Jeroen van Velzen (Roadmap) dwingt innovatie af in reiswereld

15 juli 2019, 13:00

Wie voor zijn werk reist, krijgt nog vaak informatie uitgeprint mee. “Dat werkt prima, maar het probleem is dat die informatie statisch is. De Roadmap-app begrijpt hoe laat de vlucht gaat, wat de verkeerssituatie is, waar het hotel ligt en hoe je je namens het bedrijf moet gedragen: dus veilig, niet te veel geld uitgeven en leren van je collega’s”, aldus Jeroen van Velzen, CEO en co-founder van Roadmap.

Met Roadmap gaat Van Velzen voor innovatie: “Als iedereen blijft vechten voor wat ze ooit hadden, dan gaan we de problemen niet oplossen. Er wordt zoveel geld verdiend en de belangen zijn zo groot, er is helemaal geen noodzaak om te innoveren. Dat moet je afdwingen.”

“Innovatie moet je afdwingen”

De app is op dit moment gericht op de zakelijke reiziger: “Het is een virtuele reis-assistent die je begeleidt als zakenreiziger. Het is puur B2B. Je kunt de app niet downloaden in de appstore. We maken het op maat voor bedrijven.” Huidige klanten van Roadmap zijn onder meer Microsoft en Nike.

“De reis wordt geboekt via de platformen die er al tientallen jaren zijn. Je krijgt een dag voor vertrek een pingeltje van ons: ‘klik hier om de app te openen’, met daarin de vluchtgegevens, je hotel, transport. Dat doet het systeem, het wordt volledig automatisch ingevoerd. Wij hebben alle systemen geaggregeerd om het voor de gebruiker in één overzicht te krijgen. Je krijgt alles op één plek. Alle bijbehorende info krijgen wij van andere partijen.” Die informatie gaat over het hotel, de beste manier van reizen, informatie over de omgeving en waar collega’s al dan niet enthousiast over waren.

De reisbranche als waste-business

Aanvankelijk richtte Van Velzen zijn pijlen op de consument. “We kwamen er al heel snel achter dat een consument gemiddeld maar 1,8 keer per jaar reist. Ze zijn ook niet loyaal. Het interesseert ze geen klap bij wie ze boeken en als het 2 euro goedkoper is, dan switchen ze. Dat is enorm prijsgedreven en daar is geen ruimte voor het begeleiden door de reis heen. Die ruimte is er wel in de zakelijke markt. De zakelijke reisagenten leven bovendien in de jaren tachtig qua automatiseringsgraad. Ze zijn volledig afhankelijk van derden en daar is de zakelijke klant de dupe van. Toen dachten we: daar moeten we zijn.”

“In de reisbranche verdient iedereen aan iedereen en dat houdt partijen gevangen in een oud stramien”

Volgens Van Velzen zit de reiswereld als een haarbal in elkaar. Iedereen verdient aan iedereen en houdt daarmee partijen ook gevangen in een oud stramien. “Wij noemen het de waste business: niemand weet eigenlijk hoe het echt zit. Wij bieden een softwaredienst aan en we willen wegblijven uit die commissies en marges en die tickets. Daarmee wordt het voor de klant goedkoper. Je kunt de transactie fees eruit halen. Wij vragen een software fee. Ik ben niet geïnteresseerd in commissies: je koopt bij mij een softwareplatform en vervolgens koop je zoveel tickets als je wilt.” Nieuwe aanbieders zoals Uber of Lift snappen direct wat Roadmap doet en willen graag op het platform worden opgenomen. “Oude aanbieders vinden het eng en snappen het nog niet echt. Die vinden het lastig.” Om die reden heeft het de nodige tijd gekost om echt goed voet aan de grond te krijgen.

Nu de app in de basis staat, is er ruimte voor uitbouw. Zo kan Roadmap ook adviseren wat te doen met een paar verloren uren. “We zien: je hebt nog vier uur over dan past deze experience perfect.” En ook veiligheid heeft een plek in de app. “Als reiziger krijg je vooraf per land de risico’s te zien waar je rekening mee moet houden. Wij maken een super summary van de specialisten. We hadden toevallig deze week een incident bij één van onze klanten. Daar was een medewerker in Indonesië in een willekeurige taxi gestapt, werd ontvoerd en afgeperst en moest alles achterlaten. Zo’n security incident wordt meteen gemeld: wij worden gebeld en wij sturen een boodschap uit naar alle medewerkers in Indonesië. En wij kunnen het ook aan al onze andere klanten melden als ze dat willen. Het gaat over bedrijven heen en in een tijdsbestek van nog geen anderhalf uur. Terwijl je in de ouderwetse processen zo twee dagen verder bent.”

Vliegschaamte

Ondertussen laat vliegschaamte ook de zakelijke markt niet koud. “Het is een duidelijk thema. Ik ben er zelf ook een groot voorstander van.” De markt is dan ook groot genoeg. “Ik hoop dat iedereen 30 procent minder gaat reizen. Het is een wereldwijde industrie van 1,6 triloen. Laat dat 1 triljoen worden. Daar lig ik niet wakker van. Ik hoop dat het gebeurt. Ik vind het pijnlijk dat die innovaties zo langzaam gaan. Ik zit nog steeds in hetzelfde vliegtuig als vijftig jaar geleden. Dat heeft te maken met die haarbal. Disrupties moeten het mogelijk maken om ze te dwingen die haarbal te ontvlechten. Om businessmodellen te bouwen die wel sustainable zijn, waardoor je innovaties krijgt waardoor ik niet in zo’n kist hoef te stappen.”

“Er wordt zoveel geld verdiend en de belangen zijn zo groot, er is geen noodzaak om te innoveren”

“Ik voel me dan ook geen onderdeel van het probleem. Integendeel. Ik ben de boel aan het opschudden zodat er geïnnoveerd kan worden. Als iedereen blijft vechten voor wat ze ooit hadden, dan gaan we dit probleem niet oplossen. Er wordt zoveel geld verdiend en de belangen zijn zo groot, er is helemaal geen noodzaak om te innoveren. Dat moet je afdwingen. Wij zijn de piraten, niet de marine. Over twee jaar zijn we precies vier keer zo groot. Nog geen world domination, maar dan beginnen ze ons wel echt irritant te vinden.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!