staan een aantal tips om succesvol met influencers samen te werken.

1. Vind de perfecte match

Ten eerste is het belangrijk om de juiste klik te vinden tussen een merk en een vlogger. Een cruciale succesfactor is dat een vlogger een merk promoot dat in lijn ligt met zijn/haar persoonlijkheid en YouTube-kanaal. Als een vlogger akkoord gaat met een product waar hij/zij niet volledig achter staat, kan het een merk negatief beïnvloeden. YouTubers worden door de doelgroep gezien als idolen, als trendsetters en soms zelfs als vrienden. Als de vlogger daadwerkelijk gelooft in het product en in het merk, dan zal de doelgroep dat ook doen.

2. Wees transparant

Wist je dat 63 procent van de jongeren een product zou kopen dat is aangeraden door YouTubers? Merken onderschatten vaak hoe scherp de doelgroep is en hoe kortzichtig het is om authenticiteit te ‘faken’. YouTubers hebben een goede band opgebouwd met hun doelgroep door hun oprechtheid en geloofwaardigheid. Daarom is het belangrijk om open en eerlijk naar de doelgroep te communiceren. Door YouTubers te laten zeggen in video’s dat ze worden gesponsord, zal deze authenticiteit behouden blijven.

Bovendien zijn YouTubers verplicht om bij het uploaden van een video aan te geven dat er gebruik wordt gemaakt van product placement. Begin 2015 heeft YouTube hier een advertentiebeleid voor opgesteld. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt alleen niet bij de YouTuber, maar bij het merk zelf. Het is dus belangrijk om hier goede afspraken over te maken om misverstanden te voorkomen.

3. Geef de YouTuber vrijheid

Merken zijn gewend om de controle in handen te houden en met een vast script te werken. Ze denken vaak te weten wat het beste werkt voor hun product, maar niets is minder waar. YouTubers kennen hun doelgroep als geen ander. Ze weten het beste wat ze leuk vinden en precies weten wat ze moeten doen om betrokkenheid te creëren. Ga daarom het gesprek met ze aan, bied ze suggesties en laat ze zelf met ideeën komen.

Maak wel goede afspraken met de YouTuber over andere producten die ze gebruiken en samenwerkingen die ze hebben met andere merken. Als ze product A aanbevelen bij de doelgroep, maar product B in het dagelijks leven gebruiken, dan kan dat voor verwarring en inconsistentie zorgen bij de doelgroep.

De opkomst van vloggers heeft een nieuwe vorm van marketing en reclame gecreëerd voor merken. YouTube -influencers zijn een goede manier om de juiste doelgroep te bereiken en een positief sentiment te creëren. Zoek je een nieuwe manier om je merk te promoten? Wacht niet langer en bereik je doelgroep via YouTube influencers!

Ben jij zelf actief op YouTube als kijker, creator of heb je ervaring als advertiser? Laat het hier weten!

Sam Blok
Operations Manager bij DEPT®

Categorie
Tags

5 Reacties

    Yessa van Oosten

    hoe kom je aan de bron van de grafiek van aankopen via tv of via youtube? is deze wel betrouwbaar?


    24 september 2018 om 13:02
    Yessa van Oosten

    hoe kom je aan de bron van de grafiek van aankopen via tv of via youtube? is deze wel betrouwbaar?


    24 september 2018 om 13:02
    koel

    waarom doen ze niet???????


    8 oktober 2020 om 12:24
    koel

    waarom doen ze het*


    8 oktober 2020 om 12:24
    carolin

    hoe komt product placement voor op Youtube?


    21 oktober 2020 om 13:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!